Nekromanti Artesia och Harnmaster

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Är det någon som i tur och ordning kan förklara följande:

- Vad för typ av system är Harnmaster (har en gång i tiden spelat det och vill eventuellt spela det igen, men minns inte hur det fungerade)...
- Går det att få tag i Harnmaster? Nytt eller gammalt?

- Artesia (ska tydligen vara tillverkat av samma folk som Harnmaster och baseras på serien Artesia (som jag heller inte vet något om)), vad är det för system? När trycktes det och går det att lägga vantarna på?

Varför jag frågar är ju uppenbart. Jag funderar på att rädda in spelen i mina (ok våra) samlingar och vill veta om det är värt att jaga dem. Hur stora de är (jfr med D&Ds jätteutgivning av böcker och böcker och supplement och böcker) och ja, vad som är intressant helt enkelt.

Eva
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Harnmaster

Eva Florén said:
- Vad för typ av system är Harnmaster (har en gång i tiden spelat det och vill eventuellt spela det igen, men minns inte hur det fungerade)...
- Går det att få tag i Harnmaster? Nytt eller gammalt?
Harnmaster har ett procentbaserat BRP-derivat med förbättringsslag, individuellt bokförda skador och omtöckning. Det tar fram perfekta och fummel med slutsiffran: är den 0 eller 5 så så är slaget särskilt. Om det är särskilt misslyckat så är det fummel, är det särskilt lyckat är det perfekt. Skadesystemet bygger på en matris där man korsrefererar saker och ting, men de viktigaste tabellerna får plats på två sidor.

Världen är ärkedetaljerad. Med lite otur kan du få reda på i vilken säng du föddes.

Jag vet inte om Columbia Games fortfarande ger ut spelet.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,660
Location
Värnhem, Malmö
Det intryck jag fick när jag kollade genom Hârnmaster var att systemet var rätt likt Eon med procentslag i stället för Ob.

Artesia använder Fuzionsystemet, vars grundkomponenter nog går att hitta gratis på nätet. Artesia har framför allt detaljerade rollpersonregler -- femton grundegenskaper, och ett sätt att ta fram dom som innebär att man tar hänsyn till rollpersonens stjärntecken, berömda förfäder och eventuella födelseomen. Knappast något som går snabbt eller går att hålla koll på utan boken, men skapar en rejäl förankring i spelvärlden och kan vara riktigt roligt om man gillar tabeller.

Spelvärlden är välbeskriven, och påminner mestadels om senmedeltid/renässans med en stark prägel av antik mytologi och religiositet. Kulter, offer, åkallande av gudar och liknande är en integrerad del av vardagen -- saker i stil med rituell orenhet och vad som händer med rollpersonens själ efter döden styrs faktiskt av reglerna, inte bara av settingmaterial. Spelet är också baserat på en serie, men så vitt jag förstått urartar den efter ett tag till föga mer än en massa orgiescener.

Att få tag på Artesia tycks lättare än Hârnmaster. Kolla på Goblin Games hemsida.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag tillhör dem som verkligen gillar Harn, kanske inte reglerna, men världen! Gillar den skitiga realismen. Och man blir imponerad av ambitionen i projektet.

Tror Harnmaster fortfarande finns att få tag i, men som Krille har antytt är systemet inte helt enkelt. Dock gillar jag världen (som köps separat... och sen finns det MASSOR med tilläggsmoduler, själv har jag kanske 30 st).

Saga är ju egentligen - som du kanske redan vet - ett svenskt Harn, samma stuk på världen (i alla fall ön Albion), fast med lägre detaljnivå; ibland blir man överväldigad av alla detaljer i Harn, det kan vara hämmande för spelledaren.

Och enormt mycket enklare regler. Faktum är att vi speltestade Saga i Harnworld först... bl.a. med det klassiska Harn-äventyret 100 Bushels of Rhy.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,193
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Artesia borde gå lätt att få tag i, det är tämligen färskt vad jag vet. Om dess regelsystem vet jag intet eftersom vår kampanj kör Solar System, men vi spelar i Artesias setting iaf - den är tämligen kool, med den unika meriten att den faktiskt har vettigt beskriven religion och mytologi, något som är ytterligt, ytterligt få fantasyvärldar förunnat. (Det är typ bara Tekumél som kan tävla). Och det är ett snyggt spel.

Artesia-serien, däremot, är ganska dålig.

- Ymir, tycker
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,890
Location
Nordnordost
Jag känner mig tvingad att komma till Artesiaseriens försvar. Ja, den innehåller sex. Men att den urartar i orgier är verkligen inte något som jag känner igen, inte så långt som jag har läst i alla fall. Jag tycker att det är en vacker serie, och jag väntar med spänning på nästa bok.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,450
Location
Stockholm
Jag gillar också Artiesiaserien skarpt (blogglänk). Det är mycket sex, javisst, men det är mycket krig och magi och intriger också. Och vad fasen är det för fel på orgier helt plötsligt?

Angående rollspelet Artesia citerar jag mig själv från en annan tråd:
Artesia är ett vackert rollspel med en mycket utförlig världsbeskrivning. Men efter att ha suttit och bläddrar i boken (och faktiskt skummat igenom rollpersonsskaparkapitlet) så har jag ingen aning om hur spelet är tänkt att spelas. Jag vet inte vilken sorts rollpersoner som är lämpliga att spela. Möjligtvis vet jag att det finns "Awakened Trees" och basilisker i världen. Förmodligen är det tänkt att man ska slåss mot dem.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Hârnmaster är enkelt - klarar du av ett BRPsystem som Call of Cthulhu eller Drakar och Demoner så är det inga problem att lära sig Hârn, de är ganska snarlika. Spelet i sig ges ännu ut av Columbia Games och beställs med enkelhet från lokal spelnasare eller internetet.

Artesia är snyggt, det är det. Och det är kul - om än många - regler... men som tidigare pekats på saknar spelet ett fokus. Du får en spelvärld, regler men ingen aning om vad man ska göra.

Utgivningsmässigt ligger Artesia på en bok. That's it. Än så länge men det har inte kommit några fler böcker sen spelet kom ut för något år sedan. Hârnmaster har en kasse extraböcker som man kan köpa om man vill veta horder av saker om hur man styr en gård, hur man rider en häst, hur en björn ser ut osv osv. Dessutom är kartorna jättefina.


Storuggla, man ska visst kunna rida i trean
 

Doctor_Hell

Veteran
Joined
2 Mar 2009
Messages
142
Location
Sweden
Båda spelen är relativt lätta att få tag på.

mitt ex av Artesia Akw köpte jag i sf-bokhandeln i göteborg tror det gick lös på nånstans mellan 350-450 kr..

HarnMaster letade jag själv efter för ett tag sen och segla då in på nån sida där man kunnde beställa det antingen som lösblad, bunden bok eller som pdf
 
Top