Aktiviteter för rollpersonerna på en marknad?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Några av mina favoritögonblick i rollspel är när man kommer till en marknad eller en festival, och det finns faktiska tävlingar och annat man kan ställa upp i och slå några slag för.

Vad har ni för förslag på sånt? Jag tänker mig alltifrån tävlingar, till karnivalsbåsutamingar. Och hur hade ni mätt rollpersonernas framgångar (vilka tärningasslag hade ni krävt)?

Vi kan förutsätta fantasy, och om ni vill ha ett regelverk att utgå ifrån kan vi säga valfri version av Dungeons n Dragons. Men skriv i termer av det rollspel ni är bekväma med!

Variation premieras!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,217
Inte innovativt alls men en bågskyttetävling så klart, oändliga möjligheter att göra det spännande och väl förankrat i historien.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,893
Armbrytning där rollpersonerna får slå styrkeslag mot motståndaren tycker jag är roligt.

I ett tidigare äventyr jag skrivit när rollpersonerna är på en marknad stöter de på en person som har förlorat sin loppcirkus. Det visar sig senare att lopporna bosatt sig hos en av rollpersonerna vilken råkar ut för ett ruskigt kliande. Ingen tävling, men en rolig händelse :)

Kanske rollpersonerna av någon anledning kan råka ut för lite lätta tävlingar där de får tävla mot barn i till exempel säckhoppning, springa med potatis på sked i munnen o.s.v. Om barnen dessutom är riktigt duktiga på dessa tävlingsmoment som är nya för rollpersonerna kan det bli rätt kul. Smidighetsslag eller liknande kan funka här

Kanske rollpersonerna kan delta i en auktion där de får chans att buda på värdefulla föremål. Eller gissa priset på föremål och om de gissar rätt så vinner de föremålet. Om rollpersonerna slår på en färdighet liknande värdera får de, beroende på hur lyckat slaget är gissa mellan ett prisspann.

Mattävlingar där den som äter mest på snabbast tid kan bädda för roliga (men barnsligt larviga) konsekvenser för den rollperson som ställer upp, framförallt om det visar sig att maten inte är i gott skick. Fysikslag borde vara passande här. Eller PSY-slag
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
1. Brinnande tunna
(det måste ligga en flod, sjö eller likande i närheten av marknaden).
Man rullar ut ett antal trätunnor och tänder eld på lite torrt gräs i dem. Över tunnorna har ett tunt snöre spänts.
Varje lag på två personer står vid sin tilldelade tunna.
När lågorna bränt av snöret (efter 1T4+4 rundor) så får det laget (vars snöre brann av) springa till vattensamlingen med hinkar.
syftet är att fylla tunnan med vatten. (Ca 120 liter).
hinkarna bär ca 3 liter men hälften spills ut när man springer.
Det första laget som får sin tunna att svämma över vinner.

Det borde bli en övning i smidighet (för att inte spilla och kanske även fysik när mjölksyran slår till.
Vilken taktik använder laget?

Tärningsslagen kan representera 1/3 av volymen.
Så på det tredje slaget är tävlingen över.
Första slaget kan vara Förflyttning och smidighet. Två lyckade slag ger att de har presterat Max.
Andra slaget borde rimligtvis vara med fysik eller liknande för nu sprutar svetten och mjölksyran biter.
Tredje slaget kan vara psyke/vilja för att kämpa mot tröttheten och mjölksyran.

Det lag med mest lyckade slag (totalt 2x3) vinner.
Eventuella fummel innebär att rollperson flög ner i floden eller välte tunnan (eller motståndarens tunna och blir anklagad för fusk).

Ps. Ifall rollpersonerna drar ifrån för mycket så kan alltid deras tunna börja läcka (en liten, svag stråle). Detta måste tätas om de vill ha en chans att vinna.

Pss. En motståndare kanske tar en snabb hink vatten ur deras tunna och fyller på sin egen. Något som en rollperson ser men får svårt att bevisa. (Kanske är det en buse som eventuella vittnen inte vågar tjalla på).

Pss. Och frågan är om någon av rollpersonerna ens märker att den ena hinken de blivit tilldelade har det borrats ett litet hål i.. (Utfört av någon av de andra tävlingslagen)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,447
Location
Stockholm
Oooooh vilken bra tråd!

1. Dans

Rollpersonerna måste delta i uppsluppen dans. Slå mot relevant färdighet eller grundegenskap för att se hur bra de lyckas.

2. Yx- eller knivkastning

Kasta nått mot ett mål är ju klassiskt. Återigen, använd relevant färdighet, och öka gärna svårigheten gradvis så att duktiga rollpersoner får chansen att glänsa. Kan kombineras med en mordgåta där någon sent på kvällen blir dödad av en kastkniv som någon kastade med stor expertis. Om rollpersonerna har kastat superbra, vilket de säkert ville göra, blir de misstänkta. Den riktige mördaren har också varit på plats och slarvat genom att kasta jättebra, vilket rollpersonerna kan lista ut om de frågar runt.

3. Gissa monstret

En skum lirare har en massa monsterbitar som hon har konserverat eller vad det nu heter när man stoppar upp saker. Rollpersonen ska stoppa ner handen i en säck och gissa vilket monster biten hör till.

4. Slå en knut på trollets svans

Ett troll av John Bauer-stuk sitter fastkedjad i en påle. Om du kan slå en knut på trollets svans får du ett pris! Hur du gör det är upp till dig, men trollet tänker inte frivillig låta någon fippla med svansen. Kanske lite Övertala, eller lite Sleight of Hand, kanske magi kan lösa problemet? Detta kan också utvecklas till ett äventyr där man befriar trollet, som är väldigt olyckligt där det sitter fången.
 

illuzive

Veteran
Joined
8 Aug 2018
Messages
155
Jag gillar när tävlingar är någon variant av stafett, så att inte gruppen "vinner automatiskt" genom att ha en karaktär som är starkast, en som är smidigast, etc. Jag tycker också att det är viktigt att ha tydliga, men inte alltför detaljerade regler för tävlingsmomenten - så att en smart spelare kan skapa en fördel som inte grundar sig i siffror på rollformuläret. Ska man t.ex. locka en råtta genom en labyrint, så kanske det är en klar fördel att passa på att äta ett äpple precis vid målet? Ska man vända sig om och agera på något som är bakom en, så kanske det är en klar fördel om någon i gruppen han en löjligt välpolerad bröstplåt. Vad vet jag? :)

Är det inte en tävling om något extremt värdefullt (vilket känns orimligt på en marknad) så gör det inte lika mycket om någon kommer på ett riktigt bra "hjälpmedel". Men kanske blir motståndarna tillräckligt sura för att ställa till det för gruppen längre fram, eller så utmanar de gruppen i någon annan stad - där gruppen försöker hålla en låg profil.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
SÅNGTÄVLINGEN
Såklart en årlig sångtävling för unga med ett riktigt slemmo till presentatör. Tänk Idol. Det är också lite "vem är snyggast" och mutor som pågår i bakgrunden på en gång. Hög prestige i att vinna och den som vinner blir såklart den mest eftertraktade i hela nejden vilket gör att många sångares familjer tar till diverse oschyssta metoder för att vinna. Kring detta blir det såklart också en massa flirtande mellan deltagare, svartsjukedraman och folk som försöker höja sin popularitet genom sidjippon av olika slag.

Twist: Det visar sig att den som håller i tävlingen detta år planerar att röva bort vinnaren för att den behöver någon som kan sjunga för den ilskna draken i närheten så att denna somnar om.

Twist 2: Slemmot som presenterar tävlingen letar egentligen mest efter bra personer för sin slavmarknad som denne håller på andra sidan gränsen i det onda kungariket. Men hen är rätt charmig och försöker övertyga folk om att han ska ge dem nya möjligheter att leva på sina talanger. Han är inte strikt sett intresserad bara av vinnaren.

KATTUTSTÄLLNING
Folk ställer ut sina extremaste katter. Dessa är alkemiskt förändrade till att vara extremt fluffiga och i diverse märkliga färger från turkos till kanariegula. Det finns ett tävlingsmoment om vem som har den bästa katten. Samtliga inblandade är helgalna crazy cat people och håller på och kidnappar varandras katter och saboterar med mera. Inkludera också momentet att katter är helt jävla bonkers i grund och såklart inte alls bara finner sig i att vara utställda. Det hela slutar med att ingen vinner utan att alla katterna slipper ut och skapar totalt kaos över hela marknaden. Notera också att vissa av de alkemiska katterna glittrar magiskt och sprider detta överallt vilket får magiska föremål att bli lite knäppa.

Twist: En av deltagarna är en varkatt. Denna planerar att sprida sin smitta under tävlingen genom att bita diverse deltagare. Om några veckor kommer en bunt färggranna crazy cat lady werecats att hemsöka bygden runt marknaden.

FYRVERKERIER
Ingen direkt tävling men fyrverkerier är en mycket viktig del av marknadens höjdpunkt eller inledning. Denna stås för av alkemist/magiker-gillet. Det är dock en upprorsmakare/ demagog som blivit inblandad i årets fyrverkerier och denna planerar att skapa kaos genom att tända eld på tak och tält och få folkmassorna att skena genom att få raketer att landa nära dem. RP såg den här typen igår stå och skrika om "världens orättvisor och systemkallops" dagen innan. Så när de noterar att han verkar smyga runt kring fyrverkeriplattformarna så kan de eventuellt göra något åt detta om de bryr sig.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,022
Location
Sthlm
Snabbätar-tävlingen är ju en klassiker. Oavsett om det är blåbärspaj som ska ätas med händerna bakom ryggen, mest varmkorv på utsatt tid eller svepa större och större öl.

twist - tre identiska (och hungriga) trillingar har hittat på något sett att byta plats när den som äter blir för mätt!

Kasperdockorna
En variant av den klassiska handdocks-teatern där det går att snappa upp rykten om sånt som hänt på senaste efter som det arbetats in i föreställningen. Slå på ryktetstabellen!

twist - dockorna är levande och dockskötaren har noga lärt dem smyga runt och spionera på kvällarna.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
949
Location
Uppsala
Monsteruppvisning, någon har fångat in ett monster och visar upp för folkmassan... vad fel det skulle bli om monstret rymmer eller släpps ut på natten.

Monsteruppvisning 2, någon har satt ihop delar från olika djur och påstår att det är ett monster som de fångat in och bevarat.

Monsteruppvisning
3... denna gång så är det inget monster utan bara något stackars missbildat djur som någon har hittat, kanske så har de försökt spänna dit något horn eller två.

Exotiska varor från främmande länder säljs och visas upp av upptäcksresande som precis har återvänt efter långa färder.

Gatulopp, en stor hinderbana med svingande yxor, eldar och annat har byggts upp på torget och den som först klarar den får en kyss av prinsessan (snott ut den där kung arthur filmen).
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
- Dra svärdet ur stenen (visar sig handlar mer om teknik och list än styrka, så Rp använder fel färdighet i första slaget)

- Monster-rodeo (hur länge kan man sitta kvar i sadeln på det vilda kreaturet?)

Och ett intrigtips från nån som jobbat i nöjesparksbranschen i hela sitt vuxna liv: ALLT är riggat. Nödvändigtvis inte regelrätt fusk, men alla spel är snedvridna på något diskret sätt så att även skickliga / kunniga personer ska få det svårare, även när de tror sig veta hur man gör. En oväntad (magisk?) vindpust i bågskyttet, exempelvis.

Och en mörk klassiker som kanske leder till sidoäventyr eller moraliska betänkligheter - (bokstavlig) pajkastning på svagare minoritet. Kanske infångade goblins, eller någon sorts slavar som (förhoppningsvis) väcker empati i rollpersonerna.
 

Taogoli

Veteran
Joined
11 Dec 2010
Messages
100
Location
Norrköping
Brottning, olika stilar

nävkamp, typ slagsmål med lindade nävar/alternativ utan.

Klättra upp för en påle som är insmetad med fett, belöning hängande högst upp. Andra klättrings tävlingar

”ryttar”slagsmål, en smal stock som bägge deltagarns sitter på med varsin säck fylld med tunga men mjuks saker och klappa på varandra med säcken tills en faller ner. Alternativt stå på samma smala stock och kämpa med vadderade stavar, första som faller förlorar.
Andra typer av balans tävlingar, även parövningar.

Stock huggar tävling, man står på varsin stock och ska hugga igenom den så snabbt som möjligt.

hantverks tävling: snida, sy, smida, osv

armbrytning, ”benbrytning” , styrkeprov av olika slag, löpning, kast med liten dvärg/andra tunga saker, kärring konk, hoppa längd/höjd,

Ryttar tävlingar av olika slag, snabbast, träffa något med något, plocka upp något osv.

nästan i alla tävlingar går ju att lägga i fulspel/intriger/otillåtet fusk/samarbete
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
1. Hoppa högst:
Den som vågar och dessutom överlever ett hopp från så hög höjd som möjligt vinner. Minuspoäng för brutna ben.

2. Stare out the beholder
Försök att inte blinka innan beholdern gör det.

3. Lerduveskytte med armborst
Reaktionsslag blandat med träffsäkerhet.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Teatersällskap söker inhoppare efter att en/flera av deras medlemmar blivit sjuka. En i sällskapet tycker rollpersonerna vore perfekt i rollerna.
Twist:
Sällskapet planerar dock att spela upp en pjäs som starkt kritiskt till den lokala makthavaren, och stadsvakter kommer försöka avbryta pjäsen vilket leder till upplopp. Kan RP bevisa att de inte var delaktiga?
Twist:
Sällskapet har givetvis anställda ficktjuvar som länsar fickorna på åskådarna, om detta upptäcks kanske RP hamnar i klammeri med lagen
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Ok, jag snabbskummade förslagen så det är garanterat att jag repeterar tidigare förslag. De flesta regelsystem har regler för allt, eventuellt kanske man vill öka precisionen och gå från ett d20 till ett d100-baserat slag om det är D&D av nåt slag, eller om två personer får samma resultat lägga till utslagsrundor med allt svårare modifikationer. Exempelvis för bågskytte flytta måltavlorna längre bak.

Jag tror det blir roligast med unika färdiga modifikationer för varje gren, allt från sol i ögonen i en gren som kräver positionering till möjligheter att modifiera sin chans att bli röstad som bästa sång genom ett slag för att pejla av stämningen, ett för smart text och ett för den faktiska röstkvaliten.

Vapenprecision: Kasta yxa, kasta kniv/kastpil, kasta svärd, hiva stock, bågskytte, kasta boll, sparka boll. Stationära mål, rörliga mål, med ögonbindel.
Koordination: Jonglering (flest föremål, längst tid), balansera på stock i vatten ensam eller två på samma stock.
Strid: Brottning, boxning, riddarslag med lans, gyttjebrottning, grisbrottning.
Smidighet: Gå på lina, hoppa på stockar över å, hoppa säck, bobba äpplen.
Styrka: Armhävning, kraftpåle, lyfta en annan person en viss längd snabbast, lyfta allt tyngre föremål en viss längd
Sänka skepp, schack, ruter, coolaste magiska fyrverkeri, sång, dans, musik, löpning, rytt, hinderbana, fånga höns.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Jag tar färdighetslistan från Hjältarnas tid och ser om det går att hitta en grej till varje färdighet.

Fingerfärdighet: tumbrottning, slå knopar-tävling, marionetteater.
Gömma sig: En efterhängsen typ lämnar inte rollfiguren i fred. Några barn vill leka kurragömma.
Handel: en handlare försöker ta överpris för "exotiska karameller".
Härkonst: schack- eller hnefatafl-turnering.
Jakt: gissa pälsen, gissa fjädern.
Lagkunskap: Det är dessutom ting i morgon och en åtalad person är beredd att betala bra för en advokat. Alternativt är en fattig målsägande bekymrad för att den åtalade anlitat en dyr advokat och kommer vinna målet.
Ledarskap: Brand utbryter. Folk springer åt alla håll som yra höns, vissa för att fly, andra för att släcka. Någon måste koordinera släckningsarbetet.
Leta: gissa burken, kurragömma, hitta en tjuv.
Läkekonst: någon slår sig, gissa organet.
Lärdom: frågesport.
Manövrer: danstävling, balanstävling, hinderbana.
Rida: tjurrodeo, trollrodeo, gycklartornerspel (ryttare), vanlig ridtävling.
Sjömannaskap: roddtävling, knoptävling, balanstävling, marina rövarhistorier.
Skaldekonst: sångtävling, sagotävling, rövarhistorier.
Skapa: matlagningstävling, snöskulpturtävling, konstutställning.
Spana: upptäcka när någon fuskar, få syn på en tjuv.
Spel: alla andra spel, bedöma risken att bli blåst.
Spelmannaskap: låttävling, spela på dansbanan, upptäcka plagiat.
Språk: konversera med främlingar, frågesport.
Status: gå före i kön, komma undan med rövarhistorier.
Stigvana: gissa bajset, knoptävling.
Styrkeprov: armbrytning, gycklartornerspel (riddjur), se resten av tråden...
Trolldom: avslöja charlatan.
Uthållighet: hålla andan längst, ölhävning.
Viljestyrka: matätartävling, ögonkamp.
Väderkunskap: packa undan saker i rätt ögonblick.
Vältalighet: inkastare, härold, marknadsföring, förföra.
Wyrd: upptäcka magiskt fusk, förtrollade marionetter mm.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Bärsärkagång!

Gå fullständigt bananas på befolkningen och skaffa dig ett rykte!

Funkade för Geralt of Rivia, the butcher of blaviken

;)
 
Top