Apocalypse World 1st eller 2nd ed?

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,643
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Jag har gått i tankarna att skaffa AW men är osäker på vilken utgåva som är att föredra. Jag förstår att en del saker förtydligats i 2nd ed, men att vissa regler också förändrats. Nån som har insikter och åsikter i frågan?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,970
Location
Umeå
Jag föredrar första utgåvan, upplever den som mindre omständig och mer direkt, men framförallt klickar jag jag alls med fronter uppdelade i geografiska riktningar (som andra utgåvan jobbar med) utan gillar skarpt när de istället har en tematisk gruppering. Dvs istället för att förgiftat vatten kommer från öst och vattenhundarna från syd, kommer bägge dessa hot från fronten Törst. Detta verkar vara extremt olika hur en klickar med respektive sätt att förbereda saker på, och ett tredje finns väl i Burned over om jag inte minns helt fel.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,643
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Hm, ja gällande just det du nämner känner jag nog att 1st känns rimligare (jag hade absolut valt att placera ut saker på en karta också, men alla hot kanske inte kan beskrivas geografiskt). Burned over verkar lite urvattnad. Men går 1st ed att få tag på, om man föredrar att ha sina spel i pappersform?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,970
Location
Umeå
Hm, ja gällande just det du nämner känner jag nog att 1st känns rimligare (jag hade absolut valt att placera ut saker på en karta också, men alla hot kanske inte kan beskrivas geografiskt). Burned over verkar lite urvattnad. Men går 1st ed att få tag på, om man föredrar att ha sina spel i pappersform?
100% på en karta också, de existerar ju i en värld och har en koppling till den och därmed en riktning som de rör sig i utifrån vad de vill osv. Det är mer att det blir intressant om vi identifierar att vi saknar vatten, eller att vatten är en bristvara, att smala hot som rör Törst under en och samma front då de trots att de kan vara radikalt olika och komma från olika saker (folk som drar nytta av vattenbristen i lägret, parasiter i dricksvattnet, osv...) så har de en tematisk sammanhållning.

Tyvärr är det nog att jaga rätt på pdf:en och skicka den till Lulu som gäller. Antagligen billigast. Eller jaga ett begagnat ex.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,536
Location
Fallen Umber
Själv bryr jag mig inte mycket om vad som står om fronter och hot, mer än vagt som inspiration, och då är versionerna mycket snarlika. Tvåan har regler för fordonsstrid och jakter som verkar vettiga, men det är ju inte så ofta endera uppkommer. Skulle definitivt kunna rekommendera den, men det spelar ingen större roll.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag tycker absolut att tvåan är bättre. Det som var luddigt och oklart i ettan, framför allt om fronts (threats) och moves förklaras här. Jag är inte heller superförtjust i att sätta hoten på en karta, men det är en väldigt liten del av att göra dem. Jag struntar helt enkelt i det.

Tvåan bygger på så otroligt mycket mer speltest, känns det som. Lite andra spelböcker och mycket puts.
 
Top