Andra forum låser gamla trådar?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Jag ser till och från folk på det här forumet (framförallt i säljtrådar, men ibland i rena frågetrådar) be om att tråden ska stängas när de känner att de fått ut vad de vill från tråden.

Är det en grej på andra forum att administartörerna går in och låser trådar som är överspelade, även om de inte inte spårat ur?

Jag tror inte jag har sett det på något annat forum jag hängt på.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,177
Det varierar ju mellan olika forum, men ja det förekommer.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,889
Location
The Culture
Jag läser inte speciellt många forum, men jag har inte heller sett det någonstans. Är det något folk gör på Facebook eller andra sajter som inte är designade för att människor ska kunna kommunicera med varandra?
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
På vissa ställen är man akut allergiska mot trådåterupplivning. (Jag kan ha viss förståelse för när det gäller väldigt personliga ämnen.) Skulle tro att det är ett arv från det.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag har extremt svårt att förstå varför man skulle låsa trådar (utom om de spårar ur).
Jag har också extremt svårt att förstå folk som skriver saker som "tråd kan raderas nu" eller "tråd kan låsas nu" - de som skriver så har missuppfattat vad ett forum är och ska kanske inte posta alls på forum.

Däremot har jag viss förståelse för att folk som fått svar på en enkel fråga vill kunna stänga av notiser för tråden.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Ser inte varför man skall stänga trådar om detta inte uppenbarligen är ett problem. Tycker snarare det är bra att trådar får återuppstå om ny information kring ämnet dyker upp vid ett senare tillfälle.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
Har aldrig funderat på det. Säljtrådar känns väl rätt okej att låsa tycker jag, om man sålt det man har så behöver man inte få folk som frågar om nått finns kvar.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Handlar det inte om att man får aviseringar varje gång någon skriver i tråden man skapat. Folk kanske tycker det är irriterande att få notiser hela tiden när man själv inte är intresserad av ämnet längre?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Franz;n343581 said:
Handlar det inte om att man får aviseringar varje gång någon skriver i tråden man skapat. Folk kanske tycker det är irriterande att få notiser hela tiden när man själv inte är intresserad av ämnet längre?
Det är att folk brukar uttrycka det på ett sånt självklart sätt, trots att det här forumet aldrig fungerat så som fick mig att undra om det var vanligt förekommande på andra forum.

Logiken bakom det ser jag inget konstigt i.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Rymdhamster;n343582 said:
Det är att folk brukar uttrycka det på ett sånt självklart sätt, trots att det här forumet aldrig fungerat så som fick mig att undra om det var vanligt förekommande på andra forum.

Logiken bakom det ser jag inget konstigt i.
Mitt svar var till Henke som undrade varför man ska stänga trådar, men det blev lite otydligt då jag glömde citera honom.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Ah! Ja =)

Om jag tröttnar på att folk envisas med att posta i mina trådar så brukar jag hämnas genom att trycka gilla på alla deras inlägg, så de också får aviseringar =D

;)
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,120
Rymdhamster;n343585 said:
Ah! Ja =)

Om jag tröttnar på att folk envisas med att posta i mina trådar så brukar jag hämnas genom att trycka gilla på alla deras inlägg, så de också får aviseringar =D

;)
Fan jag brukar ju trycka gilla för att folk ska märka att jag gillar att de svarar på min tråd! Här finns risk för missförstånd märker jag..

Har inte heller sett att trådar låses i andra forum, undantaget säljtrådar. Men det kanske är vanligt, det finns många forum därute, eller fanns?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
zonk;n343603 said:
Fan jag brukar ju trycka gilla för att folk ska märka att jag gillar att de svarar på min tråd! Här finns risk för missförstånd märker jag..
:wink: :p
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,279
Jag skulle säga att önskan att låsa är mer för att hantera sitt eget informationsintag. Jag känner alltid ett ansvar som trådstartare att hänga med i var diskussionen tar vägen, för jag påbörjade diskussionen kring ämnet och då bör jag faktiskt följa den hela vägen ut. Att då ibland säga "nu vill jag att vi låser detta"/"slutar skriva" är en form av självmoderering, speciellt om jag ser att en tråd blir väldigt aktiv.

För speciellt på sociala medier där du får notiser om allt som sker kan det snabbt bli väldigt mycket att hänga med i en tråd där det blir het diskussion. Och då kan det börja stjäla tid, ibland till och med arbetstid, att hänga med i en väldigt aktiv tråd, speciellt om någon spinner vidare på ämnet är det skönt att få säga: "Hej, kul att ni är engagerade, men kan ni ta dem här biten av diskussionen på en annan plats, för jag har fått mitt besvarat och behöver gå vidare."
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
gabrielledebourg;n343607 said:
Jag skulle säga att önskan att låsa är mer för att hantera sitt eget informationsintag. Jag känner alltid ett ansvar som trådstartare att hänga med i var diskussionen tar vägen, för jag påbörjade diskussionen kring ämnet och då bör jag faktiskt följa den hela vägen ut. Att då ibland säga "nu vill jag att vi låser detta"/"slutar skriva" är en form av självmoderering, speciellt om jag ser att en tråd blir väldigt aktiv.

För speciellt på sociala medier där du får notiser om allt som sker kan det snabbt bli väldigt mycket att hänga med i en tråd där det blir het diskussion. Och då kan det börja stjäla tid, ibland till och med arbetstid, att hänga med i en väldigt aktiv tråd, speciellt om någon spinner vidare på ämnet är det skönt att få säga: "Hej, kul att ni är engagerade, men kan ni ta dem här biten av diskussionen på en annan plats, för jag har fått mitt besvarat och behöver gå vidare."
Jag tänker att det kanske handlar lite om olika kultur på olika sociala medier?

På Facebook och liknande upplever jag att jag har mer ansvar för vart en tråd "tar vägen", framför allt om jag inte skapat den i en grupp utan på min egna vägg. På forum brukar jag tänka att det är skit samma egentligen. Att jag inte behöver följa varje tråd jag startat till dess slut, nödvändigtvis. Forumtrådar känns, för mig, som att de är mer gemensamt ägda. Det är inte "min tråd", det är forumets tråd, och den finns till för och ägs av alla som deltar. Typ.

Sedan har jag också med tiden blivit bättre på att släppa grejer även på facebook… Men jag har stor förståelse för den tendensen där iaf.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,966
Location
Linköping
På hattrick.org (fotbollsmanagerspel med hundratusentals användare från hela världen) så låses trådar automatiskt efter X dagars inaktivitet. Har inte funderat så mycket på varför, utan kan bara konstatera att det funkar klockrent där och att det aldrig är någon som klagar. Bara skapa en ny tråd om hur den perfekta vänsterbacken ser ut, det skapas säkerligen flertal sådana varje dag ändå på olika språk, och spelet ändras ju så ett svar från förra året kan vara suboptimalt ändå. Trådarna som intresserar folk kontinuerligt får ju nya poster kontinuerligt och blir inte låsta.

Men det är ju totalt olika mot det här forumet med mycket mycket färre postare och där längden på ett typiskt inlägg är mycket mycket längre, så jag ser ingen anledning att överföra beteendet hit.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,000
Jag har aldrig fattat varför man låser trådar (enbart pga deras ålder)

Stressar mig lite som att komma hem till någon som städar ihjäl sig för att få ett pedantiskt rent hem.
 
Top