Nekromanti Angående temanummer

PalMer

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
280
Location
Halland
Hej!
Nu vet jag inte vad andra tycker men jag tycker det är lite tråkigt med temanummer. Visst, är det ett tema som passar en, så kan det vara kul med mycket material, men är det tvärtom ett tema jag inte är berörd av så kan det bli lite lite av intresse kvar i tidningen. Är det inte bättre att ta innehållet från alla temanummer och dela upp, sprida det på flera nummer med mer blandning? Detta är förstås en smaksak men vad tycker ni andra?
/PalMer
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Mjo. Jag håller nog med. Steampunk var t ex helt ointressant. Man är ju trots allt rätt petig med vilka teman man gillar.

Sen vore det bra med saker som är lite mer allmänt hållna, ofta är äventyr och sånt för ett specifikt spel, och det funkar inte så bra idag när hobbyn är så extremt fragmenterad(?). Jag förstår att de gärna tar in gratisgrejer som är välskrivna från svenska rollspelsskapare, men det vore bra om de försökte kräva grejer som var lite mer allmänna. Egentligen kunde de gott hålla sig till att bara publicera grejer för riktigt stora spel som Mutant, DoD, Eon och D&D. Småspel som Äventyr! och liknande kan funka om de är hyfsat standardfantasy t ex.

Helst ser jag dock artiklar om rollspel och rollspelande i allmänhet istället för en massa specifika grejer som bara en liten grupp av läsarna bryr sig i. Grejer som "spelledartips", "de konstigaste varelserna i rollspel" eller "verkligheten som inspiration för världsbyggande".

Men jag förstår att Fenix är tvungna att ta vad som bjuds.
 

Godzillikles

Veteran
Joined
22 Oct 2013
Messages
157
Location
Skaraborg
Jag förstår vad du menar. För egen del så tycker jag det funkar bra med teman, men det är för att jag då kan skippa de nummer som inte verkar passa mig.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Som skribent då och då i Fenix så tycker jag att de olika teman som varit har varit tillräckligt breda för att det inte skulle vara några problem. Och det är aldrig några krav från redaktionen att man måste hålla sig till temat, mer än extremt löst, kanske.
 
Top