Nekromanti Armborst av trä

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,489
Location
En mälarö
När man stöter på armborst, vare sig det rör sig om rollspel eller film, är det alltid de tunga, militära varianterna med bågar av stål. Mina frågor rör deras företrädare av trä. I vilken utsträckning användes de som jaktvapen istället för pilbågar? Av vilka då, och när? I vilken utsträckning användes de militärt, och hur effektiva var de? Hur länge har armborst använts överhuvudtaget? Principen har ju funnits och använts i vapen av olika storlekar sedan antiken, och kineserna var tididt ute även de.

/Anders (Som när han skriver detta lyssnar på det gamla Irländska punkbandet "Stiff Little Fingers" och tycker att det svänger oerhört)

/Anders
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
994
Location
Bureå
Krille - var är du? Det låter som en fråga du borde kunna svara på. Tror jag.
Instämmer f.ö. med föregående talare. Stiff är bra. Kanske inte bra, men det låter.

- daniel

"The force will be with you. Always."
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Träbågade armborst var den förhärskande militära typen fram till 1400-talet, då stålbågade armborst dök upp. Träbågarna fanns dock kvar under en lång tid efter 1400-talet. I vilken mån de var vanligare än pilbågar för jakt vet jag inte, men i Norden var de i varje fall rätt vanliga. De användes bl a vid ekorrjakt, då ekorrskinn var en stor exportvara för Sverige. Man använde trubbiga skäktor; annars hade den gått rakt genom korren och försvunnit, och pälsen fått ett fult hål. Träbågarna kunde vara kompositbyggen av trä, horn och senor, vilket gjorde dem spänstigare och starkare.

Armborst förekom tydligen redan under romartiden, men föll ur bruk. De började dyka upp igen mot 1000-talets slut. P g a deras effektivitet försökte en påve på 1100-talet att förbjuda användningen av dem - i varje fall mot andra kristna...

Litteratur: "Armborstet" av Josef Alm, "The Crossbow" av Payne-Galway.

Stiff Little Fingers? Jag kommer ihåg när de började spelas på radio...

http://www.algonet.se/~enda
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
PÅ senare tid har man undersökt armbortsets effektivitet. Mest för man antog att detta vapen gjorde plåtrustningen obsolet, pga dess penetrationsförmåga. Det man dock upptäckte var raka motsatsen. De armborstar som existerade under samma period som riddare bar plåtrustning. Klarade sällan att penetrera rustningarna. Enbart på ytterst nära håll, och så nära vill man inte stå med ett distansvapen.
Varför försvann då rustningen. Jo, de blev för dyra. Delvis för att arméerna växte, vilket kostade pengar, så man rustade dem lättare, samt att adeln spenderade pengar på annat som borgar och större försvarsverk. Andra orsaker som hänger med är att de blev omoderna!

"When the DM laughs it is already to late"
"Never say Hi priest to a High priest"
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,489
Location
En mälarö
>Träbågade armborst var den förhärskande militära typen fram till 1400-talet,

Vanligare avståndsvapen än pilbågar alltså? Nån som vet något om träbågade armborsts effektivitet kontra pilbågar? Var det förresten nån skillnad på "civila" träbågade armborst (dvs jaktvarianten) och de militära modellerna?

Är det nån som förresten känner till nån bra armborst-sida?

/Anders (som nu gått över till att lysssna på The Clash. "London Calling" ÄR världens bästa rockplatta)
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Titta nedåt (NT)

/König

"When the DM laughs it is already to late"
"Never say Hi priest to a High priest"
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,489
Location
En mälarö
Re: Titta nedåt (NT)

Jag fick intrycket att ditt tidigare svar om penetrarion gällde stålbågade armborst. Hade jag fel?

/Anders
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Made u look:)

Nej, det var generellt. Men stålbågade är ju slagkraftigare än träbågar, som är slagkraftigare än pilbågar. Fördelen med armborstet är dock precisionen, det tog kortare tid att öva upp en armborstskytt än det tog att öva upp en bågskytt.

"When the DM laughs it is already to late"
"Never say Hi priest to a High priest"
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Vanligare än armborst med stålbågar - jag har för mig att man började mecka med stålbågar på 1300-talet, men att det tog ett tag innan man förfinade tekniken.

Det finns säkert något test gjort någonstans avseende effektiviteten, men det är inget jag känner till. Den enda skillnaden mellan militära och civila armborst jag kan tänka mig är dragkraften. Jaktarmborsten behövde inte ha samma skottvidd, så det är möjligt att de var svagare.

http://www.algonet.se/~enda
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Den militära armborstet, träbåge eller stålbåge, hade en "stigbygel" fram man satte foten i, sedan hade man en krok i bältet som fästet i strängen. För att spänna sträckte man på sig och nyttjade kraften från ryggen.
Lite ohälsosamt för ryggen, men det var ju tämligen ohälsosamt att vara soldat ändå:)

"When the DM laughs it is already to late"
"Never say Hi priest to a High priest"
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Nja, det är inte så himla blodigt. Jag har spänt några olika armborst, och de med svagare bågar gick att spänna med händerna (utan krok eller getfotsspännare, fast med foten i bygeln). Däremot var ett stålbågat armborst (300 pund+) omöjligt att spänna utan vinda.

http://www.algonet.se/~enda
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Fråga till Björn

Vad har en armborst som kan spännas för hand för räckvidd ungefär?

"When the DM laughs it is already to late"
"Never say Hi priest to a High priest"
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Re: Fråga till Björn

30-talet meter på sin höjd om vi pratar om effektiv räckvidd och en båge på en bit över 100 pund (mitt test gjordes med en 120-punds båge)

/Tobbe
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Re: Fråga till Björn

Ett armborst med en båge på ca 120 pund. En av mina bekanta som har tävlat i armborstskytte i många år (och även jagat en hel del med armborst) sa att han inte var ett dugg förvånad över den veka räckvidden då armborst de facto har en notoriskt urusel räckvidd.
Visst kunde jag lobba iväg skäktan bra mycket längre än så, men då var den tämligen ofarlig såvida man inte råkade få den rakt i ögat... Däremot på upp till max 30 meter slog skäktan igenom det mesta i sin väg.

/Tobbe
 
Top