Nekromanti Arketyp vs Koncept?

shugal

Veteran
Joined
27 May 2009
Messages
34
Location
Örebro
Är på g att spela min första omgång Symbaroum. Efter att ha varit synnerligen skeptisk så börjar jag få upp ögonen för detta spel och ser fram emot att testa det.

Men en sak jag inte riktigt greppar (och inte min SL heller) är skillnaden mellan arketyp och koncept? Det är förvisso bara en detalj på rollformuläret men det stör mig när det finns saker på det som jag inte förstår varför det finns där. Någon som vet skillnaden?
 

Massher

Keyboard Warrior
Joined
25 Apr 2014
Messages
42
Jag tänker mig att arketyp är standard mystiker/tjuv/krigare och konceptet är mer hur du har tänkt dig din karaktärs yrke/"subklass". En rollperson som har arketypen tjuv kan ju exempelvis vara häxjägare, brottsling eller skattletare. En rollperson som är mystiker kan exempelvis vara ordensmagiker, självlärd besvärjare, svartkonstnär etc.

Konceptet finns där för att man ska kunna ge sin karaktär en ytterligare beskrivning utöver krigare/tjuv/mystiker helt enkelt.
 

davalt

Veteran
Joined
30 Dec 2013
Messages
50
Som jag har förstått det är Arketyperna också bara förslag. Man får fritt välja bland alla Förmågor, mystiska krafter och ritualer när man gör sin RP.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,000
Titta Järnringens exempel sidan 80. Ser ut som Massher har ett bra svar.

Min gissning? De bytte från "koncept" till "yrke" sent i processen. Koncept lät väl lite för Coriolisigt, medan "yrke" är ju klockren drakar-svenska :)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,000
davalt;n90384 said:
Som jag har förstått det är Arketyperna också bara förslag. Man får fritt välja bland alla Förmågor, mystiska krafter och ritualer när man gör sin RP.
Det stämmer att yrkena bara är förslag.

Även arketyperna kan sägas vara "förslag", men åtminstone jag tycker det finns en poäng att försöka hålla sig till de förmågor som är listade för din arketyp.

Klart man kan och ska tillåta undantag (en mystiker med Akrobatik, en krigare med Alkemi, en tjuv med Bärsärk osv) men att man inte gör det på slentrian som om arketyperna inte alls fanns, utan tar tillfället att motivera undantaget. Varför är din mystiker akrobatisk? Lekte hon med slummens tjuvar när hon var liten? Utövar hennes ordenssällskap fysisk disciplin? Eller vad?

På så vis blir arketyperna inte ett hinder utan en hjälp till att beskriva gubben.
 
Top