Nekromanti Armborstpistoler

Weilyn

Veteran
Joined
28 Aug 2005
Messages
128
Location
Öland
Jag tänker dag och natt
funderar som besatt
på en fråga
som blivit till en plåga
som musten ur mig tar
Jag ger allting jag har
till den som på mitt livsproblem
kan ge ett vettigt svar!

Om man är ambidextriös, kan man då skjuta med två cineramoziner (felstavning?) per runda?
En i varje hand.
Eller blir det för komplicerat att ladda om vapnen?
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Rimligtvis gissar jag att du kan skjuta med båda samma runda men bara ladda om ett i taget (du laddar inte om ett armborst med en hand utan något annat att hålla fast den med och en massa krångel), så där får du en flaskhals. Hur lång tid det sedan tar beror på hur snabb man är på att ladda om armborsten.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Förutom omladdning ser jag en försvårning av Eons regler, SG ökning vid andra anfallet. +ob1t6.

Då är det snudd på bättre med ett dubbel armborst eller två.
Dumpa nr 1
Skjut med nr 2
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
On the other hand...

"Förutom omladdning ser jag en försvårning av Eons regler, SG ökning vid andra anfallet. +ob1t6."

Den regeln torde gälla vid två anfall från samma hand, e.g. två hugg med ett stridssvärd.
Å andra sidan så borde akimbo-armborstskytten få +Ob1T6 på skottet som han avlossar från "fel" hand, såvida han inte är ambidextriös eller har tekniken "två vapen" i en stridskonst.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: On the other hand...

såvida han inte är ambidextriös eller har tekniken "två vapen" i en stridskonst.
Diskussionen gällde ju just en ambidextriös armborstskytt :gremwink:

Är det förresten någon som vet hur lång tid det tar att ladda om ett dubbelarmborst? Tar det två rundor (som för lätt armborst), tre rundor (eftersom det är krångligare), eller två rundor per pil (som för lätt armborst)?

Det känns som en avgörande faktor om vi ska försöka räkna ut vad som är optimalt :gremwink: (personligen säger jag Krell-Hon med snabbskytte, alternativt ambidextriositet + två dubbelarmborst för kortsiktig slagkraft).
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Re: On the other hand...

Tiden som skytten har att sikta halveras dessutom med två armborstpistoler. Det i sig är en vettig anledning till att öka svårighetsgraden +ob1t6.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: On the other hand...

Tillåter man ambidextriösa människor att använda två armborstpistoler till att börja med skulle jag säga att man nog kan låta dem skjuta med dem utan svårighetsökning utan realismiska samvetskval :gremwink:
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Som jag ser det så säger reglerna att varje extra handling i en stridsronda ger +Ob1T6 svårare. (Herr Behrmann ger en förklaring i en tråd någonstans att det spelar ingen roll om karaktären har femtioelva extra armar, en handling extra ger ändå en ökad svårighet).

Skulle det vara så att karaktären i fråga inte är ambidextriös så får han/hon dessutom en svårighetsökning på den "svaga" handen för att det inte är huvudhanden.

Bara mina åsikter.
/Honken
 
Top