Diskussion om AI-genererade bilder

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,507
Location
Göteborg
Jo, man blir snabbt lite trött på en del av AI-stilen. Men som @Herr Grönstedt säger, det är ett imponerande skiss- och brainstormingverktyg.

Jag lyssnade på MJ:s ”office hours” igår - en blandning av statusuppdatering och ask me anything av grundaren - och de verkar ha många saker på gång. Bättre upscale, nya AI-modeller för högre bildkvalité osv. Men de ligger på gränsen till att knäcka Discord med 1 miljon konton, så de kanske blir tvungna att använda en annan plattform framöver.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Verkar också finnas en motor som heter Stable Diffusion. Har något med Microsoft att göra? Ett tredje alternativ. Det är dock fortfarande svårt att få access till dessa. Bara MidJourney som verkar vara helt öppen (förutom deras problem med Discord-servern).
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Jag har redan nämnt Wombo Dream, men det finns ytterligare andra tjänster på marknaden.

Ett sätt att komma bort från AI-stilen - exempelvis mycket starka kontraster mot skarpt rött på Midjourney - är förstås att jobba i svartvitt. Jag har använt mig mycket av kolkrita (charcoal) och lägger in det i prompten. Kombinerat med dream får man dessutom ofta mer oväntade bildlösningar. Minst hälften av bilderna blir förstås inte bra alls, men det ser jag som en del av processen. Man kan också göra sin egen typecasting genom att använda sig av kända personer (eller blanda flera i samma ansikte).
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,289
Sedan är väl "AI-stilen" just nu mest MidJourney-stilen. DALL-E skapar ju bilder som inte alls går i en sådan stil.

Känns som att dalle kommer passa dig bättre från vad jag läser här. Jag försökte skapa ett porträtt till en karaktär nyligen (ska snart spela De Fördömda av @luddwig). Från Dalle fick jag ett riktigt foto typ medans MJ som vanligt flummade loss:
dalle.jpg

Så vill du ha foton är ju dalle helt klart vad du ska köra. Personligen gillar jag MJ mer för mina ändamål då jag vill ha illustratioiner och då de blir så inspirerande och oväntade resultat. Men sen målar jag en massa och redigerar för att få det dit jag vill ha det. Jag tvättar bort allt störigt AI-flum tills det blir en "vanlig" illustration.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Känns som att dalle kommer passa dig bättre från vad jag läser här. Jag försökte skapa ett porträtt till en karaktär nyligen (ska snart spela De Fördömda av @luddwig). Från Dalle fick jag ett riktigt foto typ medans MJ som vanligt flummade loss:
View attachment 9531

Så vill du ha foton är ju dalle helt klart vad du ska köra. Personligen gillar jag MJ mer för mina ändamål då jag vill ha illustratioiner och då de blir så inspirerande och oväntade resultat. Men sen målar jag en massa och redigerar för att få det dit jag vill ha det. Jag tvättar bort allt störigt AI-flum tills det blir en "vanlig" illustration.
Ja, precis, det är absolut mer vad jag vill ha. Fotot till vänster är den stil jag vill ha på mina kinesiska soldater. Mina två huvudsakliga projekt just nu är spel som utspelar sig i vår värld utan magi, monster eller liknande, i modern eller relativt närliggande historisk tid. Jag tänkte att jag kunde skapa rollpersonsporträtt till Plommonkrönikan, men det ska ju vara fotografier, inte tavlor. Och till Aliatra ska det ju se ut som framsidan på en guidebok, och jag har aldrig sett en guidebok med en målning på framsidan.

Men jag tror inte att jag är så prioriterad för att få access till DALL-E, så vi får se hur lång tid det dröjer.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,289
Ja, precis, det är absolut mer vad jag vill ha. Fotot till vänster är den stil jag vill ha på mina kinesiska soldater. Mina två huvudsakliga projekt just nu är spel som utspelar sig i vår värld utan magi, monster eller liknande, i modern eller relativt närliggande historisk tid. Jag tänkte att jag kunde skapa rollpersonsporträtt till Plommonkrönikan, men det ska ju vara fotografier, inte tavlor. Och till Aliatra ska det ju se ut som framsidan på en guidebok, och jag har aldrig sett en guidebok med en målning på framsidan.

Men jag tror inte att jag är så prioriterad för att få access till DALL-E, så vi får se hur lång tid det dröjer.
För porträtt kan artflow.ai kanske vara ett bra alternativ. Detta var vad jag fick med prompten "chinese soldier, old photo":
1660821313923.png
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
För porträtt kan artflow.ai kanske vara ett bra alternativ. Detta var vad jag fick med prompten "chinese soldier, old photo":
View attachment 9533
Just det, jag hade glömt bort Artflow! Det lekte jag ju med någon gång. Ovanstående bild ser ju fortfarande ut som en målning, men man kanske kan få till det med lite meck. Nåväl, det är inte prio just nu. Jag har egentligen tid att vänta tills tjänsterna blir bättre och lättare att få access till.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,507
Location
Göteborg
Sedan är väl "AI-stilen" just nu mest MidJourney-stilen. DALL-E skapar ju bilder som inte alls går i en sådan stil.

Både och, tänker jag. MJ har sin ”stil,” men tidigare AI-generatorer har liknande artefakter (som jag antar kommer av att de bygger på samma grundprinciper) som ofta gör AI-bilder lätta att känna igen. Dall E är bättre på att undvika fallgroparna, men lyckas inte helt. Och jag stänger ner Dall E i ren frustration nästan lika ofta som MJ : )

Om jag fattade rätt av gårdagens office hour så kommer MJ snart att ha olika ”generatormodeller” för att man ska kunna välja den stil som passar en viss bild bäst. Det låter bra, men vi får väl se hur stor skillnad det blir.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,289
Ja, precis, det är absolut mer vad jag vill ha. Fotot till vänster är den stil jag vill ha på mina kinesiska soldater. Mina två huvudsakliga projekt just nu är spel som utspelar sig i vår värld utan magi, monster eller liknande, i modern eller relativt närliggande historisk tid. Jag tänkte att jag kunde skapa rollpersonsporträtt till Plommonkrönikan, men det ska ju vara fotografier, inte tavlor. Och till Aliatra ska det ju se ut som framsidan på en guidebok, och jag har aldrig sett en guidebok med en målning på framsidan.

Men jag tror inte att jag är så prioriterad för att få access till DALL-E, så vi får se hur lång tid det dröjer.
MJ håller på och testar lite nya modeller för bättre fotorealism och bättre människor. Just nu kan man testa foto-grejen genom att skriva --testp. Testade göra ett foto på en kinesisk soldat med prompten " chinese soldier, old photograph, portrait photo, realistic, f2.8, --ar 2:3 --testp"
soldier.jpg
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,004
Att få historiskt korrekta uniformer snarare än bara en impression är exakt vad jag inte skulle lita på att de kan ordna, dock. Om det är viktigt beror på kontexten.
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
553
Location
Gävle och Åland
Ingen som ser problem med eller kanske snarare begränsningar i AI-”konst”? Jag skrev följande svar på FB rörande denna artikel som dessutom nämner en del farhågor rörande upphovsrätt och utplånandet av arbetstillfällen för ännu ej etablerade konstnärer. Diskussionen fördes på engelska.

”This is a very interesting topic, connected to the question of the nature of art. While much of the AI-generated art is spectacular, I also find it somewhat empty. If art is a form of context-based communication, then AI has nothing to communicate. Compare to CGI-heavy movies, that may be very impressive visually but still pretty boring. Also I'm reminded of an archeologist friend of mine that told me that finds are pretty much worthless without knowledge of where they were found and in what environment.
My guess is that interesting AI-generated art for the forseeable future will be the tool of humans that add the context. This said, I'm sure that commercial parties will try to mimic context to peddle their business, much like certain current international leaders try to peddle their incoherent babbling void as fact-based reasoning.”
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,289
Ingen som ser problem eller kanske snarare begränsningar i AI-”konst”? Jag skrev följande svar på FB rörande denna artikel som dessutom nämner en del farhågor rörande upphovsrätt och utplånandet av arbetstillfällen för ännu ej etablerade konstnärer. Diskussionen fördes på engelska.

”This is a very interesting topic, connected to the question of the nature of art. While much of the AI-generated art is spectacular, I also find it somewhat empty. If art is a form of context-based communication, then AI has nothing to communicate. Compare to CGI-heavy movies, that may be very impressive visually but still pretty boring. Also I'm reminded of an archeologist friend of mine that told me that finds are pretty much worthless without knowledge of where they were found and in what environment.
My guess is that interesting AI-generated art for the forseeable future will be the tool of humans that add the context. This said, I'm sure that commercial parties will try to mimic context to peddle their business, much like certain current international leaders try to peddle their incoherent babbling void as fact-based reasoning.”
Håller med, det är inte intressant som konst betraktat.
Hörde en föreläsning precis av konstvetaren Aaron Hertzmann som jämförde AI-revolutionen med foto-revolutionen. När foto-tekniken kom var det många målare som trodde att måleri för alltid skulle försvinna eftersom "vilken idiot som helst" kunde skapa ett perfekt porträtt. Istället tvingade det måleriet i nya riktningar och vi fick impressionismen osv.
Vidare menade han att konst är en social handling - vi gör konst för att vi förväntar oss en reaktion av vår omgivning. Därför ansåg han att vi aldrig kommer acceptera en dator som konstnär, eftersom den inte har några social intentioner. En apa kan slänga färg på en duk och det klan passera för måleri, men apan bryr sig inte (vad vi vet) om själva resultatet och vad det kommunicerar.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,468
Kan vi använda detta för att stoppa in The Minions i historiska händelser ännu? För det är väll poängen med tekniken? Att stoppa in dem i Rwanda, bakom Stalin, på the trail of tears och så vidare.
 
Top