Nekromanti Användartester av menyprototyp

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Jag skulle behöva hjälp med att testa en menyprototyp inom ett par veckor. Jag håller på att bygga den nu, och den är till för ett projekt jag gör för discordia om UX-design och universell design. Fördel är om du har en funktionsnedsättning eller gillar att spela ljudlöst på mobilen. Jag gör prototypen i Adobe XD så den går att köra på vilken mobil som helst, förhoppningsvis. Någon som kan tänkas vara intresserad?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag hjälper gärna till! Jag spelar gärna ljuslöst på mobilen. Vad gäller funktionsnedsättningar... Närsynthet, färgblindhet (röd) och visuellt brus, men inget värre än så.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,226
Location
Örebro
Ställer också gärna upp!

Mina (främsta) funktionsnedsättningar är nedsatt hörsel och syn. Har arbetat inom ett projekt tillsammans med personer med funktionsnedsättning och funktionshinder så har lite erfarenheter om saker att hålla ett öga på utöver mina egna.
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Strålande! Vad glad jag blir! Får jag lov att fråga vilken plattform ni vill testa på? Jag kan fixa android, iOS, iPad etc. Vet inte om jag kan göra prototypen till en android tablet, men jag kan försöka.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag har en androidmobiltelefon och en androidsurfplatta.
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Länken går att köra i webbläsare genom att klippa och klistra in den i adressfönstret. Du behöver ingen särskild plattform för den.

Här är dessutom testet jag skulle ha givit er för aaaages ago.
[h=2]Användartestet[/h] Du har precis laddat hem Ledtrådar ifrån den butik där du normalt sett hämtar hem dina spel ifrån.
Öppna spelet och skapa ett nytt spel utan att ändra i några inställningar.
Ändra dina inställningar ifrån spelet. Byt svårighetsgrad från lätt till svårt.
Avsluta spelet och spara.
Tänk dig att du har svårigheter att använda spelet. Vad skulle du göra i en sådan situation?
Ändra inställningarna efter dina preferenser.
Ladda ett sparat spel.
När du genomför de här uppgifterna tänk på följande:
1. Återkoppling - Systemet skall kontinuerligt ge dig feedback om vad som händer
2. Använd ett naturligt språk - Information skall vara logiskt strukturerad och undvik terminologi som användaren kanske inte känner till
3. Klart markerade funktioner - Se till att användaren har möjlighet att backa ur en menyfunktion och ångra eller göra om.
4. Enhetlighet - följ look and feel på plattformen applikationen är skapad för
5. Förebygg fel - Se till att produkten förhindrar att fel uppstår och om så inte är fallet, se till att ha bra felmeddelanden som klart och tydligt indikerar vad som är fel och föreslår en lösning
6. Minimera minnesbelastningen - minimera den kognitiva belastningen genom att göra funktioner och objekt synliga
7. Flexibilitet och effektiv användning - se till att användaren lätt har tillgång till kortkommandon och kan anpassa systemet efter grad av skicklighet.
8. Estetisk och minimalistisk design - presentera enbart det användaren behöver veta när de behöver veta det
9. Hjälp och dokumentation - All hjälp och dokumentation ska vara lätt att söka i, fokuserad på användarens uppgift, lista konkreta arbetssteg och inte vara för omfattande.
 
Top