Nekromanti Alviskt namn

Tzam

Warrior
Joined
16 Oct 2002
Messages
328
Location
öhh... nära Sundsvall
Försökte hitta vad man formellt skriver om det är en alv vid namn Lorianna av stammen Sanari och kommer från Haléa Teren. Hittade inget, kan någon hjälpa?
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Vad som står att finna i modulen Alver, s 52, kort sammanfattat.

Ett formellt Sanari namn skulle kunna byggas upp såhär:

(förnamn) (familjenamn/efternamn) fin (linje) t'an (fadersnamn)

t ex Lytesse Visanni fin Visha t'an Alurian.

Thism och Learam brukar peta in ett t'un Thisma/Léarama också, men Sanari verkar inte hade denna vana. Jag skulle dock tro att Kiriya gör det.

RÄTTELSE: Sanari och Pyar kan mycket väl också peta in stamtillhörighet i form av ett t'un Sanari/Pyara.

Andra titalr kan ckså petas in i den ordning man anser viktig.

Vad det gäller Sanaris linjer så står de om dem i Neowikin.

/Joel - rättar sig själv
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
neogames eller foxtail? har en förklaring till det alviska språket där står det utförligt hur de olika ätternas namn fungerar
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
liten korrigering

Léaram petar in ett t'an léarama, inte ett t'un léarama, enligt boken. sedan tror jag att även sanari petar in "något" sanari, men har inte alvboken här så jag kan kolla upp det.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: liten korrigering

Léaram petar in ett t'an léarama, inte ett t'un léarama, enligt boken.
Är du säker på det? I Kiyona Nentaris fullständiga namn (som används som exempel) så står det t'un Léarama.

sedan tror jag att även sanari petar in "något" sanari, men har inte alvboken här så jag kan kolla upp det.
Jo jag skrev också det ovan.

/Joel - sitter med boken framför sig.
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Re: liten korrigering

Den här länken antyder att det ska vara t'un

Kiyonas fullständiga namn är Kiyona Nentari sìol Dah'toiun t'un Léarama t'an Kornay t'an Ailean t'an Cinneach - en harang som säger att personnamnet är Kiyona, familjenamnet är Nentari, hon tillhör huset Dah'Touin (ett av de fem största husen i Alarinn) och stammen är léaram om det inte skulle framgå vid det här laget. Man vet också att hennes far heter Kornay, hennes farfar heter Ailean och hennes farfarsfar heter (hette?) Cinneach.
Lijat - som tycker att alla som är intreserade av felya eller alviska namn ska följa länken och läsa vad som står.
 
Top