Nekromanti [Anydice / tärningssannolikhet] Hur beräknar man det här?

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,658
Location
Värnhem, Malmö
I arbetet med Travellers on a Red Road har jag tänkt att vissa säkerligen blir glada över en tabell med sannolikheter för olika tärningsslag. De tärningsslag som har ett statiskt motstånd är tämligen lätta att räkna ut, men när det blir ett rörligt motstånd blir det krångligare. Jag har aldrig nyttjat Anydice, så någon som är veteran på det får gärna hjälpa mig med hur man räknar ut följande:

En tärningskombination bestående av två tärningar, från d4 till d12, slås. Motståndet består av en annan tärning, också från d4 till d12. Om båda tärningarna blir högre än motståndet är slaget fullständigt lyckat, om bara en blir högre är resultatet delvis lyckat.

En tärningskombination bestående av två tärningar, från d4 till d12, slås. Motståndaren slår en liknande kombination (detta innebär alltså att det finns 625 potentiella kombinationer). Om båda tärningarna blir högre än motståndarens högsta tärning är slaget fullständigt lyckat, om bara en blir högre än slaget delvis lyckat. Om de båda högsta tärningarna visar lika jämförs de lägre tärningarna. Möjligheten finns också att det blir helt lika.

Dessutom finns ytterligare faktorer: en lämplig expertis kan användas för att ersätta en tärning med ett fast värde på 4.

Någon som har pejl på hur man bäst gör för att räkna ut sannolikheterna här och representera dem på ett begripligt vis?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
Vad menar du med "en lämplig expertis kan användas"? Ordet "kan" gör hela meningen svårtolkad.

Menar du att de högsta värdena av d12, d4 och expertis jämförs med motståndarens högsta tre värden.
Om lika är det de nästhögsta värdena av de tre som jämförs.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,658
Location
Värnhem, Malmö
Expertiser ersätter färdighetstärningen om det passar situationen. Exempel: jag har Wisdom d8 och Healing d4. I vanliga fall slår jag d8+d4 när jag använder denna kombo. Om jag har expertisen "Poisons" och försöker förgifta någon kan jag i stället byta ut min Healing-tärning mot en hård fyra. Det blir då att jag slår d8 (tärningen jag får från min Wisdom) och resultatet från Healing automatiskt räknas som 4.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Svarte Faraonen;n306635 said:
Om båda tärningarna blir högre än motståndet är slaget fullständigt lyckat, om bara en blir högre är resultatet delvis lyckat.
Svarte Faraonen;n306672 said:
Expertiser ersätter färdighetstärningen om det passar situationen. Exempel: jag har Wisdom d8 och Healing d4. I vanliga fall slår jag d8+d4 när jag använder denna kombo.
Jag förstår inte.
Först säger du att att det är ett tärningpölsystem eftersom den ena tärningen kan vara över, medan den andra tärningen är lika eller under för ett delvis lyckat resultat.
Sedan säger du att summan av de två tärningarna ska vara över motståndet.
Hur ska du ha det? :)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Och skulle det vara ett rent tärningspölsystem där man kan ersätta en tärning mot det fasta värdet 4, så är det bara intressant om tärningen är d4 eller d6; eftersom d8, d10, d12 har ett snitt över 4.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,658
Location
Värnhem, Malmö
Förlåt, när jag skriver d8+d4 menar jag att jag slår båda tärningarna. De räknas separat.

För att förklara lite utförligare:
Varje tärningsslag bygger på att man kombinerar ett attribut och en färdighet. Attribut och färdigheter rangordnas båda på en skala som går d4-d6-d8-d10-d12. Tärningarna räknas separat.

Ett ordinärt slag mot ett statiskt motstånd innebär att båda tärningarna jämförs med 4. Om två tärningar slår 4 eller högre är resultatet en stark framgång, om en visar 4 eller högre är det en svag framgång, om båda visar 3 eller lägre är det misslyckat. Denna bit är inte så svår att räkna sannolikhet på.

Det som blir krångligt är när man ska slå mot ett rörligt motstånd. Detta sker i två fall. Det första är när det finns ett passivt motstånd. I detta fall ersätts det fasta värdet 4 med motståndarens attributtärning. Varje tärning som slår över motståndarens resultat räknas som lyckad.

Det andra, och mest komplexa, fallet är när det är fråga om en aktiv konflikt. Då slår jag min attributtärning och min färdighetstärning, och motståndaren gör likaledes. Om båda mina tärningar kommer över motståndarens högsta tärning får jag en stark vinst. Om bara en av mina tärningar kommer över motståndarens högsta, eller om våra högsta tärningar är lika stora och min lägsta tärning är över motståndarens lägsta tärning, så får jag en svag framgång. Motsvarande gäller för min motståndare.

Expertiser är situationsberoende fördjupningar av färdigheter, som låter mig ersätta färdighetstärningen med ett hårt resultat på 4. Detta innebär alltså för de ordinära, statiska slagen att färdighetstärningen räknas som automatiskt lyckad.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,658
Location
Värnhem, Malmö
anth;n306680 said:
Och skulle det vara ett rent tärningspölsystem där man kan ersätta en tärning mot det fasta värdet 4, så är det bara intressant om tärningen är d4 eller d6; eftersom d8, d10, d12 har ett snitt över 4.
Inte, som du ser, när man slår mot det fasta motståndet. Eftersom det där inte spelar någon roll hur högt man slår så länge man får 4 eller högre är det där alltid bättre att ersätta med expertisen*.

*Eller, ja, inte egentligen, för man tappar chansen att få erfarenhetspoäng genom att slå maxvärdet på tärningen, men det är en annan fråga.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Svarte Faraonen;n306681 said:
Ett ordinärt slag mot ett statiskt motstånd innebär att båda tärningarna jämförs med 4. Om två tärningar slår 4 eller högre är resultatet en stark framgång, om en visar 4 eller högre är det en svag framgång, om båda visar 3 eller lägre är det misslyckat. Denna bit är inte så svår att räkna sannolikhet på.

Det som blir krångligt är när man ska slå mot ett rörligt motstånd. Detta sker i två fall. Det första är när det finns ett passivt motstånd. I detta fall ersätts det fasta värdet 4 med motståndarens attributtärning. Varje tärning som slår över motståndarens resultat räknas som lyckad.
Är det statiska motståndet ALLTID 4?

Menar du att när det är statiskt motstånd ska man slå lika eller över, men när motståndet är en tärning måste man slå över, d.v.s. lika är oavgjort?
Är det i så fall inte lättare att säga att det statiska motståndet är 3 och att man alltid måste slå över?

Du talar om de tre utfallen:
- Lyckat: bägge över.
- Delvis lyckat: en över.
- Misslyckat: ingen över.

Men det verkar även finnas ett fjärde utfall: oavgjort?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,658
Location
Värnhem, Malmö
anth;n306683 said:
Är det statiska motståndet ALLTID 4?

Menar du att när det är statiskt motstånd ska man slå lika eller över, men när motståndet är en tärning måste man slå över, d.v.s. lika är oavgjort?
Är det i så fall inte lättare att säga att det statiska motståndet är 3 och att man alltid måste slå över?

Du talar om de tre utfallen:
- Lyckat: bägge över.
- Delvis lyckat: en över.
- Misslyckat: ingen över.

Men det verkar även finnas ett fjärde utfall: oavgjort?
Ja, det statiska motståndet är alltid 4 (eller 3 -- ska grunna på vad som är det mest intuitiva sättet att uttrycka det). Däremot finns det sätt att modifiera slaget genom varianten "slå en extra tärning och ta de två bästa/sämsta".

Och ja, oavgjort finns som resultat, vilket nämndes i det översta inlägget. Ibland slår man ju ihjäl varandra samtidigt. Däremot kan det inte bli oavgjort vid andra slag än konflikter -- slår man lika med motståndarens resultat i ett motsatt slag misslyckas man helt enkelt. Anledningen till att det är så är att enbart konfliktslaget har två parter som båda aktivt försöker göra något mot varandra.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Svarte Faraonen;n306684 said:
Ja, det statiska motståndet är alltid 4 (eller 3 -- ska grunna på vad som är det mest intuitiva sättet att uttrycka det). Däremot finns det sätt att modifiera slaget genom varianten "slå en extra tärning och ta de två bästa/sämsta".

Och ja, oavgjort finns som resultat, vilket nämndes i det översta inlägget. Ibland slår man ju ihjäl varandra samtidigt.
Men man kan inte få oavgjort mot det statiska värdet?
Då är det mest logiska att det statiska värdet är 3½.
Eftersom det statiska värdet är ett bråk och tärningar bara kan slå heltal kan det aldrig bli oavgjort.
Om det är intuitivt är en annan fråga. :)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,658
Location
Värnhem, Malmö
anth;n306686 said:
Men man kan inte få oavgjort mot det statiska värdet?
Då är det mest logiska att det statiska värdet är 3½.
Eftersom det statiska värdet är ett bråk och tärningar bara kan slå heltal kan det aldrig bli oavgjort.
Om det är intuitivt är en annan fråga. :)
Ja, det är lite därför jag har uttryckt det som att man ska sikta på fyra: det är lättare att säga "slå så här mycket eller misslyckas". Det funkar i samtlig fall utom i konflikterna, eftersom det där rör sig om två likvärdiga parter.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
Jag förstår fortfarande inte med aktiva konflikter

Om någon har en expertis i en aktiv konflikt, hur ska då 4:an användas? Jag skulle hellre köra med att en expertis ger +2 på slagen eller sänker motståndet med två (samma sak).

Är det inte bara vettigare (läs: lättare) att ta halva motståndarens högsta tärningsvärde och använda det som ett statiskt värde? Slå över X. En normalbegåvad har då d8. [edit: det låter bra på pappret men när jag räknade på det så är två "jämnbra" – ex. d4 vs 2 – är inte jämna procentmässigt.)

Jag förstår faktiskt inte system där man ska slå samma summa tärningar på båda sidor eftersom det bara är X - X. Det finns inget en spelskapare vinner på att ha det så.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,968
Location
Linköping
Är jag på rätt spår med vad du är ute efter?
https://omjonasson.se/dice/

För om jag är det kan jag ersätta den hårdkodade 4'an med en input-ruta där du kan skriva d8 eller vad som nu ska användas.
Det där med att byta ut en tärning mot 4 har jag inte förstått mig på än, för som redan skrivits så är det ju direkt negativt om du slår t.ex. d10 där snittvärdet är 5,5.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
https://anydice.com/program/13422

Programmet är enkelt med det är looparna som dödar programmet. Någon annan kanske har tid att optimera eller skriva in alla kombinationer manuellt men utesluta dubletter.

Ska man göra detta får man göra det med Troll då den är mycket mer effektiv.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,658
Location
Värnhem, Malmö
Rickard;n306762 said:
Jag förstår fortfarande inte med aktiva konflikterJag förstår faktiskt inte system där man ska slå samma summa tärningar på båda sidor eftersom det bara är X - X. Det finns inget en spelskapare vinner på att ha det så.
Hur menar du nu? Man slår olika stora tärningar och ser vem som får högst. Hur är det en konstig mekanism?
 
Top