Nekromanti Anpassa motstånd för två spelare

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
480
Location
Umeå
Hej!

Jag har nyligen skaffat Fantasy! och funderar på att kanske spelleda Guden i berget för två spelare, även om jag vet att det är skrivet för 4-5. Är det någon som har tips på hur man kan anpassa motståndet så att det blir möjligt att klara av? Är så rostig som spelledare att jag tycker det är svårt att bedöma svårighetsgraden på äventyr.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Hmm... jag skulle nog inte bry mig om att modifera äventyret så mycket utan istället dels ge ordentliga fördelar till spelarna ifall de kommer på smarta planer (typ, om de väntar inne på avträdet och fimpar vättarna en och en så skulle jag bara låta dem lyckas, i alla fall med ett par stycken (sen får de hitta på en ny plan).

Om de ändå hamnar i strid skulle jag helt enkelt inte döda dem ifall de blir besegrade, utan istället bli nedslagna, avväpnade och tillfångatagna. Nu får de fly från skafferiet istället. Eller en fängelsehåla. Kort och gott skulle jag försöka uppmuntra spelarna till att vara mer kreativa i vad de hittar på och själv som SL försöka vara ännu mer kreativ i hur jag tolkar olika resultat.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
En idé kan vara att börja med några ettbladsscenarion som finna att hämta hem gratis från SagaGames hemsida. Vissa av dem är hyfsat lätta, t.ex. Tornet i dimman. Då får rollpersonerna samla på sig några ET och du hinner bli varm i kläderna som SL innan Guden i berget.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Ge dem varsin henchman för ev våld. I övrigt som rymdhamsters förslag; två spelare har hälften så många ideer som fyra.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Jocke;n119631 said:
Ge dem varsin henchman för ev våld. I övrigt som rymdhamsters förslag; två spelare har hälften så många ideer som fyra.
Men de har dubbelt så lätt att komma överens om dem =)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Du kan nog klara det med 2 spelare som det är skrivet, om de spelar smart. Snarare är det lite enkelt för fyra spelare, men å andra sidan finns det gott om rum där man kan lägga in fler monster och faror där man vill. Lätta att göra svårare.
 
Top