Nekromanti Arrangera på gothcon - vad funkar bäst?

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Hej!

Jag har för avsikt att ta mig till gothcon i år (för första gången!). Jag vill gärna arrangera några spelpass med Fornsaga men har bara arrangerat på ett konvent tidigare, så jag tänkte höra med er som varit arrangörer på gothcon tidigare vad ni upplever har funkat bra respektive inte funkat så bra. Vad bör man tänka på? Lite tips, idéer och lärdomar/erfarenheter helt enkelt. Tack för hjälpen!

Jag ser för övrigt mycket fram emot att träffa många av er forumiter i påsk!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Jag TROR att du är sent ute för att bli ett officiellt arrangemang på GC.

Indierummet (och möjligen OSR Hörnan) samlar ett gäng spelledare som vill köra spel med dropin-spelare. Där kan du möjligen hitta dig en plats.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,255
Location
Örebro
Som wilper skriver så är det lite för sent för ett officiellt arrangemang (tror tiden gick ut i slutet av november eller början av december). De har tagit in sena arrangemang tidigare, men de har då varit mer osynliga. Däremot slopade de den tryckta katalogen förra året till förmån för en digital, vilket gör att du i så fall troligen inte missar lika mycket "exposure".

Vad du bör tänka på vid ett officiellt pass skulle kunna vara följande:

- Tider, tider, tider. Uppskatta hur länge varje scen tar. Räkna med att det tar allt från 5-20 minuter för spelarna att läsa sig in i karaktärerna, förklara världen och allt sådant. Det varierar väldigt mycket hur tungt regelsystemet eller hur lore-tung världen är.

- Undvik flaskhalsar där det bara går att köra vidare med lyckade slag eller finna en specifik ledtråd. Spelstilarna och "skicklighet att förstå konstruktör-logik" varierar rätt kraftigt mellan spelgrupper.

- GothCon skriver helst inte ut feta och/eller färggranna bilder så de kan du hoppa över (om det var en tanke för att promota ditt spel).

- Börja spelpass med att prata med spelgruppen om hur deras spelstil är. Gillar de att leva ut saker fysiskt eller blir det distraherande? Gillar de hemligheter i gruppen eller vill de ha allt öppet? Ställ några sådana basala frågor så behöver du inte göra klavertramp sedan.

Jag gjorde för övrigt ett avsnitt i min podd Bortom Bortom förra året om GothCon där jag pratade med Pontus Wolke och Einar Robillard om att arrangera på konventet. Du kanske kan hitta några fler tips där.
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Hmm. Det var inget som de sa i mailet jag fick häromdagen. Jag dubbelkollar så får vi se. Jag kommer att besöka indierummet ändå :)

Ni som är spelskapare och säljer era spel på gothcon, hur gör ni med försäljningen? Om man har bra vänner med en monter kan man kanske be dem sälja, men om man inte har sådana vänner, hur gör man då?
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,255
Location
Örebro
APM;n268768 said:
Hmm. Det var inget som de sa i mailet jag fick häromdagen. Jag dubbelkollar så får vi se. Jag kommer att besöka indierummet ändå :)

Ni som är spelskapare och säljer era spel på gothcon, hur gör ni med försäljningen? Om man har bra vänner med en monter kan man kanske be dem sälja, men om man inte har sådana vänner, hur gör man då?
Som jag skrev, de slopade den tryckta foldern förra året så det kan vara ändrade rutiner där. :)

Jag ger ut mina spel via MylingSpel, och de har egen butik där. Jag vet att andra spelskapare (krank) till exempel säljer via Fria Ligan - och för massa herrans år har väl wilper sålt Höstdimma via Kaleidoskoparna till exempel, så om du har bekant så brukar man göra så. Annars får man kontakta GothCon, säga att man vill sälja spel och ha ett bord och komma överrens med dem.
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Ja, men om man har en monter så måste man ju hålla den bemannad och jag antar att spelpassen ligger samtidigt som butiksöppettiderna många gånger. Så jag får nog fokusera på en grej till att börja med.
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Robert Jonsson;n268755 said:
Jag gjorde för övrigt ett avsnitt i min podd Bortom Bortom förra året om GothCon där jag pratade med Pontus Wolke och Einar Robillard om att arrangera på konventet. Du kanske kan hitta några fler tips där.[/URL]
Bra snack i det där avsnittet, tack för tipset!
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,255
Location
Örebro
APM;n268791 said:
Ja, men om man har en monter så måste man ju hålla den bemannad och jag antar att spelpassen ligger samtidigt som butiksöppettiderna många gånger. Så jag får nog fokusera på en grej till att börja med.
Så är det. Har du inte en person som kan sitta där åt dig så är det förstås svårt att balansera det, om du inte kan hoppa in hos någon annan spelmakare det vill säga. Sedan tror jag du kan sprida information om spelet i Indierummet också, särskilt om du demar det där. :)

APM;n268801 said:
Bra snack i det där avsnittet, tack för tipset!
Roligt att det kom till nytta!
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Men Robert, Jag förstår inte riktigt upplägget med arrangörer och SL. Finns det verkligen folk som är sugna på att spelleda något som de inte är insatta i på förhand? Eller brukar ni skicka ut materialet till dem innan konventet?

Sen, hur många spelpass förväntas man kunna upprätthålla? Det verkar lite kaotiskt. Jag som inte bor i Göteborg eller har några kontakter där kan ju inte fixa fram några spelledare på egen hand, och vi som är arrangörer kan ju inte spelleda varje pass.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
GothCon är stort, det drar spelare och spelledare från hela landet. Jag har åkt ner flera gånger från Luleå, bara som exempel. Spelledare måste inte nödvändigtvis rekryteras bland Göteborgare.

(Och ja, det blir mycket bättre om du kan ge spelledarna äventyret några veckor före konventet så de hinner spela det hemma innan de kommer dit.)
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,255
Location
Örebro
APM;n268915 said:
Men Robert, Jag förstår inte riktigt upplägget med arrangörer och SL. Finns det verkligen folk som är sugna på att spelleda något som de inte är insatta i på förhand? Eller brukar ni skicka ut materialet till dem innan konventet?

Sen, hur många spelpass förväntas man kunna upprätthålla? Det verkar lite kaotiskt. Jag som inte bor i Göteborg eller har några kontakter där kan ju inte fixa fram några spelledare på egen hand, och vi som är arrangörer kan ju inte spelleda varje pass.
Ett officiellt arrangemang förväntas ha tre spelpass, men kan i undantagsfall ha färre. Jag tror GothCon är öppna för det om du bara
tar ett snack med dem. De brukar vilja säga Ja.

Som arrangör förväntas du att spelleda samtliga tre pass, så det innebär att du har fyra fria pass ha skoj på.

Jag har genom åren haft turen att få tag i några återkommande spelledare, men ironiskt nog var det lättare att få tag i SL i mitten av 2000-talet då det fanns mindre spännande rollspelsengagemang. Jag brukar skicka ut scenariot i förväg så de kan få plugga det så det blir bekväma med scenariot. Jag har dock haft SL som plockat upp det på plats och spellett, men det är inte alls idealt då kvaliteten riskerar att utebli eller att de skiter i scenariot och "höftar något". Då anmälningarna öppnar och lagen anmäler sig brukar dock massa poster "SL sökes!" dyka upp här och på andra platser då folk börjar leta efter SL. Som Wilper säger, det är många som inte bor i Göteborg som åker dit. Det är ju trots allt Sveriges största rollspelssamling.
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Stort tack Robert! Nu börjar jag fatta :) ska skicka in anmälan idag
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,255
Location
Örebro
APM;n268966 said:
Stort tack Robert! Nu börjar jag fatta :) ska skicka in anmälan idag
Happy to help - och lycka till!

APM;n269020 said:
Ska ni andra vara med och arrangera i år?
Jag ska (surprise, surprise) vara med där i år. I år blir det Bortom som gäller och arrangemanget heter Judassjälen. Tjuvkikande på nya Bortom är vad som gäller i år.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
APM;n269020 said:
Ska ni andra vara med och arrangera i år?
Ja, jag skall göra hjältarnas tid igen. Är inte lika långt framme i planeringen denna gång, vilket känns sisådär. Men någonting blir det nog.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
Jag ska också dit. Även denna gång blir det ett Eon-scenario.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Jag har inte fått klartecken från hundvakten än, men bara det löser sig så kommer jag ner och arrar Sushilajvet igen.
Sedan blir det nog att spelleda lite också. Formerna i Indierummet passar mig fantastiskt bra.

Och jag gissar att Fria Ligan kör ett konventsarr av Ärans Väg-rollspelet då det borde komma ut i samma veva som konventet. Jag spelleder gärna åt dem igen, de har tagit väl hand om mig som spelledare de år jag vågat mig utanför min trygga kokong i Indierummet.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
wilper;n269399 said:
Jag har inte fått klartecken från hundvakten än, men bara det löser sig så kommer jag ner och arrar Sushilajvet igen.
Sedan blir det nog att spelleda lite också. Formerna i Indierummet passar mig fantastiskt bra.

Och jag gissar att Fria Ligan kör ett konventsarr av Ärans Väg-rollspelet då det borde komma ut i samma veva som konventet. Jag spelleder gärna åt dem igen, de har tagit väl hand om mig som spelledare de år jag vågat mig utanför min trygga kokong i Indierummet.
Sushilajv? 0_o

Jag är förvirrad.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
(Olistad aktivitet. Ett gäng lajvare brukar sammanstråla på GothCon för att köra ett oerhört intimt och bleedfyllt lajv med ramhandlingen "En grupp vänner äter sushi".
 
Top