AP-poddar som inspiration för gruppen eller nya spelare

Basho

Veteran
Joined
6 Jul 2019
Messages
150
Location
Malmö
Har ni tips på Actual Play-poddar som kan användas för inspiration för spelgruppen. Gärna även för personer där rollspel är nytt för att ge en uppfattning om vad kul rollspel kan vara och om det är något av intresse för personen.

Jag har använt, och tänkt att använda, nedan svenska AP-poddar som tips till spelare jag spelar med. Har ni tips på vad ni tycker är bäst och mest inspirerande för en spelgrupp? Gärna både på svenska och engelska.

1. Röda Pesten Rollspelspodd, Skjut dom i huvudet - Del 1 - När skiten träffade fläkten, open.spotify.com
Väldigt bra! Rolig och skön grupp med inspirerande karaktärspel.

2. Vi spelar rollspel, vet inte vilket avsnitt som är bra att rekommendera, kanske open.spotify.com

3. PodCon AP - 204 Actual Play II, pod-con.blogspot.com
Detta är del II som jag tycker är ännu bättre än del I. Skön grupp. Lite långsam att lyssna på men spelar mer annorlunda och friare än vad vi brukar göra och därför kul inspiration.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Vi Spelar Rollspel - Deras Coriolis-kampanj sålde in mig och min spelgrupp, varav flera inte lirat tidigare, på att testa systemet. Ruskigt bra!

Rollspelsdags - den nu insomnade podden har en väldigt mysig kampanj med Vindsjäl som jag tror fungerar bra för att locka nya spelare.

Syndikatet - även om deras pod kanske kan upplevas som lite tyngre så har de ett par mer lättillgängliga grejer. Väldigt välproducerat! Kampanjen "Miami 1984" gjorde mig svinpepp på att spela modernt typ diskbänksrealistiskt deckarrollspel. Även deras Call of Cthulhu-kampanj är väldigt stämningsfull och rätt lätttillgänglig.
 
Last edited:

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
Jag inbillar mig gärna att Rollspelsdags Chock-kampanj är en bra introduktion till vad skräckrollspel kan vara för nybörjare. Den är inte särskilt lång och inte särskilt seriös, men fortfarande skräckig och med ett hyfsat djup.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,059
Den enda AP jag orkat lyssna igenom är när Red Moon Roleplaying spelade Tjurmannen från Kungsskär (Kingshaven Minotaur). De flesta andra poddarna, inklusive de utländska, upplever jag som segdragna, flamsiga eller båda delarna.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
De dödas röster - Inte en actual play men en teater-pod om rollspel som fått flera ungdomar i trakten att vilja spela rollspel.

Svarrviken (Markysst) - Efter att ha lyssnat på denna AP-kampanjen har min dotters spelgrupp gått från att vara lite av murder hobos till mycket mer karaktärsfokuserat rollspel. Även om skrômt inte är system för alla spelgrupper finns en hel del lärdomar om hur man tänker för att skapa en intressant spelarkaraktär och drama i rollspel.
 

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
Med risk för upprepning (eller, ja, det är det): Rollspelsdags
De blåser konkurrenterna ur vattnet när det kommer till svensk AP. Välj och vraka, högt och lågt, skräck och skoj, mys och ångest. Sen, under sin tid, så sträckte de upp standarden ordentligt för ljudproduktion. Och de har en USP som de andra saknar. Jag kan inte beskriva den på annat vis än att man får sitta med vid bordet. Långt ifrån alla AP-poddar, även internationellt, som fixar det. Nu har de ju inte spelat alla genrer så det är klart att Vi spelar rollspel är värd och stämningsmässigt är Svartviken något jag också sätter mina pengar på. Men för en one stop shop? Rollspelsdags. Där har du inspiration. Punkt.

Om jag nu inte ska framstå som helt okritisk så fick loggan mig att droppa dem långt ned på lyssningslistan (jag tyckte också om outline-effekten på deluxe Paint III. 1990. Då jag var 12). Samtidigt var jag nyfiken på Hindenburg och när jag väl knäppte på första avsnittet så sträckade jag alla sex som fanns ute och vaknade kl 5 kommande torsdag för att pricka in släppet. Där har du inspiration. Punkt.
 

Basho

Veteran
Joined
6 Jul 2019
Messages
150
Location
Malmö
Bra tips! :)
Jag lyssnar redan på Chock från Syndikatet och den gillar jag än så länge. Och har laddat upp med Kingshaven Minotaur. Ska bli kul att se om jag delar @Rangertheman:s smak. Jag kommer att undersöka de andra tipsen också!

Keep'em coming!
 
Top