Nekromanti Använda Fokus

Galdermester

Warrior
Joined
30 May 2001
Messages
221
Location
Norge
Jeg trodde egentlig Fokuspoeng kun kunne brukes på färdigheter, men jeg leser på amputasjonsrisk: "Det er möjligt att använda Fokus till detta slag".

Så jeg har tydeligvis tatt feil. Jeg leser på fokus at det ikke står noe om at den kun kan brukes på ferdigheter, det står kun at den kan brukes på å få gi bonus på terningslag, men ikke på skade som en gjør.

Er det noen som har en liste eller eksempler på andre sett og bruke fokus på, utenom på ferdigheter og på amputasjonsrisk?? :)

Hva med for eksempel døds- og chockslag?
Synes at det burde vært en liten liste under Fokus kapittelet i stedet for å spre det rundt omkring i boken at "her er det mulig og bruke fokus".
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,419
Location
Malmö
Det går alldeles utmärkt att använda fokus på döds- och chockslag, vilket är en nödvändighet om du inte vill att dina rollpersoner skall dö så ofta. Som jag minns det kan man använda det på att alla slag, man kan inte använda för att lägga till extra skada, men alltid för att lyckas med något oavsett om det är att lyckas med en färdighet eller bara lyckas överleva.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Tanken är att "Det er möjligt att använda Fokus till detta slag" ska ses som en påminnelse (eftersom det är så tråkigt att få sin kroppsdel amputerad) och ett förtydligande att amputationsslaget inte är ett skadeslag (eftersom man enligt Fokuskapitlet inte kan använda Fokus på dessa).

Grundregeln är att du kan använda Fokus på samtliga slag. Utöver denna grundregel gäller ett antal undantag där skadeslag är det viktigaste. Alltså kan du använda Fokus på alla slag med härledda attribut, inklusive döds- och chockslag.

Du har helt rätt i att en lista (med undantag!) hade passat bra i Fokuskapitlet.
 

Galdermester

Warrior
Joined
30 May 2001
Messages
221
Location
Norge
Tusen takk for gode svar. Det vil gjøre hverdagen lettere for eventyrere :wink:

Men er det altså slik at Fokus kan brukes på omtrent alle slag, utenom på skadeterninger osv.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Galdermester;n301715 said:
Men er det altså slik at Fokus kan brukes på omtrent alle slag, utenom på skadeterninger osv.
Jag skulle inte tillåta att man använde Fokus på förbättringsslag för färdigheter eller om man exempelvis slår ett slag för hur mycket pengar en affärsverksamhet ger per månad (man kan få en affärsverksamhet i händelsetabellen). Jag ser dock inget problem om man skulle vilja tillåta just dessa två.

Om det någonstans finns en tabell där man slår fram resultatet med T6 får man inte använda Fokus där.
 

Galdermester

Warrior
Joined
30 May 2001
Messages
221
Location
Norge
Kaigon;n301773 said:
Jag skulle inte tillåta att man använde Fokus på förbättringsslag för färdigheter eller om man exempelvis slår ett slag för hur mycket pengar en affärsverksamhet ger per månad (man kan få en affärsverksamhet i händelsetabellen). Jag ser dock inget problem om man skulle vilja tillåta just dessa två.

Om det någonstans finns en tabell där man slår fram resultatet med T6 får man inte använda Fokus där.
Jepp, jeg er enig i det. En må se ann situasjonen og hvordan slag det gjelder. Men som hovedregelk så kan en si alle slag som er OBT6, utenom skadeterninger. Og så får en heller gjøre unntak der hvor det passer inn :)
 
Top