Att basera eller vara originell, det är frågan!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
Som ni vet är extremt många filmer och tv-serier baserade på någonting: på en bok, en pjäs, en tidigare film eller tv-serie, och idag även ofta på en tecknad serie, på ett dataspel, eller på ett jävla internetmeme!

Jag förstår att Hollywoodpamparna som sitter med sina säckar med guldmynt är rädda att förlora dem, och därför hellre satsar dem på filmer och serier baserade på redan populära idéer, men frågan är om det är rätt? Finns det någon statistik, eller någon undersökning, eller någonting över huvud taget som visar att en film baserad på en bok (till exempel) blir mer framgångsrik än en film baserad på en helt originell och fristående idé?
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Finns det någon statistik, eller någon undersökning, eller någonting över huvud taget som visar att en film baserad på en bok (till exempel) blir mer framgångsrik än en film baserad på en helt originell och fristående idé?
Det bygger ju på antagandet att den som har pengasäcken har nån form av originell och fristående idé.
Eller att man är kompetent nog att avgöra vad som är en?
Då blir det kanske lättare att bara köpa en?

Tror det är där det brister.

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
en helt originell och fristående idé?
Finns sådana? =D

Eller ja, det är klart – obfuskerar man sina källor, eller väljer tillräckligt obskyra källor, eller blandar från tillräckligt många olika så upplevs det ju som "mer originellt" än när man gör typ… säg Fight Club eller så.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
Det bygger ju på antagandet att den som har pengasäcken har nån form av originell och fristående idé.
Eller att man är kompetent nog att avgöra vad som är en?
Då blir det kanske lättare att bara köpa en?

Tror det är där det brister.

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
Den med pengasäcken behöver inte ha någon idé alls, utan ger sina guldmynt till någon annan som har en idé, och det finns gott om originella sådana även i Hollywood.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
Finns sådana? =D

Eller ja, det är klart – obfuskerar man sina källor, eller väljer tillräckligt obskyra källor, eller blandar från tillräckligt många olika så upplevs det ju som "mer originellt" än när man gör typ Fight Club.
Det är en fråga för en helt annan tråd, men du förstår ju vad jag menar. Star Wars var inte 100 % originellt eftersom det var inspirerat av Blixt-Gordon och filtrerat genom Akira Kurosawas Den vilda flykten, men det var ändå en ny och oprövad idé.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Det är en fråga för en helt annan tråd, men du förstår ju vad jag menar. Star Wars var inte 100 % originellt eftersom det var inspirerat av Blixt-Gordon och filtrerat genom Akira Kurosawas Den vilda flykten, men det var ändå en ny och oprövad idé.
Jag förstår vad du menar, men jag tycker mest att det där med "originalitet" mest är en chimär. Lite som barns "fantasi" som, om man tittar lite närmare och bekantar sig med vilka källor barnen haft tillgång till, i själva verket mest består av remixar och inte alls är speciellt originell.

Framför allt tycker jag det är svårt att deklarera att "X är en originell idé, Y är det inte" när det inte är så mycket en gråskala mellan dem som bara ett enda megagigantiskt mischmasch utan några tydliga kriterier eller gränser…

Men jag förstår att du tycker att det finns ett värde i sådant som du upplever som "mer originellt", och ska inte skita ner den här tråden mer nu. Sorry.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
Jag väljer att förtydliga att när jag skriver "originell idé" menar jag inte en idé som inte påminner om någonting som någonsin har existerat, utan bara en idé som inte uttalat bygger på en existerande förlaga.

Så serietidningen om Spindelmannen är en originell idé, trots att den hämtat inspiration från, och kopierat delar från, andra serier, medan filmerna om Spindelmannen inte är originella idéer, eftersom de är direkt baserade på serietidningen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,935
Location
Ereb Altor
Finns det någon statistik, eller någon undersökning, eller någonting över huvud taget som visar att en film baserad på en bok (till exempel) blir mer framgångsrik än en film baserad på en helt originell och fristående idé?
Låt oss titta på topp 20:

 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Låt oss titta på topp 20:

Så om man inte är James Cameron ska man inte satsa på något annat än omarbetningar och uppföljare.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Låt oss titta på topp 20:

Och vilka av dom är baserad på en förlaga i annat medie?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
Låt oss titta på topp 20:

Det är intressant, ja. Av de där 20 är det bara två (Avatar och Titanic) som inte bygger på en förlaga. Jag vet inte hur man ska bedöma det, eftersom så gott som samtliga filmer är relativt nya storfilmer, och sådana tenderar att vara uppföljare till andra storfilmer, eller vara baserade på serietidningar eller böcker. (Att uppföljare är ett säkrare kort känns rimligt, men även de kan ju floppa totalt ibland.)

Om vi istället tittar på toplistan justerad för inflation ser det lite annorlunda ut:
1. Gone with the Wind
2. Avatar
3. Titanic
4. Star Wars
5. Avengers: Endgame
6. The Sound of Music
7. ET
8. The Ten Commandments
9. Doctor Zhivago
10. Star Wars. The Force Awakens

Där är det istället 4 av 10 som inte bygger på en förlaga.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Man behöver egentligen varken använda en etablerad IP eller vara särskilt originell. Jag säger som en gammal Cracked-artikel för ett gäng år sen (kan inte hitta den nu tyvärr): det vore fint om vi i stället för alla dessa remakes och reboots kunde få lite fler ripoffs. Planka nåt gammalt, gör om det lite och du har kanske en ny klassiker. Det var så vi fick Star Wars bl a. :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Också värt om man vill kolla utanför anglosfären: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_highest-grossing_non-English_films (ironiskt nog finns den sidan inte på så många icke-engelska språk).

Här verkar dock framgångsreceptet vara "Gör en kinesisk propagandafilm". Men även om det är ett antal uppföljare och ombearbetningar så verkar de spontant inte vara i majoritet, utan att ha kollat närmare.
 
Top