Nekromanti AKUT hjälp om hyreskontrakt

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Våran tidigare idiot till hyresvärd som tog sjukt hög hyra, sa vid inflytt att han skulle dränera huset, han skulle fixa ett badrum och han skulle laga taket. Inget av det gjorde han, är det något man kan kräva honom på pengar för nu?

Vi fick tillgång till nytt ställe den 3:e april, samma dag ringde han skitförbannad för att vi inte var ute, trots att vi hade flyttfirma som hjälpte till och snabbade på, men vi skyndade och städade så det var klart redan dagen efter vid lunch. Nu, en vecka senare hör han av sig och säger vi inte hade städat ordentligt, alla nycklar är lämnade och allt... Kan han verkligen kräva mer städning + att hota med städfirma så här långt efter?

Har vi rätt att kräva pengar för att vi vid 3 tillfällen inte kunde bo i huset pga översvämningar i källaren, varit utan toalett och liknande + att han inte fixat det badrum han talat om?

Behöver akut hjälp att veta vad som gäller så jag kan sätta dit honom om det går.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Kan bara tillägga att vi har varit exemplariska inneboende i hans skithus... Så det är sjukt jobbigt att han beter sig så här.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
På hyresnamnden.se finns mycket och bra info om vad ni kan kräva och hur ni kan gå tillväga om ni behöver mer tips.
Hur går det?
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Hyresgästföreningen hjälper inte till i pågående tvist, utom med råd och stöd, så det gav tyvärr inte så mycket, man ska vara med i förväg helt enkelt. Ringde och pratade med hyresnämnden istället och fick lite info och det såg väl rätt mörkt ut, och i många fall var det lite försent att komma efteråt. Och blir något skadat vid t.ex. avloppsstopp sådär hade vi kunnat kräva det men nu var det ju mer för att vi inte kunde bo där, man hade kunnat kräva hyressänkning för det men det är också lite långt tillbaka.

Så det gick lite skit, men är väl bara betala. Är inte så nöjd över det hela kan jag ju säga.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Jag förstår att du är missnöjd. Så jäkla tråkigt. Det är alltid först i efterhand som man upptäcker att man borde läst på sina rättigheter och skyldigheter lite noggrannare och i lotteriet att hitta en bra hyresvärd, speciellt en privat sån, som är seriös och vettig finns många nitlotter. Hoppas det löser sig så bra som möjligt för er.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jo, det är ju som du säger många nitlotter tyvärr, men nu bor vi ju iaf bra, det blir eventuellt lite extra kostnad bara. Tråkigt men hanterbart :) Men här i nya stället är det alldeles perfekt, än så länge, vi är grymt nöjda med alla rum vi fixat och det finns bastu och badkar i källaren så ungarna är toknöjda. Jag är väl inte missnöjd med bastu heller iofs, inte för att jag brukar överkonsumera det men kändes ju trevligt nån gång.
Men jag kommer ju se till att ungarna hamnar någonstans seriöst sen när de börjar flytta ut, så de slipper samma skit :)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Oj, det här var en rätt gammal tråd såg jag nu. Jag har själv haft lite trassligt med en ganska stor hyresvärd (Bostadsbolaget i Göteborg) en gång i tiden då de lovade renovering som gång på gång drog ut på tiden. Till sist tog jag kontakt med Hyresgästföreningen som menade att jag hade rätt att hålla inne med del av hyra tills dess att de genomförde renoveringen. När jag meddelade detta gick det väldigt snabbt.
 
Top