Nekromanti Angående artiklarna!

Gorion

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
152
Location
Östersund
Jag anser att det blivit alldeles för mycket dataspel i Codex och för lite rollspel. Jag anser att ni bör lägga in mer material (spelbara, inte bara informartion om hur man smider och likande) till olika rollspel, t ex nya yrken till Neotech, mer affärsmän och handelsbodar till Eon mm...
 

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
Fler yrken till N2 låter bra!

Det önskas av mig med. Inte främst för att spelarna ska använda dom (de har ju redan gjort sina karaktärer), utan främst för att lära sig mer om olika yrken i världen och eventuellt använda till SLP:er...

->>Magnus<<-

"If i´ll ever meet you, i´ll control alt delete you..."
 

Edgar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
273
Location
Göteborg, Sverige
Re: Fler yrken till N2 låter bra!

Fast andra sidan så fanns det yrken till n2 i dom första numren. Jag kan meddela att han som skrev om budyrket inte viste vad han skrev om. "skatebud/rolerbladebud" funkar INTE...

//Kalle- fd cyckelbud...
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: Fler yrken till N2 låter bra!

Klart det funkar. N2 är cyberpunk, och att åka med inlines/skateboard mitt i rusningstrafik är coolt! Kanske inte särskilt praktiskt och knappast en ofarlig sysselsättning, men det spelar ju ingen roll. Style over substance!

Jag kan meddela att det var jag som skrev artikeln.



<A HREF="http://andreas.cx/alphaomega" target="_new">http://andreas.cx/alphaomega</A> | Nr. 10 ute nu!
 

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
Bäst av allt till kuriren... [ot]

Var den lilla ordlistan som kom till! Det skulle vara kul att ha en rollperson i spelgruppen som verkligen använde sig av den ordlistan och sa dom orden i passande situationer! Det vore coolt!

->>Magnus<<-

"If i´ll ever meet you, i´ll control alt delete you..."
 

Edgar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
273
Location
Göteborg, Sverige
Re: Fler yrken till N2 låter bra!

Som bud kör man i en liten stad som gbg ca 10 mil om dagen, jag skulle då inte vilja göra det som skatebud.

Dessutom ligger alla fräcka reklambyråer i centrum, vilket tryckerierna som reklambyråerna anlitar inte gör (du har 2 min att cykla 4 km genom en tätbefolkad stad under rusningstrafik - grattis, grattis).

Det FUNKAR INTE med skatebud (förutom enbart i shoppingcentrum) i den riktiga världen.

//Kalle - jobbade på det företag som bytte namn från "Rapid"...
 

GoBiE

Veteran
Joined
18 Aug 2001
Messages
13
Re: Precis! [nt/ot]

Japp alldeles för mycket dataspel i codex finns tillräckligt med datatidningar... men sämmre med rollspelstidningar!! mer rollspel i codex med andra ord!!=)
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Fler yrken till N2 låter bra!

"Dessutom ligger alla fräcka reklambyråer i centrum, vilket tryckerierna som reklambyråerna anlitar inte gör (du har 2 min att cykla 4 km genom en tätbefolkad stad under rusningstrafik - grattis, grattis)."

Det är just det, det gör. I idag i Stockholm i rusningstrafik kommer du längre på kortare tid genom att bara gå mot om du hade bilen (och i framtiden blir det säkerligen värre), så för bud i rusningstrafik är cykel, rolerblades eller fötter snabbare transportmedel än bil, speciellt i riktigas storstäder, med flera miljoner invånare (det är skillnad på London, New York mot Stockholm så att säga).

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Precis! [nt/ot]

"men sämmre med rollspelstidningar!! mer rollspel i codex med andra ord!!=)"

Möjligen kan man kanske få in någon sida (eller ett par sidor mer) med rollspel, men ännu mer ger nog mindre antal annonsörer och mindre pengar och nedläggning av Codex (som är den enda affärsmässiga tidning som faktiskt skriver om rollspel, undatag då datorrollspel).

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Precis! [nt/ot]

"Möjligen kan man kanske få in någon sida (eller ett par sidor mer) med rollspel, men ännu mer ger nog mindre antal annonsörer och mindre pengar och nedläggning av Codex"

Kalla mig gärna naiv/images/icons/smile.gif men själv håller jag inte med om detta, det borde både gå att få tillräkligt med annonsörer även om rollspeldelen är större. Vad grundar jag detta på jo två saker.

1. Utan att ha uppgifter från SCB så är jag ganska övertygad om att väldigt många rollspelare även spelar mycket dataspel vilket gör att det borde vara intresseant för dataspeldistrubitörer att annonsera i tidningen även om dataspels delen blir något mindre. Personligen tror jag att upplagan är det viktigaste annonsörerna i och med målgruppen för tidningen är den rätta även om den inte skulle innehålla dataspel alls!

2. Det är ingen riktig rättvis jämförelse men ändå. Om man tittar i Dragons (D&D-tidning) så hittar man flera stora annonser för dataspel trots att tidningen i princip inte innehåller några dataspelartiklar. Nu kanske någon tänker jo men är ju mycket större vilket är sant men den har oxå större kostnader och jag är övertygad om att den precis som de flesta andra tidingar är beroende av annonsintäckterna för sin överlevnad.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Hasse on 2001-08-19 12:36.</EM></FONT></P>
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Re: Poängen...

Jag vill påstå att du har fel. Det handlar om storlek, och om resursallokering. Om en tidning är "för liten" så lägger annonsörer sina pengar på andra kommuniaktionsmetoder - alltså andra tidningar. En renodlad rollspelstidning skulle sannolikt inte få några dataspelsannonser, eftersom distributörerna hellre ser att marknadsföringsbudgeten går till mer intressanta alternativ.

Att Dragon har dataspelsannonser har med storlek att göra, språk och varumärken. Om en tänkt enbart-rollspels-Codex skulle innehålla nästan bara D&D-material så kanske, KANSKE, någon annonsär skulle vara intresserad, om det kom ett D&D-CRPG, men inte annars.

Sverige är ett pissland för de stora drakarna. Storlek är allt.

-Marco Behrmann
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Fler yrken till N2 låter bra!

Dessutom finns det väl stora inomhusytor, gallerior och liknande i en cyberpunk-värld som har megastora hus, där det är lättare att ta sig fram med rollerblades. Speciellt om man både måste ta sig mellan hus och sedan långt inne i husen. Sen är det ju rollspel och det behöver inte vara precis som på riktigt. För då vore det väldigt tråkigt.

MVH Olle Johansson
Webchef, www.rollspel.nu
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Poängen...

"Sverige är ett pissland för de stora drakarna. Storlek är allt."

Jo det och det var lite det jag försökte säga iom med att Codex är bra mycket större nu med en upplaga på 25000 ex så bara den vara intressant att annonsera i av bara den anledningen och redaktioen borde ha lite större möjlighet att göra den tidning som de själva vill inte den som annonsörerna vill. Codex 25000 ex skall jämföras med tex. PC-gamers TS-kontollerad upplaga på 33800 på ett helår dvs inte så mycket mer och de har inte bara dataspelsannonsörer i sin tidning.

Vad gäller annonsörer så om nu inte dataspel dstrubitörerna är intressade så finns det väl andra som kan vara som t.ex. olika mobiltelefonföretag, videodistrubitörer och hifileverantörer m.m. Det slog mig just att Axe har t.ex. annonserat i PC-gamer så varför inte i Codex./images/icons/smile.gif Livstilstidning som den är så varför inte ragga annonsörer i bland klädföretag som JC m.fl./images/icons/smile.gif

"En renodlad rollspelstidning skulle sannolikt inte få några dataspelsannonser"

Jag var kanske lite otydlig men jag menade inte att Codex skulle bli en renodlad rollspelstidning igen eller att dataspelen helt skulle plockas ut ur tidning, nä tvärtom så ser jag gärna att det finns en fast dataspelavdelningen. Vad jag förskte säga var att jag tror det är möjligt med en jämnare balans mellan de olika avdelningarna i tidningen dvs något mindre dataspelavdelning till förmån för en större rollspelavdelning.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Fler yrken till N2 låter bra!

Exakt. det finns rollerbladebud i de större stderna i USA nuförtiden. men jag tror att den huvudsakliga kritiken var emot Skatebuden, som tom jag tycker låter en aning ineffeltivt. ifall det inte finns Vektor-Skateboards som i Tillbaka till framtiden. den är Cool.../images/icons/cool.gif

Jag vet att jag har rätt!
 

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
Dom finns...

...i min värld... Men de är jäkligt dyra och finns inte i särskilt många ex. Inget man köper på ICA vill säga...

->>Magnus<<-

"If i´ll ever meet you, i´ll control alt delete you..."
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Klart dom finns.

jo. men nu vill jag att MITT n2 ska vara realistiskt.utan överljusmotorer etc. vektorskatebrädor känns en aning Fiction. om däremot neogames hade haft med dem i boken, eller i hardware hade de vart godkända. ja, jag erkänner. jag låter de styra min värld en aning. men när jag gör en EGEN värld, kan sånt finnas med. när jag spelar i deras värld, använder jag de förutsättnigar som finns, exempelvis inte överljusdrift.
sen tror jag et blir svårt, mtp att en vektor grejj som ksa ha lyftkraft är typ dryga metern. fast iofs är det på bilarna i Bladerunner, typ. en skatebräda lär inte behöva lika mkt lyftkraft.

Jag vet att jag har rätt!
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Som nu då. [ot]

Det kanske är tur det. Motsvarande skateboardar som finns på ICA och liknande "nu för tiden" är ju inget att hänga i julgranen direkt. Usel kvalité och alla möjliga och omöjliga andra deffekter.
Minns själv när jag knäckte en liten pojkes nyköpta "ICA"-bräda. Var inte så skoj. Köpte en ny till han för 200 spänn. Undrar hur länge den nya höll... /images/icons/wink.gif

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 
Top