Diskussion om AI-genererade bilder

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Nja, man kan ladda upp en slags inspirationsbild, men man kan inte lägga upp många bilder på Norrköping för att AI:n ska lära sig.

Det finns andra system som jobbar åt det hållet, till exempel Runway, men de är mer experimentella. Jag försökte få just Runway att rita nya kartor baserade på brittiska Ordnance Survey Maps från 1920-talet, men den behövde minst 500 - helst många, många fler - exempelkartor att lära sig av. Jag gav upp vid 71.

Men det kommer säkert nya system. Och du kan alltid testa att ladda upp enstaka bilder och se hur de går att använda i Dall E och Midjourney.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Ah, okej. För mig är detta helt nytt, så jag lär mig saker hela tiden. Inte helt enkelt att hålla reda på alla tjänster eftersom det ofta verkar dyka upp nya.

Jag vet att Stockholms stad (kommun?) håller på att samla in digitala foton på gamla stockholmare för att skapa en historisk databas. Men ska helt enkelt med hjälp av ansiktsigenkänning kunna identifiera döda personer. Jag vet inte hur långt gånget det systemet är idag, men det är möjligt att det är bilddata som kan användas på andra sätt också. Detsamma gäller även material from Stockholmskällan (mycket stadsmiljöer).
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Som någon skrev tidigare i tråden så är vi bara i början av något som kommer växa och förändras under många år framöver. Så det är bara att hoppa in - alla kan ungefär lika lite än så länge.

Jag lyssnade på Kraftverks Electric Café och Jarres Zoolook igår - båda albumen ganska dåliga, men de är bra exempel på vad som ofta händer när vi får tillgång till helt ny teknik (sampling i de fallen).

Vi blir förförda av de nya möjligheterna, släpper på kvalitetskraven till förmån för att vara pionjärer och skapar saker som känns naiva och pinsamma några år senare. (Vissa filmvetare menar att det tog 10 år innan filmvärlden lärde sig göra film i färg, till exempel). Jag tänker att AI-genererade bilder befinner sig i det där förförda skedet just nu. Tekniken är omogen, vi testar helt vilt och mycket blir så där. Det kommer att bli många Zoolook de närmaste åren. Och det är så det ska vara.

(Jag gillar ju de här tidiga, lite taffliga perioderna. Ofta lökiga och pretentiösa, men också charmiga för att de har garden nere).
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Vi blir förförda av de nya möjligheterna, släpper på kvalitetskraven till förmån för att vara pionjärer och skapar saker som känns naiva och pinsamma några år senare. (Vissa filmvetare menar att det tog 10 år innan filmvärlden lärde sig göra film i färg, till exempel).
Eller ljud. Eller CGI.

På seriesidan fick vi mycket av historiens sämsta färgläggningar när datorfärgläggning var nytt.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Jag har fortsatt att pröva grejer i appen Dreams olika styles (typ filter). Vilka ord (prompts) man väljer är helt avgörande för hur bra det blir. Ett grepp jag lärde mig igår var hur bra det funkar med ordkombinationer som ”lemonshaped” och ”buglike”. Det är ett bra sätt att forma föremål på, vilket jag annars tycker är svårt. ”Glow”, ”shine” och ”sunrise” är användbart för att påverka ljussättningen på olika sätt.

När det gäller personporträtten upptäckte jag att det går att använda efternamn för att förändra utseendet på de personer man gör bilder av. Exempelvis ger ”Smith” en viss typ av ansikten medan ”Donovan” ger helt andra resultat. Likaså är det bra att slänga in en tidsangivelse som ”1950s”, så påverkar det kläder och frisyr. Jag har också prövat diverse nationalitetsbeteckningar. Mest varierade och uttrycksfulla ansikten har ”German” hittills gett medan ”Swedish” funkade betydligt sämre (samma rätt ointressanta ansikte). Att dessutom slänga in ”villain” eller ”hero” gav ofta bra och uttrycksfulla resultat.

Jag antar att olika prompts funkar olika bra i olika tjänster. Har ni några tips på fler bra prompts?
 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Lite utanför trådens ämne (eller också inte), men finns det någon AI-generator för layout? Jag är själv rätt kass på det, men tänker att en AI ganska enkelt borde kunna fixa förslag på roligare lösningar.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Inte som jag har stött på. Men det finns många ”book layout templates” att ladda ner - både gratis och betalda. Förhoppningsvis kan du hitta en mall med bra blandning av text och bild, även om den inte är avsedd just för rollspel.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
CDAF6825-8C1D-4B56-AEB2-CCA0BDD88735.pngJag försökte generera lite illustrationer till Chronopia.
Jag vet inte om jag lyckades så bra…

Det här är resultatet av ”**anatomical ostrich carrying elf warrior with long spear**”
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Eller ljud. Eller CGI.

På seriesidan fick vi mycket av historiens sämsta färgläggningar när datorfärgläggning var nytt.
Jag undrar om AI-ritandet kommer att bli som fotograferande, att konstnären kan fokusera på andra aspekter av skapandet.

Alla kan ta ett foto med mobilen. Men att ta ett foto med rätt ljus och komposition för att ge motivet rätt ton, det kräver viss eftertanke och ett mått av kunskap. Att i en ström av AI-genererade bilder välja precis de som passar just nu, eller vägleda AIn för att göra precis rätt sak. Tja, det kommer nog att finnas jobb för konstnärer i framtiden också.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Jag undrar om AI-ritandet kommer att bli som fotograferande, att konstnären kan fokusera på andra aspekter av skapandet.

Alla kan ta ett foto med mobilen. Men att ta ett foto med rätt ljus och komposition för att ge motivet rätt ton, det kräver viss eftertanke och ett mått av kunskap. Att i en ström av AI-genererade bilder välja precis de som passar just nu, eller vägleda AIn för att göra precis rätt sak. Tja, det kommer nog att finnas jobb för konstnärer i framtiden också.
Så tänker jag också. Gitarrister försvann inte bara för att en sampler kunde låta som en gitarr.

Här är en kul intervju med en av grundarna till Midjourney:

https://www.theverge.com/2022/8/2/2...rt-midjourney-multiverse-interview-david-holz
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Jag tror inte heller att illustratör kommer att försvinna som yrke. Däremot blir det enklare för spelskapare och andra att göra bilder själva. Helt enkelt för att det blir billigare och inte nödvändigtvis sämre. Det borde påverka marknaden för illustrationer påtagligt. Hur mycket vet jag inte - och förmodligen inte någon annan heller. För professionella illustratörer blir det förmodligen ännu viktigare att ha en personlig stil. Det personliga är svårare att härma för en AI. Dessutom tror jag att kunder gillar att få en personlig stil för pengarna. Den personliga stilen blir alltså en viktigare del av varan.

Själv funderar jag just nu på i vilken omfattning jag vill använda mig av mänskliga illustratörer. Kanske inte alls.
 
Last edited:

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
En grej har har reflekterat över är att det är mycket meckigare att justera grejer genom AI. Får man en bild som är ganska bra går det (i dagsläget) inte att säga ”Ja, nästan, fast ändra den där detaljen lite mer så här”. Med en illustratör är det inga problem.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
En grej har har reflekterat över är att det är mycket meckigare att justera grejer genom AI. Får man en bild som är ganska bra går det (i dagsläget) inte att säga ”Ja, nästan, fast ändra den där detaljen lite mer så här”. Med en illustratör är det inga problem.
Ja, men det är nog bara de tjänster som är fritt tillgängliga. Det går utmärkt med de proffsigare algoritmerna, och det är nog bara en tidsfråga innan det blir en allmän grej. Att måla över en del av bilden och säga till AI:n "Jag vill ha en hund här" är teknologi som redan finns.
 
Top