Diskussion om AI-genererade bilder

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
En grej har har reflekterat över är att det är mycket meckigare att justera grejer genom AI. Får man en bild som är ganska bra går det (i dagsläget) inte att säga ”Ja, nästan, fast ändra den där detaljen lite mer så här”. Med en illustratör är det inga problem.
Dalle2 har en inpaint feature där du kan markera en del av bilden och generera den igen utifrån en ny prompt.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
En grej har har reflekterat över är att det är mycket meckigare att justera grejer genom AI. Får man en bild som är ganska bra går det (i dagsläget) inte att säga ”Ja, nästan, fast ändra den där detaljen lite mer så här”. Med en illustratör är det inga problem.
Jag önskar att man kunde skriva ”sänk kameran” eller ”lägg till en röd rimlight” och så vidare. I Midjourney går det till viss del att bara lägga till mer text till prompten - men då förlorar man ju bilden man redan har börjat på.

Inpaint i Dall E tycker jag är svårjobbad. Ska man behålla prompten från innan? Eller ska man sudda och sedan skriva bara det man vill ha, typ ”vicious white dog”?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
En grej har har reflekterat över är att det är mycket meckigare att justera grejer genom AI. Får man en bild som är ganska bra går det (i dagsläget) inte att säga ”Ja, nästan, fast ändra den där detaljen lite mer så här”. Med en illustratör är det inga problem.
Håller med om att det kan vara extremt frustrerande att få den att göra den bilden man har i huvudet.
Vad jag gör i nuläget är att generera lite olika grejer i midjourney, klippa ihop de bästa delarna och måla ovanpå i krita.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Håller med om att det kan vara extremt frustrerande att få den att göra den bilden man har i huvudet.
Vad jag gör i nuläget är att generera lite olika grejer i midjourney, klippa ihop de bästa delarna och måla ovanpå i krita.
Men då är du alltså illustratör med tillgång till digital utrustning? Jag hade trea i bild, är rätt kass (men inte usel) på att rita och drar ihop några prompts jag tycker passar. Ibland blir det bra, men ofta inte. Men för mig är det en oerhörd förbättring.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Det ska bli intressant att se vad som kommer ur mer eller mindre nya fenomenen som AI-bilder, Kickstarter, drivethrurpg, OSR (som jag även ser som ett tidseffektivt sätt att hantera information) och tredjepartsmaterial. Det är många samverkande fenomen på en gång. För bara några år sedan fanns inget av detta, åtminstone inte i större omfattning. Att allt detta finns nu, tämligen plötsligt, tycker jag är intressant.
 
Last edited:

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Innan mina freebees tog slut så hittade jag några "taggar" som gav lite intressanta stilar.

Concept art gav en del lattjo bilder, men jag sparade inga av dem...

Däremot så var Vermeer painting style.8k en mycket trevlig "tag" som gav en speciell stil till bilderna.

Hm, visst ja. Biderna ligger på hemmadatorn... Oh well, spreading the knowledge... Får lägga dit dem senare. :)

Nu så fick jag tag på dem. Asså, jag är imponerad av dem. De är helt okej och jag skulle utan tvekan kunna lägga till dem i diverse rollspelsprodukter.
 

Attachments

Last edited:

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Här är en video från en photoshoppare som jag brukar kolla på. Han gör en bra förklarad video av vad man kan göra med Midnight för dem som inte orkar med Discord.


Med andra ord skulle FL alltså, med Egerkrans tillåtelse, kunna lägga all hans konst som digitalt referensmaterial på ett stängt premiumkonto, och sedan på kort tid skapa tusentals eller ännu fler ”Egerkrans”-bilder. Och det här gäller förstås vilket annat förlag och vilken annan illustratör som helst. En hel marknad har just exploderat.

Jag tycker verkligen också att den här nya tekniken är förföriskt kul och intressant. Och den går förstås inte att stoppa. Nu är den här och den kommer snart att ingå i många olika sorters populärkultur. Men jag förstår just därför också att många, särskilt illustratörer, känner att deras framtida inkomster hotas. Förmodligen har Pandoras ask öppnats, men jag tycker att det är svårt att förstå precis vad det innebär. Mer än att fler snabbt kan göra väldigt snygga bilder och att en hel del illustratörsjobb lär försvinna nu eller snart. Men samtidigt kommer det förmodligen också mer intressant konst, kanske av folk som har bra idéer men är dåliga på att rita.
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Jag undrar om det kommer att bli lite som med lens flares. Det ser asfräckt ut, men efter ett tag börjar man känna igen stilen och tecknen, och så kommer man att tycka att det ser lite ostigt ut. "Uppenbarligen AI-genererad".

I alla fall, jag har fallit till föga och börjat leka med Midjourney. Det är verkligen en viss stil och en sorts bilder som genereras. Och MJ verkar ganska dåligt på att följa exakta prompter och få till vad man vill. Kanske om man blir duktigare på att skriva, men det är tydligt när man kollar på de fräcka bilderna i galleriet att de ofta har prompter som inte alls beskriver bilden. Liksom, jag gillar bilden nedan, som jag fick fram när jag lekte runt för att göra bilder till en nyversion av Utpost, men prompten var "insectoid alien attacking a futuristic vehicle, 4k, hyper-realistic, green jungle background".

1660076300365.png
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Jag undrar om det kommer att bli lite som med lens flares. Det ser asfräckt ut, men efter ett tag börjar man känna igen stilen och tecknen, och så kommer man att tycka att det ser lite ostigt ut. "Uppenbarligen AI-genererad".

I alla fall, jag har fallit till föga och börjat leka med Midjourney. Det är verkligen en viss stil och en sorts bilder som genereras. Och MJ verkar ganska dåligt på att följa exakta prompter och få till vad man vill. Kanske om man blir duktigare på att skriva, men det är tydligt när man kollar på de fräcka bilderna i galleriet att de ofta har prompter som inte alls beskriver bilden. Liksom, jag gillar bilden nedan, som jag fick fram när jag lekte runt för att göra bilder till en nyversion av Utpost, men prompten var "insectoid alien attacking a futuristic vehicle, 4k, hyper-realistic, green jungle background".

View attachment 9421
Väldigt flott! Men MJ har ofta svårt att hålla sig till ämnet. Har du testat att sänka Stylize? Jag använder ofta —s 1250 och —q 2 för att undvika att MJ hittar på för mycket på egen hand. Det hjälper ibland, men kostar fler krediter.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Vill man ändra i vad verktygen gör på ett mer övergripande vis, så tror jag på att lägga in väldigt specifika ord som ”mushromshaped”, ”mushrom-like”, ”sticky”, ”pink glowing”, ”sunrise” eller ”starlight”. Alltså ord som mer direkt påverkar form, färg och ljus.

Ytterligare ett sätt att ändra i bildens stämning är att lägga till genreord som ”horror”, ”cyberpunk” eller ”dystopian”. Det kommer också att påverka bilden mer allmänt. Bilden ovan är ju snygg, men jag tycker inte att den ser tillräckligt främmande eller dramatisk ut. Behöver den inte få ett mer hotfullt uttryck? Vassa tänder kanske? Eller har det med den gröna färgskalan att göra? Vad händer om allt istället går i olika nyanser av köttigt rött? Eller klibbigt mörkblått? Behövs det mer sporer i luften?

Edit: Min erfarenhet av prompten alien är att det ofta blir som den vanligaste standardbilden på internet. Inte så spännande. Tycker mig ana detta vagt även i denna bild. Kanske är strange bättre?
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Hm, visst ja. Biderna ligger på hemmadatorn... Oh well, spreading the knowledge... Får lägga dit dem senare. :)

Nu så fick jag tag på dem. Asså, jag är imponerad av dem.
Du kan också logga in på midjourny och komma åt dem där. Ska gå att komma åt alla bilder som en viss användare gjort, men du måste du ha ett betalkonto.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
En annan video från en youtubare som normalt gör reaktions-videor på Fiverr-beställningar. Råkade bli en video om hur många scam-konton det finns, men att få UI-komponenter, tretton minuter in i video, visar att AI:n är ett väldigt effektivt verktyg.

 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Med tanke på vilka fantastiska Lovecraftiga svartvita bilder de kan få fram, hur ser det ut för Askhem?
Egerkrans Vaesen borde funka hyfsat, tycker jag, i vart fall för landskap o miljöer.
Vore kul om även Spirou/Tintin-stuk gick att få fram till Troubleshooters också.
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Med tanke på vilka fantastiska Lovecraftiga svartvita bilder de kan få fram, hur ser det ut för Askhem?
Jag kör MJ nu för att göra bilder till det nya Askhem-äventyret. Men eftersom det är så svårt att göra precis det jag vill ha så utgår jag från resultaten och målar en massa ovanpå. Men det blir riktigt bra!

Här är en som jag inte rört, den är rakt från MJ:
jonlemur_narrow_street_fc7834e9-6de3-49ed-9b3b-54b3d16bd952.png

Har märkt att ordet "engraving" i prompten ger en bra stil.
 
Top