Nekromanti Att avrunda ett spelmöte? Hur och varför?

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Hej forumet, här om dagen kikade Solvebring in på min blogg och påpekade att det jag skrivit där skulle kunna bli ett intressant inlägg här på forumet. Samtidigt var det Solve som vägledde mig i vart jag skulle lägga upp detta inlägg så blev något fel skyller jag på Solvebring :gremwink:. Så nedan tänkte jag först citera inlägget som saken handlar om men om ni inte orkar eller vill ta er igenom text massan så hoppa till slutet av inlägget och besvara den huvudsakliga frågan istället.

Inklippt från inlägget:

Att avrunda ett spelmöte, varför/varför inte?

För eller senare kommer varje spelmöte att avrundas och det är inte riktigt det som detta inlägg kommer att handla om. Istället kommer stycket, trotts sin rubrik, att handla om varför det kan vara väsentligt att inneha någon typ av struktur vid avrundningen. Somliga grupper kör en avrundning då gruppen i stort börjar tappa koncentrationen och lusten vilket kan resultera i att spelledaren eller ledaren i gruppen helt enkelt bryter spelet. Denna metod anser jag personligen är en av de sämre metoderna då spelet kan upphöra i princip hur som haver utan någon respekt för den händelse som rollpersonerna stod inför. Som tur är har jag dock upplevt att denna metod är mycket ovanlig och frågan är om man ens en gång kan kalla metoden för avrundning.

En metod som dock är en avrundning och som jag upplever som vanligare är att någon i gruppen checkar av tiden, utifall att speltiden är planerad från klockslag X till Y, för att på så sätt skapa en mer naturlig avrundning. Detta leder till att samtliga spelare går mot ett gemensamt mål, nämligen att avrunda spelomgången vid en naturlig punkt. Om gruppen spelar utan att ha någon tidsram fungerar denna metod fortfarande med skillnaden att någon i gruppen ser efter huruvida gruppen har orken att driva vidare spelet eller ej. Fördelen med denna metod är att samtliga deltagare vet vad de eftersträvar samtidigt som de får ett gemensamt mål att gå mot. Nackdelen är dock densamma tyvärr då detta kan tvinga deltagarna att förkasta en briljant idé som de inte kommer att hinna etablera i spel. Visst skulle denna idé kunna etableras vid kommande speltillfälle men då krävs det att gruppen har tillräckligt gott minne för att komma ihåg vad det var i momentet som skulle göra just den idéen så briljant.

Nästa metod är en förlängning på ovanstående metod. Denna metod bygger på att spelarna vid slutet av spelmötet tar sig tiden att gå igenom vad som hände under denna spelomgång. Meningen är att detta ska fördjupa och förstärka minnet för samtliga deltagare samtidigt som alla i gruppen får vara med och fylla i med de saker som de tyckte var intressanta under spelmötet. Detta skapar med andra ord en chans för gruppen att lära känna varandra närmare samtidigt som samtliga deltagare får en större insikt i vad det var som fick just den spelaren att känna engagemang och flyt. Somliga skulle här kunna argumentera för att denna återblick ska ligga vid början av en spelomgång men jag anser att nackdelen med det blir att en del spelare återigen kan förlora detaljerna omkring vad det var som var så lyckat med somliga tillfällen under spelmötet som var då. Här ska dock sägas att detta inte ska vara ett hinder för gruppen att ha återblick både vid slutet och början av spelomgång. I mina ögon kan detta till och med vara praktiskt som hjälpmedel då det skapar en djupare förståelse för gruppens intressen vid slutet av spelomgången men en djupare förståelse för vad det faktiskt var som hände sist vid början av spelmötet. Med andra ord fyller återblicken olika funktioner beroende på vart den förläggs. Nackdelen med detta blir att det kan ta tid ifrån den aktiva speltiden. Det vill säga att gruppen som spelar inom en tidsram kanske får påbörja avrundningen en halvtimme innan spelmötet egentligen ska avslutas för att hinna med att reflektera omkring vad som hände. Detta behöver dock inte vara en nackdel men ur ett perspektiv som handlar om aktiv speltid vågar jag nog hävda att det garanterat blir en nackdel.


Min fråga är hur ser ni på avrundningen av ett spelmöte och hur hanterar ni detta? Vad har ni i åtanke vid en avrundning och vad ser ni för möjligheter liksom hinder med de olika metoderna som ni själva använder eller stött på. Ovan har jag försökt att strukturera upp för- och nackdelar med de få metoder jag kom fram till, men samtidigt antar jag att det finns en hel del andra vägar att gå. Om inte så antar jag i vilket fall att somliga av metoderna kan fördjupas, förädlas eller förändras med hänsyn till den enskilda gruppens fall. Vidare så står det er även fritt fram att kritisera och förkasta det som redan står skrivet då detta kan leda till en intressant diskussion.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag har alltid försökt anpassa det till rådande situation i spelet, oavsett om det har funnits en fast tid eller inte.

Så, när jag spelat med folk där vi inte haft några tider att anpassa spelet efter har vi helt enkelt slutat när vi inte orkat spela mer. Fast vi har inte slutat mitt i alltsammans utan har då kommit överens om att spela färdigt allt spännande för att slå igen butiken vid nästa svacka - vid nästa stund av ro och lugn. Det kan ibland tendera att bli en cliffhanger eftersom det ibland är precis innan något spännande är på väg att hända: "Så, nu har besegrat dem. Ni kan gå in i templet nu, fast det sparar vi till nästa gång."

... Detta har förövrigt aldrig inneburit att spelet slutat hux flux innan det knappt hunnit börja. Utan detta har ofta inneburit att vi spelat väldigt länge och varit utmattade.

... Med mina gamla polare som jag först började spela med så spelade vi alltid 10-12 timmar, så vi spelade oftast ut ett scenario eller en akt per session, vilket innebar att vi kunde avsluta på ett mycket naturligt sätt i och med att äventyret var över. Det är nog förövrigt den bästa sortens avslut, tycker jag.

När jag spelar med fasta tider fungerar det ungefär likadant. Man tar helt enkelt första bästa lämpliga lugna tillfälle så nära klockslaget som möjligt. Då är det så klart alltid bättre att sluta lite tidigare än senare, ifall någon verkligen måste passa en tid. Får man 15-30 min över är det förövrigt en trevlig stund man kan ägna åt att snacka om spelkvällen.

Så, vad jag försöker anpassa mig efter är dramaturgin: spänning och lugn. Jag är medveten om att man som spelare vill bli klar med det spänningsmoment man är mitt uppe i. Det funkar inte som med TV-serier, man vill avsluta det, eftersom ett avbrott mitt i dödar flowet, speciellt om det är långt till nästa spelsession. Så, jag väljer alltså ett bra tillfälle mellan spänningsmomenten då rollpersonerna inte är mitt uppe i någonting, så att de kan gå in i något nästa gång istället för att börja mitt i alltsammans.

Vad jag gör när jag avslutar är att anteckna läget. Jag skriver helt enkelt ned ett par stödord om rådande läge: "De sover i bussen. Rodney och Todd sover medan Lou håller vakt." Då vet man precis vart man ska börja nästa gång. Om spelet avslutas vid ett sådant tillfälle då inget särskilt verkar vara på G och vi har tid på oss brukar jag fråga spelarna om de vill göra något enkelt speciellt innan vi slutar. Det kan till exempel vara att de befinner sig i en stad där någon vill checka in på hotellet medan någon annan vill köpa en grej innan spelkvällen är över.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,455
Location
Helsingborg
Somliga grupper kör en avrundning då gruppen i stort börjar tappa koncentrationen och lusten vilket kan resultera i att spelledaren eller ledaren i gruppen helt enkelt bryter spelet.
/.../
Om gruppen spelar utan att ha någon tidsram fungerar denna metod fortfarande med skillnaden att någon i gruppen ser efter huruvida gruppen har orken att driva vidare spelet eller ej.
Vad är det för skillnad på de här två metoderna?

Sven-Göran I said:
Somliga grupper kör en avrundning då gruppen i stort börjar tappa koncentrationen och lusten vilket kan resultera i att spelledaren eller ledaren i gruppen helt enkelt bryter spelet.

Denna metod anser jag personligen är en av de sämre metoderna då spelet kan upphöra i princip hur som haver utan någon respekt för den händelse som rollpersonerna stod inför.
/.../
En metod som dock är en avrundning och som jag upplever som vanligare är att någon i gruppen checkar av tiden, utifall att speltiden är planerad från klockslag X till Y, för att på så sätt skapa en mer naturlig avrundning.
Jag ser inte varför avbryta när folk är trötta mot att avsluta vid ett givet klockslag inte ger samma resultat, nämligen att man bryter mitt i en händelse. Oavsett metod, är det någon som någonsin gör så?

---

Här är mitt sätt att tänka angående avrundning.

om (scen = slut)
{
se om (tid = bristfällig ELLER ork = bristfällig)
{
avslutaSpelmötet
}
annars
{
fortsätt
}
}

---

Det är en vinst att sluta när en scen* är klar. Då har rollpersonerna antingen avslutat något eller har en plan för att gå vidare till nästa scen. Det senare skapar en förväntan och gör att nästa spelmötet kommer igång lättare.

Jag gillar att sitta och diskutera efter spelmötet, men inte så mycket kring vad som hände på spelmötet utan mer om vad spelarna tyckte funkade och inte funkade, vad jag hade för planer och vad jag och spelarna borde ta oss med till nästa spelmöte. Via de diskussionerna utvecklar spelgruppen sitt spelande. Både i formen att man lär sig något nytt kring rollspel men också att alla lär sig mer om hur folk vill spela.

/Han som tyckte att texten var svårläst, antagligen för att den var kursiv

* En scen utspelar sig på en viss plats under en viss tid. En ny scen inträffar när platsen byts eller en längre tid förflyter utan att något händer på platsen.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Helt korrekt, själv tvekade jag inför om det verkligen var två olika metoder då båda egentligen är samma sak med olika faktorer som inverkar. Den ena med en faktor av tid den andre med en faktor av bristande intresse så egentligen är det bara variablerna som blivit utbytta. Vidare håller jag helt klart med dig om att ett spelmöte borde avrundas vid ett naturligt avslut och som du själv säger kan detta vara vid slutet av en scen.

Men bra kommentarer och tankar speciellt då du lyfter ytterliggare en sak som jag kan tycka är viktig. Nämligen att diskutera vad som fungerade samt vad som inte fungerade under spelmötet. Anledningen att jag valde sammanfattning om vad som hänt ligger nog mer i en bakgrund av dåligt minne och dylikt. Ett avslut med sammanfattning blev/blir på så sätt en väg att återknyta och komma ihåg.

Som svar på din sista fråga angående detta med att avsluta mitt i en händelse så har jag upplevt personer som av olika anledningar har avslutat helt utan hänsyn till vart gruppen befinner sig i spel. Nackdelarna med detta är helt klart för många för att övervägas av några fördelar.

Som sista punkt så har har du nog helt rätt i det som du säger med det kursiva, meningen var egentligen att göra en förkortning av inlägget men på grund av tidsbrist blev det en nödlösning. Bra kommentar dock som en kan bära med sig till nästa gång man gör en trådstart. :gremsmile:
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Jag har två spelgrupper. Den ena träffar en gång i veckan, och den andra träffas 2-4 gånger per år.

Ju oftare man träffas, desto fler lösa trådar kan man ha mellan äventyren. Det är alltid bra att avsluta spelmötet när handlingen befinner sig i en naturlig "skarv", eller mellan scener, som Han säger.

Jag tycker man ska avsluta mötet (eller ta paus för att sova vid flerdagarsspel), innan spelgruppen tappar koncentrationen pga. trötthet. Oftast har man väl lite efterpyssel att göra, som att dela ut erfarenhetspoäng, höja färdigheter, städa spelbordet och spela spelgruppens avslutningssång. Det är ju skönt om sådant inte blir stressigt.
När jag spelleder ser jag alltid till att avsluta spelmötet i tid till att folk måste ge sig av. Jag är samtidigt noga med att spelmötet avslutas när handlingen (i stort sett) känns avslutad för den gången. Min spelledare i den andra gruppen väljer alltid ett bra tillfälle i handlingen att sluta för kvällen. Ofta har vi en cliffhanger till nästa vecka, men mötet kan lika gärna sluta med att rollfigurerna går och lägger sig och vaknar nästa spelmöte.

Men det skulle kännas stressigt, oplanerat, rumphugget och oawesome om spelmötet slutade med att ingen orkade göra mer, eller mitt i en jaktscen eller konversation.

Jag röstar för snygga och hopknutna avslutningar av spelmöten.
 
Top