Nekromanti (Al)kemi och stridsdroger: hjälp min tirak!

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Ny kampanj på gång, en av mina spelare vill spela en tirakisk alkemist. Härligt koncept som jag vill att han ska kunna ha kul med. I väntan på magibok tänker vi oss att han kommer att vara mer intresserad av de rent kemiska reaktionerna (där alkemi blir kemi,, kanske?), snarare än övernaturliga effekter. Jag har uppslag på gång där han kommer att få använda sina färdigheter för att analysera olika substanser och använda Alkemi (som vi hanterar som en Expertis) för forskning, men däremot vill han gärna ha några trick att tillämpa när det blir våldsamheter också. Tänk intressanta pulver att kasta i motståndarnas ögon, rökbomber, eller rentav vätskor som fattar eld i kontakt med syre.

Så: har ni några kul tankar om regler för sådana pulver och elixir? Det vore mycket spännande att höra era tankar och idéer! Som en sorts "standardlösning" tänker jag mig att han kan använda Kastvapen för att slunga irriterande kemikalier i offrets ögon, vilket ökar svårigheten för dennes kommande handling med +2.

Dessutom vill den galna tiraken också gärna kunna framställa någon kul stridsdrog att stjälpa i sig eller andra vid behov. Jag tänker mig något som kopierar förmågan Bärsärkaraseri (sida 78 i Grundboken), men vad ska den ha för nackdel utöver en potentiellt hög kostnad? Blir man Omtöcknad under nästa scen?

Tacksam för alla idéer!
 

Kuma

Veteran
Joined
29 Jan 2015
Messages
123
Har själv funderat på att på något sätt implementera Moranth munitions från Steven Eriksson's Malazan Book of the Fallen i kommande kampanjer. Ett gäng intressanta variationer på fantasyfierade handgranater. Men jag har aldrig kommit längre än till funderings-stadiet.
Så jag följer tråden, utan att komma med några konkreta regel-tips själv för tillfället.
 

Toman

Warrior
Joined
10 Jun 2011
Messages
266
Location
Bohuslän
Jag började fnula, blev för komplicerat. La ner. Tänkte på det senast idag så får kanske ta en kik igen nu när det gått lite tid.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
Lite ideer till formler han kan ha (hade behandlat varje formel som ett mysterium):
En flamma som bländar (eldar magnesium), ett pulver som exploderar (typ krut), en rökbomb, ett sanningsserum, Frätande syra (för att kasta på motståndare men även fr att bryta upp dörrar), Ögondroppar som gör att folk kan se i mörker, Ett pulver som släcker eld, En legering som gör att vapen skiner i månljus, Sen borde han kunna skapa gift, Bränna något slags pulver som skrämmer djur.

Hoppas du får användning av något
 

Rinoscope

Veteran
Joined
20 Oct 2013
Messages
1
Jag tycker om idéer från Swedish Chef. Snälla Tengel, kan jag få allt han pratade om? Eller minst så småningom?
Också, förslag för stridsdrogen? Jag tänkte t.ex. att inte ha grundutrustning, eller att kunna anfalla vänner också under drogen influens. Något i den här riktning.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Swedish Chef;n236905 said:
Lite ideer till formler han kan ha (hade behandlat varje formel som ett mysterium):
En flamma som bländar (eldar magnesium), ett pulver som exploderar (typ krut), en rökbomb, ett sanningsserum, Frätande syra (för att kasta på motståndare men även fr att bryta upp dörrar), Ögondroppar som gör att folk kan se i mörker, Ett pulver som släcker eld, En legering som gör att vapen skiner i månljus, Sen borde han kunna skapa gift, Bränna något slags pulver som skrämmer djur.

Hoppas du får användning av något
Mycket bra idéer, man tackar!
 
Top