Nekromanti Att bluffa en vakt!

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
558
Location
Videnmark

Tänk er följande scenario. Ett land är i krig. Kriget är dock långt borta från huvudstaden. Några rollpersoner ska ta sig in i huvudstaden via stora porten som vaktas av ett dussin vakter. Vakterna har order att inte släppa in spioner/fiender i huvudstaden. Med andra ord måste rollpersonerna ha en anledning för att komma in (de har ingen riktig anledning). De måsta alltså bluffa soldaterna. De får inte muta eller strida sig in. Vilka bluffar kan rollpersonerna dra för vakterna?
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
- Besöka kyrkan/templet är ett säkert kort. Kan vara bra att visa att man tillhör rätt religion.
- Att de på pilgrimsfärd är också en klassiker, men då kan det vara bra att ha lite rätt prylar.
- Vänta tills det är marknadsdag och säga att de ska till marknaden borde funka.
- Att de söker jobb. Vilket jobb beror på rollpersonerna.
- Att de flyr kriget (kanske inte så troligt om det är långt bort).
- Besöka sitt gille, om man tillhör någon.
- Söker vidare transport, t.ex. skepp eller karavan.

Som äventyrare skulle jag dock bli väldigt misstänksam om en stad har ett dussin vakter vid varje port. Det låter som lite väl många eller så är det en fantasy-värld där man har helt enorma resurser.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
- Vänta tills det är marknadsdag och säga att de ska till marknaden borde funka.
Den här är den jag tänkte på. Skaffar den en vagn med saker att sälja eller liknande bör det vara ännu lättare.
 

Iskaral

Swordsman
Joined
15 Nov 2012
Messages
641
Location
Norrland
Rollpersonerna kan utge sig för att vara
legosoldater,
pilgrimer,
adelsmän/kvinnor på nöjes- och bildningsresa eller adelsman/kvinna på resa med eskort,
underhållare,
teatersällskap,
forskare,
hantverkare som vill slå sig ner i staden,
Spioner åt land X eftersom ingen riktig spion skulle säga så
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Huvudstaden i ett rimligt stort land borde se MASSOR av trafik in och ut, så vakterna har ett ganska otacksamt jobb redan.

Det svåra är ju egentligen om de har en massa vapen och annan skum utrustning att få med sig in. Att hänga med en handelskaravan som vakter från en stad längre bort är ju rimligt. Då får man dessutom betalt för att följa med.

Annars skulle jag fixa en avledande manöver. Plantera ett par spjut och ett par flaskor med gift i en oskyldig handelsmans packning, sen försiktigt höra sig för efter vad "den där är för typ egentligen, eftersom han pratar fiendens språk när han pratar för sig själv eller med sin närmste man". När man frågat tillräckligt många är det bara att hålla sig en liten bit bakom den killen när han passerar vakterna. Någon skvallrig människa lär ju ha tipsat dem så att de har fullt upp att söka igenom hans grejer när man själv går igenom. Det är viktigt att välja någon som inte verkar ha så mycket kontakt med andra resanden, och helst verkar lite ynklig och feg. Man vill ju inte bli konfronterad av en arg handelsman som är förbannad för att man sprider rykten.
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
Först och främst, varför är de misstänksamma mot rollpersonerna?
Har de hört att spioner/attentatsmän et.c. är på väg?
Är de bara rövhål rent allmänt?
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
558
Location
Videnmark
Arntsen said:
Först och främst, varför är de misstänksamma mot rollpersonerna?
De är misstänksamma för att rollpersonerna helt klart är utlänningar. De är för fint klädda för att vara normala bönder och de talar språket med brytning.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Klaatu said:
Några rollpersoner ska ta sig in i huvudstaden via stora porten som vaktas av ett dussin vakter. [...] Med andra ord måste rollpersonerna ha en anledning för att komma in (de har ingen riktig anledning).
Här kommer äventyrssabbaren i mig: "men vänta nu, om vi inte har en anledning att gå in i staden, varför ska vi försöka ta oss in i staden alls?"

Och sen kommer spelaren till vänster och säger "ja, precis, det är ändå bara en modell!", och spelaren till höger går "eller CGI." - "Vi går någon annanstans. Staden är ett fjompigt ställe."

Ja, vi är skadade.

---

Men okej, vi antar att rollpersonerna har en anledning pga äventyret, men ingen som kan yppas högt. "Vi ska sno den stora formelsamlingen i kungens bibliotek" eller nåt.

Då kan man ta pergament och penna och dra sig till minnes den fete köpmannen som man räddade från orcherna för fjorton spelmöten sedan, varpå man fejkar ihop en inbjudan till denne.

"Halt, vem där och vad är ert ärende!"
"Mitt namn är Simris Ham af Karlstad, och detta är mina reskamrater. Vi har en inbjudan från köpmannen herr Wilfelp Struul att vara hans gäster på Vridvartsnattfesten." (viftar med inbjudan)
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
Klaatu said:
De är misstänksamma för att rollpersonerna helt klart är utlänningar. De är för fint klädda för att vara normala bönder och de talar språket med brytning.
I see, då kommer nästa fråga, varför skall de bluffa? Om de inte har ont uppsåt och bara råkar komma förbi?
Bortsett möjligheten att vakterna har order att inte släppa in nån.
Bluffen kan vara lite vad som helst, man skall besöka en fiktiv släkting, man är handelsresande, man är råttfångare et.c.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,558
Location
Rissne
Egentligen skiljer det här sig inte nämnvärt från till exempel när man i cyberpunkspel behöver hacka ett nätverk.

Vakterna har, precis som ett säkerhetssystem, en lista över vilka som är tillåtna. Eventuellt är listan uppdelad efter hur pass mycket krångel olika personer ska behöva gå igenom (trovärdiga adelsmän släpps igenom utan knussel pga annars får man sparken eller värre; bönder som ska in och sälja grejer undersöks närmare).

Steg 1 för mig som rollperson blir då att räkna ut dels vilka ingångar som finns, dels vilka grupper vakterna släpper igenom resp. kollar närmare på resp. skickar därifrån.


När man har listan:
- Kan man trovärdigt presentera sig som en i den grupp som släpps igenom utan vidare? Vet man hur de ser ut, hur de klär sig, hur man för sig?

Exempel: Klä ut sig till adelsman eller präst med följe. Klurigt om alla adelsmän talar språket perfekt och rollpersonerna inte gör det.


- Om inte; kan man trovärdigt presentera sig som en i någon grupp som kollas lite närmare? Kan man göra det på ett sätt som håller för en närmare koll?

Exempel: Klä ut sig till bönder. Återigen klurigt om rösten bedrar dem. Kanske kan man muta någon riktig bonde att ta med sig gruppen in; och att bonden då hävdar att rollpersonerna är korkade drängar / har talfel / är stumma slavar.

Eller klä ut sig till pilgrimer. Eller långväga handelsmän. Etc.


- Om inte, så kan man inte fejka sig in. Återstår att påverka säkerhetssystemet - motsvarande att installera en bakdörr i systemet. Kan man få vakterna att titta åt ett annat håll, eller låta bli att kolla noga på en person man egentligen skulle kollat nära på?

Exempel: Betala någon som ska in i staden att kontakta någon insiderkontakt rollpersonerna har, och få denne att öppna vägen. Muta vakterna direkt. Distrahera vakterna med något (eld, fejkade anfall vid annan ingång).



Så tänker jag.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Voldstagg13 said:
En stor häst av trä...
Hade jag varit spelledare hade jag låtit det funka en gång. Man måste respektera klassikerna! :gremsmile:
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
558
Location
Videnmark
Arntsen said:
I see, då kommer nästa fråga, varför skall de bluffa? Om de inte har ont uppsåt och bara råkar komma förbi?
Anledningen till att de måste bluffa är att vakterna inte släpper in mystiska turister som har kommit för att besöka staden.

Grejen med min fråga är alltså:
Vilka lögner kan rollpersonerna använda sig av?
Jag är inte intresserad av olika förklädnader eller liknande. Då kan rollpersonerna lika gärna kasta en änterhake över muren och klättra över. Det är det verbala jag är ute efter.

De bästa förslagen hitintills är :
- Hur vågar du stoppa mig, vet du inte att jag är god vän med kungen?
- Kolla på den där långa fjanten med fjäder i hatten. Han är med all säkerhet en spion från Långtbortistanien.
- Inte skulle ni väl stoppa några fattiga pilgrimer som har kommit till er ståtliga huvudstad för att se S:t Blatifagus reliker i stora kyrkan?
- Vi har kommit för att söka anställning vid reparationerna på den östra muren. Min vän här är den bäste stenhuggaren i Krumbuktien.

Det är mer sånt jag är ute efter.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Vad vill du ha ut av det här? Det finns ju en miljard olika konversationer som alla skulle kunna få utländska turister igenom portarna. Allt handlar om spelsystem och spelstil. Vill du bara veta vad olika forumiter skulle säga till vakterna, eller har du ett rollspelsproblem som du vill lösa? Om det är ett rollspelsproblem som du brottas med så undrar jag vad problemet är.
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
558
Location
Videnmark
Mukwa said:
Vad vill du ha ut av det här?
Jag vill få en ihop en lista över Bluffar som min kvicktänkte och lögnaktige rollperson kan använda sig av beroende på situationen. Jag tyckte att exemplet med portvakten var ett bra exempel som med lätthet kan föras över till andra situationer där rollpersonen måste Bluffa.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Klaatu said:
Mukwa said:
Vad vill du ha ut av det här?
Jag vill få en ihop en lista över Bluffar som min kvicktänkte och lögnaktige rollperson kan använda sig av beroende på situationen. Jag tyckte att exemplet med portvakten var ett bra exempel som med lätthet kan föras över till andra situationer där rollpersonen måste Bluffa.
Ah. Då så :gremsmile: Be oss fylla på en lista med fräsiga bluffar som din rollperson kan använda då :gremsmile:

-----------

Jag är Ambrosie af Savan, son/dotter till Baron Argun af Savan...
... Jag bär med mig information endast avsedd [insert namn].
... Baronen vill etablera [insert verksamhet]

Det här myntet var det första att präglas av [insert dvärgakung] och det sägs att det är magiskt. Det är ditt om du vill ha det.

Inte ikväll, älskling. Jag har huvudvärk.

----------------
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Spela full. Sedan tar man fart mot porten medan man skriker "Flytta er, jag måste spy!". Folk brukar inte ställa sig ivägen då.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Troberg said:
Spela full. Sedan tar man fart mot porten medan man skriker "Flytta er, jag måste spy!". Folk brukar inte ställa sig ivägen då.
Då är ju risken jättestor att man får stryk OCH blir utkastad.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Recca said:
Troberg said:
Spela full. Sedan tar man fart mot porten medan man skriker "Flytta er, jag måste spy!". Folk brukar inte ställa sig ivägen då.
Då är ju risken jättestor att man får stryk OCH blir utkastad.
Om det är en nattklubb/krog, ja. Om det är en typisk medeltidsfantasystad? Nope. Folk häller avträde ut på gatan, liksom. De flesta vill bara inte få skiten över sig :gremwink:
 
Top