Nekromanti Aircraft Maintenance

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Helt påhittade, antar jag, men kul. Speciellt den sista.

Ett "gripe sheet" fylls i av trafikpiloter som rapporterar problem (P) med flygplanet. Sedan åtgärdar mekaniker felet och skriver en kommentar till piloten (S) i samma gripe sheet...

-----------------------------------------------------------------------------------------------
P: Left inside main tire almost needs replacement.
S: Almost replaced left inside main tire.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
P: Test flight OK, except auto-land very rough.
S: Auto-land not installed on this aircraft.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
P: Something loose in cockpit.
S: Something tightened in cockpit.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
P: Dead bugs on windshield.
S: Live bugs on back-order.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
P: Autopilot in altitude-hold mode produces a 200 feet per minute descent.
S: Cannot reproduce problem on ground.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
P: Evidence of leak on right main landing gear.
S: Evidence removed.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
P: DME volume unbelievably loud.
S: DME volume set to more believable level.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
P: Friction locks cause throttle levers to stick.
S: That's what they're for.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
P: IFF inoperative.
S: IFF always inoperative in OFF mode.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
P: Suspected crack in windshield.
S: Suspect you're right.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
P: Number 3 engine missing.
S: Engine found on right wing after brief search.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
P: Aircraft handles funny.
S: Aircraft warned to straighten up, fly right, and be serious.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
P: Target radar hums.
S: Reprogrammed target radar with lyrics.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
P: Mouse in cockpit.
S: Cat installed.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
P: Noise coming from under instrument panel. Sounds like a midget pounding on something with a hammer.
S: Took hammer away from midget

--
Åke
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Mer flyghistorier

Jag tänkte kolla ursprunget på den där, men jag hittade den i hur många varianter som helst. Ungefär tre fjärdedelar säger att den kommer från Qantas, och resten från US Air Force (de senare kallar det oftast "squawk sheet").

...medan vi ändå talar flygstårysar så har jag följande som jag hörde från Frankfurt. Och ja, det var personligen - när vi hade tråkigt framför radarskärmarna så brukade vi plocka in någon större flygplats och lyssna på trafikkontrollen. Saken var att en flight från British Airways hade landat och kört vilse på vägen till terminalen (Frankfurt är STORT), och trafikkontrollen blev irriterad när piloten frågade om vägen. "Have you never been in Frankfurt before?" frågade kontrollen irriterat.

Det krävs förmodligen en hel del iskyla och brittisk humor för att komma med svaret som britten kom med: "Well, I was here in '44, but I never landed then."
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,397
Location
Umeå
Re: Mer flyghistorier (OT)

när vi hade tråkigt framför radarskärmarna
Ha! Jag har länge misstänkt att du var den där rollspelaren från Skövde då jag låg inne (hur många kan det finnas?) men inte fått det bekräftat. (Tror vi bara hade 3 månaders överlappning i tjänstgöringen, eller så.)

Men kom storyn verkligen därifrån? Jag hörde den från en kompis som plockade upp den som nån urban legend på nätet...

Mvh / Phelan
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Mer flyghistorier (OT)

"Men kom storyn verkligen därifrån? Jag hörde den från en kompis som plockade upp den som nån urban legend på nätet..."

Tja, det var nog fler än vi som lyssnade på trafikkontrollerna.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
Re: Mer flyghistorier

Ha! Den var ju kul. Fick mig att tänka på historien om ett brittiskt kryssningsfartyg som beordrar ett mötande fartyg att styra av från kursen.

Storyn slutar något i stil med
"Sir. We are a lighthouse. I think You better change route!"
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,958
Location
Linköping
Skrattnet

Rosens inlägg finns på skrattnet här och historien PAX tänker på finns på skrattnet här. Fear my skrattnet-fu. :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
haha den här var kul, men man får hoppas att det inte e sant
Den är inte sann, det är för många faktafel. Möjligen kan den vara en förbättrad och utökad lista av verkliga rapporter, men inte mer.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Skrattnet

Frånsett ett litet sakfel -- kanditat 3 sägs inte ha några skandaler bakom sig.
Innan han ställde upp i allmänna val satt han ju faktiskt i finkan i ett antal år för att ha försökt störta landets regering.

--
Åke
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Re: Skrattnet

Frånsett ett litet sakfel -- kanditat 3 sägs inte ha några skandaler bakom sig.
Innan han ställde upp i allmänna val satt han ju faktiskt i finkan i ett antal år för att ha försökt störta landets regering.
Jo, och att Churchill faktiskt inte bara var den vresige gubben som slog Hitler, han gick också fram som en hänsynslös slåttermaskin i kolonierna och på Irland. Hans hjältegloria hänger lite på trekvart...
 
Top