Nekromanti Att använda dungeontiles till BRP/CoC?

Hattifnatten

Warrior
Joined
23 Oct 2011
Messages
223
Location
Boden/Luleå,Norrbotten
Tjenare alla forumiter!

Den senaste tiden har jag suttit och knåpat på en hel drös med Äventyr till BRP och funderade: SKulle man kunna använda dungeon tiles eller battlemats till just BRP sytemet?

I BRP så har varje karaktär ett MOV eller Movement värde, och man skulle kanske kunna använda karaktärens MOV värde för att avgöra hur många rutor/steg som han/hon får förflytta sig på sin tur?


Ris och Ros sökes...
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,893
Antemannen said:
Tjenare alla forumiter!

Den senaste tiden har jag suttit och knåpat på en hel drös med Äventyr till BRP och funderade: SKulle man kunna använda dungeon tiles eller battlemats till just BRP sytemet?

I BRP så har varje karaktär ett MOV eller Movement värde, och man skulle kanske kunna använda karaktärens MOV värde för att avgöra hur många rutor/steg som han/hon får förflytta sig på sin tur?


Ris och Ros sökes...
Kort svar: ja, varför inte?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Arvidos MC said:
min tid så spelade vi Drakar och Demoner med rutbräde.
Ja, nu vet jag inte när det kom men en "ruta" i DoD motsvarar en och en halv meter och bland annat så utgår magisystemet från det, där besvärjelsernas räckvidd räknas i rutor. Tror det ska vara så från 85 och framåt igen, om jag inte minns fel ska det vara med i magin för EDD.

Däremot kan jag inte minnas att det fanns uttalade regler för förflyttning, bara för räckvidd. ... Vilket är rätt skumt.
Edit: Jodå, om man bara får fundera en stund så minns man att förflyttningsvärdet just motsvarar antal rutor under en stridsrunda. Beroende på hur pass man ostört kan utföra handlingen modifieras det. Ostört kan man förflytta sig FFx2 eller hur det nu var, iaf i 91.

/solvebring som plötsligt undrar om han missuppfattat det där med rutor - det kanske inte alls har med spelplanerna och tennfigurerna som hörde till DoD förr?
 

KamiFisk

Hero
Joined
1 Feb 2010
Messages
928
Location
Uppsala
Om jag inte har för mig fel fanns det regler för förflytting och flankering osv.
I Chronopia eller Drakar och Demoner 91 kanske båda.
När vi spelade för något år sedan använde vi figurer och markörer på en battlemats till något av spelen nämligen.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
solvebring said:
Arvidos MC said:
min tid så spelade vi Drakar och Demoner med rutbräde.
Ja, nu vet jag inte när det kom men en "ruta" i DoD motsvarar en och en halv meter och bland annat så utgår magisystemet från det, där besvärjelsernas räckvidd räknas i rutor. Tror det ska vara så från 85 och framåt igen, om jag inte minns fel ska det vara med i magin för EDD.
Ännu tidigare. Svarta boxen från åttifyra hade en golvplan och ett par tennfigurer. Senare revisioner av svarta boxen hade golvplan och cutouts. Magi-boxen (skiftet EDD/DoD4) hade också golvplan med tennfigurer.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Krille said:
solvebring said:
Arvidos MC said:
min tid så spelade vi Drakar och Demoner med rutbräde.
Ja, nu vet jag inte när det kom men en "ruta" i DoD motsvarar en och en halv meter och bland annat så utgår magisystemet från det, där besvärjelsernas räckvidd räknas i rutor. Tror det ska vara så från 85 och framåt igen, om jag inte minns fel ska det vara med i magin för EDD.
Ännu tidigare. Svarta boxen från åttifyra hade en golvplan och ett par tennfigurer. Senare revisioner av svarta boxen hade golvplan och cutouts. Magi-boxen (skiftet EDD/DoD4) hade också golvplan med tennfigurer.
Tack för infon, då var jag i alla fall inte helt ute och cyklade.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
McFisk said:
Om jag inte har för mig fel fanns det regler för förflytting och flankering osv.
I Chronopia eller Drakar och Demoner 91 kanske båda.
När vi spelade för något år sedan använde vi figurer och markörer på en battlemats till något av spelen nämligen.
Det är nog Chronopia i så fall. Jag vet för säkert att det inte täcks 91:ans grundregler i alla fall. Det kan iof finnas mer sådant i handböckerna eller modulerna. I grundreglerna finns hur som haver bara förflyttning och räckvidd vad gäller figurspel.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Antemannen said:
I BRP så har varje karaktär ett MOV eller Movement värde, och man skulle kanske kunna använda karaktärens MOV värde för att avgöra hur många rutor/steg som han/hon får förflytta sig på sin tur?
Enkelt och bra. Så ser det väl ut, rent principmässigt, i de flesta spel med figurer och bräde. Du har ett värde mot motsvarar förflyttning som talar om hur många steg du får ta. Svårare än så tycker jag förövigt inte att det ska vara.

Så som har nämnts i tråden är det så man löst det i bland annat Drakar & Demoner. Man kan helt enkelt förflytta sig sin förflyttning rutor per stridsrunda.

Dock vet jag inte om man räknar ut förflyttning på samma sätt i alla olika versioner och vilka värden man kan tänkas få i t.ex. CoC.

Mitt tips är att bestämma sig för hur stor en ruta är, kolla vilka typvärden man normalt får ut från Movement och helt enkelt känna av om det behöver plusas på eller dras ifrån på förflyttningen för att förflyttningen på brädet ska kännas lagom.

... Så hade iaf jag gjort.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag har gjort det, tyckte det var bättre än att köra utan. Gör att positionering känns viktigare, det är svårt att få till i fiktion annars tycker jag.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Krille said:
solvebring said:
Arvidos MC said:
min tid så spelade vi Drakar och Demoner med rutbräde.
Ja, nu vet jag inte när det kom men en "ruta" i DoD motsvarar en och en halv meter och bland annat så utgår magisystemet från det, där besvärjelsernas räckvidd räknas i rutor. Tror det ska vara så från 85 och framåt igen, om jag inte minns fel ska det vara med i magin för EDD.
Ännu tidigare. Svarta boxen från åttifyra hade en golvplan och ett par tennfigurer. Senare revisioner av svarta boxen hade golvplan och cutouts. Magi-boxen (skiftet EDD/DoD4) hade också golvplan med tennfigurer.
Min (förvisso andrahandsinköpta) Elric-box (iofs den gröna) har både rutnät och cutouts. Från 1987, så där har jag fysiska bevis på att det fanns.

Mmmm, cutouts.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Den senaste utgåvan av BRP har en liten sektion om hur man nyttjar rutnät och sådant. Inte så värst mycket, men det skulle klart gå.


Storuggla, min idiot till avkomma
 

Hattifnatten

Warrior
Joined
23 Oct 2011
Messages
223
Location
Boden/Luleå,Norrbotten
Vilka dungeontiles eller dyl bör man använda då?

Jusste, nu när du säger det

Men om ni skulle göra det, vilka dungeons tiles eller tiles kanske jag ska säga, skulle ni använda till BRP då?

Eller bara rekommendera?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Vilka dungeontiles eller dyl bör man använda då?

Jag skulle nog använda en battlemap (en sån där man kan rulla ihop), och rita på den. Känns BRP-aktigt.
 
Top