Nekromanti Alternativ spelvärld?

G

Guest

Guest
Jag håller p att konstruera en alternativ spelvärld åt mina DoD spelare. Problemtet är att jag fastnat lite så är det några som har några råd så tas de gärna emot!
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Lite råd

Tja. om du är lite mer specifik så är det nog lättare. Men lite allmänna råd kan vi spotta ur oss:
1. Brainstorma - spotta ur dig idéer och skriv ner dem någonstans.
2. Gå från det stora till det lilla, eller från det lilla till det stora. Det viktiga är att du bestämmer dig från början vilken approac du ska ha. Om man håller sig till sin plan, så får man en mer genomarbetad värld.
3. Försök inte beskriva allt. Beskriv det övergripande, och välj sedan ut vissa detaljer, annars lär du tröttna.
4. Tänk ut något av det som ska göra din värld unik. Om man bestämmer sig från att skriva en värld så måste det förstås vara för att man har en vision eller en idé som man inte hittar någon annanstans.


//Dream
-------
http://www.offplanet.net/dreaming
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Re: Lite råd

Instämmer mycket i framför allt brainstorming och att beskriva övergripande. Själv började jag med en Tolkienkopia i medeltida miljö men slutade en grekisk-romerskfantasyvärld med i alla fall några orginella idéer (tror jag i alla fall). Jag beskrev världen väldigt ytligt och sedan koncentrerade jag mig på EN hemkultur för karaktärerna och beskrev den mer och mer allt eftersom jag fann information om greker/romare och blev mer säker på vad jag ville ha. Kartor, platser och sådant gjorde jag inget av (förutom en karta över riket) förran innan vi skulle börja spela och då konstruerade jag vad som skulle behövas då och på så vis utvidgar jag detaljerna efter hand. Platser utvecklas dessutom nästan automatiskt under spelet då spelare frågar saker och jag svarar, ofta vet jag svaret då jag har en övergripande bild av världen men visste inte att jag visste förrän någon frågade. Skulle man inte veta svaret får man återkomma men har då fått en informationsbrist uppenbarad för sig.

/Illern


www.surf.to/ferret arindel@passagen.se
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Läs olika böcker

ett litet tipps kan ju vaar att man tar lite godbitar från olika fantasyböcker. Det finns ju en hel uppsjö av sådana. Sen så kan man ju slänga in lite egna fantasier åxå.
 
Joined
21 May 2000
Messages
60
Location
Nånstans i norrland
Ett sätt är ju alltid att bara bestämma hur världen ser ut och skita i allt annat. Det viktiga runt ett land till exempel är ju när det händer något viktigt där.
Första gången jag spelade drakar och demoner så gjorde vi så ,och använde alla raserna, SL improviserade och byggde världen allt eftersom vi kom till olika ställen. Det var en Medeltida värld, ifall någon undrar.
 
Top