Nekromanti Alkemist - Ytterligare en förmåga för hemkokare

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
224
Nu har jag varit i farten med husreglandet igen! Den här gången bidrar jag med förmågan Alkemist, och en uppsättning enkla regler baserade på den gamla Drakar & Demoner-principen om att fånga besvärjelser i materia för senare bruk. Självfallet komplett med en katastroftabell när det går åt h*lvete, för hur roligt vore det annars? Håll till godo, och koka lugnt!

***

Ny förmåga:
ALKEMIST
Genom långa och svåra studier har du lärt dig att bryta ned skapelsen i sina minsta komponenter och sedan bygga upp den igen. Du kan med lätthet identifiera olika magiska komponenter och vad de kan användas till. Med tillgång till ett laboratorium kan du tillverka egna alkemiska trolldrycker, och identifiera okända hopkok. Se avsnittet om Alkemi.
?
***
?
ALKEMI
Alkemister är inte helt populära som resesällskap. Det är inte nog med att de luktar illa och ofta har blivit virriga efter alla underliga ångor de andats in, de har även en tendens att lämna ett spår av aska och förödelse efter sig. Alkemin är nämligen en mycket farlig vetenskap, där minsta snedsteg kan resultera i bränder, explosioner eller värre.
?
Vad en alkemist i grund och botten gör, är att fånga besvärjelser i materia. Oftast i mer eller mindre trögflytande vätskor. Det innebär att alkemisten, om han tänker arbeta ensam, även behöver förmågan Magi. I annat fall behöver han hjälp av en kunnig magiker för att kunna lägga själva besvärjelsen.
?
Tillverkning av trolldryck
För det första bör nämnas att alkemistens slutprodukt inte nödvändigtvis är någonting man dricker, även om man kallar det för en trolldryck. Fångar man exempelvis ett eldklot på flaska så kastar man förslagsvis istället flaskan på sitt tilltänkta offer, i andra fall kanske man måste gnida in ett område med trolldrycken, eller kanske rent av bara öppna kärlet.
Till att börja med behöver alkemisten tillgång till ett laboratorium med instrument, behållare och alkemiska komponenter. Han behöver ha minst samma nivå i förmågan Alkemist som nivån på den besvärjelse som ska fångas. Nivån på besvärjelsen motsvarar också det antal timmar som det tar att försöka tillverka trolldrycken. Det motsvarar också den kostnad i silvermynt x 10 som de alkemiska komponenterna uppgår i.
Att tillverka en trolldryck är en magisk process, alkemisten börjar således med att förbruka lika många poäng Mana som besvärjelsens nivå. Därefter lägger alkemisten, eller en medhjälpande trolldomskunnig, besvärjelsen som vanligt, genom att slå ett Magislag och förbruka den nödvändiga mängden Manapoäng.
Skulle besvärjelsen misslyckas så händer ingenting värre än att alkemisten och magikern har slösat bort ett par timmar och alkemiska komponenter. Om besvärjelsen däremot lyckas, notera då antalet lyckade tärningar i Magislaget. Det är nu det börjar bli riktigt riskabelt.
Alkemisten måste nu lyckas med ett Alkemislag, där du lägger ihop din nivå på Intelligens och Alkemist, mot en svårighetsgrad motsvarande antalet lyckade tärningar i det föregående Magislaget. Om slaget lyckas så har allting gått som det ska, och besvärjelsen är fångad i ett kärl. Notera Magislagets antal lyckade tärningar, detta är trolldryckens Potens. Denna är viktig i de fall en besvärjelse måste övervinna exempelvis ett offers Närvaro. Istället för att slå ett nytt Magislag tolkar man Potensen som det antal lyckade tärningar man slagit för att övervinna svårighetsgraden.
Skulle däremot Alkemislaget misslyckas, så kan det hela få fruktansvärda följder. Slå i så fall en tärning, och läs av resultatet i tabellen nedan:
1. Explosion! Hela laboratoriet exploderar inom 1T6 x 10 sekunder. Rummet far i luften och alla innuti det tar 3T6 kroppspoäng i skada. Personer i angränsande rum som inte hinner ta skydd tar 2T6 i skada, och de som står i närheten av byggnaden utan skydd tar 1T6 i skada.
2. Besvärjelsen smiter, och drabbar minst en av personer som befinner sig i laboratoriet.
3. Bevärjelsen förångas och bildar en giftig dimma. Alla som befinner sig i laboratoriet börjar kvävas, se reglerna om kvävning.
4. Tekniskt missöde, laboratoriets instrument går sönder och blir obrukbara. Besvärjelsen smiter ut i den astrala etern utan någon effekt.
5. Instabil trolldryck! Besvärjelsen fångas, men kärlet kommer inte kunna hålla den. Inom 1T6 timmar kommer behållaren att spricka och släppa lös besvärjelsen.
6. Besvärjelsen skingras och försvinner ut i etern.
?
Identifiering av trolldryck
En alkemist kan också använda sin förmåga för att ta reda på vad en okänd trolldryck gör. Genom att undersöka den i sitt laboratorium under en timme, och lyckas med ett Alkemislag mot svårighetsgrad 3, så får alkemisten reda på vad den fångade besvärjelsen gör, och vilken Potens den har.
 
Top