Diskussion om AI-genererade bilder

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
"Jan Tschichold drunk fairies on the street"
Försökte med en grafisk designer, men det funkade inte så väl



"sketch of elven long sword"



"brutalist dino omanovic"
Var någon snubbe som skrev "Dino Omanovic" så jag testade själv. Blev ... annorlunda.

Coola bilder! Men vem äger rättigheterna? Du, appens skapare eller de konstnärer vars stilar finns i algoritmen (Dino Omanovic mfl)?
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Jag tror inte att en AI någonsin kan ersätta konstnärer och artister efter som konst är 99% kontext och intention. När Andy Warhol ställde ut en förpackning för (soap pads?) på ett galleri var det en stor grej (99% kontext och intention), ingen kan påstå att någon hantverksskicklighet var inblandad iaf. Maskiner har ingen intention och kan därför inte skapa "riktig" konst.
Däremot tror jag att det kommer att bli svårt att livnära sig på illustrationer och bilder med lägre verkshöjd.... och i rollspelsvärlden där folk inte har råd att betala en artist och där vi ofta ser samma trötta clip-art i bok efter bok, där kommer det få riktigt stor effekt.

Så ser jag på saken iaf
Men vad händer när det är omöjligt att skilja AI-konst från mänsklig konst gjord med intention? Flera av bilderna som har postats i den här tråden tror jag utan vidare hade kunnat ställas ut på galleri. Problemet är möjligen avsaknad av mänsklig signatur, men någon kan förstås hävda att idéerna är mänskliga. De blir en del av verkens något märkliga proviniens.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Coola bilder! Men vem äger rättigheterna? Du, appens skapare eller de konstnärer vars stilar finns i algoritmen (Dino Omanovic mfl)?
Från vad jag förstått det äger ingen AI-genererade bilder, såvida någon inte gjort en bearbetning av dem men då äger den personen bara bearbetningen.

Annars hade Adobe kunnat säga att de äger alla bilder gjorda i Photoshop, särskilt de som autogenerar mönster (autofyll av landskap, etc).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Coola bilder! Men vem äger rättigheterna? Du, appens skapare eller de konstnärer vars stilar finns i algoritmen (Dino Omanovic mfl)?
Det är inte helt enkelt att säga.

In conclusion, we believe that the EU copyright framework is generally suitable and sufficiently flexible to deal with the current challenges posed by AI-assisted creation. Producers of AI-assisted output will in many cases enjoy copyright protection. Moreover, “authorless” AI output might still qualify for protection against misappropriation under less demanding IP regimes, such as neighbouring rights and sui generis database protection, or other doctrines such as trade secrets and unfair competition. In this light, regulatory intervention to extend copyright protection beyond the current EU rules would be justified only if solid empirical economic analysis were to reveal that the absence of protection harms overall economic welfare in the EU.
Från vad jag förstått det äger ingen AI-genererade bilder, såvida någon inte gjort en bearbetning av dem men då äger den personen bara bearbetningen.
Det är vad som gäller i USA, tror jag. Men i EU finns ingen sådan enkel regel. Tror jag.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
På deras discord säger de att personen som typade in det äger bilden, men genom att använda midjourney (MJ) så ger de obegränsade rättigheter till MJ.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Men vad händer när det är omöjligt att skilja AI-konst från mänsklig konst gjord med intention? Flera av bilderna som har postats i den här tråden tror jag utan vidare hade kunnat ställas ut på galleri. Problemet är möjligen avsaknad av mänsklig signatur, men någon kan förstås hävda att idéerna är mänskliga. De blir en del av verkens något märkliga proviniens.
Det här är ett ganska gammalt och välkänt problem i konstvärlden. Kolla tex här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Pierre_Brassau
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Jag tycker att AI nog kan bli ett verktyg som många andra för att skapa kultur. Men det är ju svårt att "känna" samma sak inför något ett AI har skapat som inför något en människa skapat.

Musik är ett exempel där det finns goda möjligheter att ljudsätta med AI eller mer anonym mänsklig källa, men det blir sällan lika intressant och givande som när vi kan visa på den mänskliga signaturen.

Nightcafe (de vill sälja ai-produkter) verkar vara inne på samma linje: https://nightcafe.studio/blogs/info/can-ai-replace-artists
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Definitivt något som har löfte för fanproduktion och liknande redan nu. Det kommer att bli ännu vassare när det går at ta en bild och ge anvisningar om modifikationer på den "ja så, fast..."
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Coola bilder! Men vem äger rättigheterna? Du, appens skapare eller de konstnärer vars stilar finns i algoritmen (Dino Omanovic mfl)?
Inte konstnären, i alla fall (man kan inte ha upphovsrätt till en viss stil rent generellt, även om det uppstår en gråzon när man kommer till pastischerna) - i övrigt beror det på vad man skriver i legal-texten. Att behöva "köpa loss" konsten för en lindrig penning (eller ha ett stående abonnemang) är antagligen en del av en framtida affärsmodell.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Tack för svaren på mina frågor! Det är, inte så överraskande, många lagar och avtal att sätta sig in i.

För övrigt: undrar just hur den här tråden ser ut om att par år. 100 sidor inlägg?
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Ja, man kanske inte ska använda AI-bildgeneratorn när man ska fixa bilder till sin konstutställning, men kanske bättre när man vill ha (mer generiska) bilder till sitt rollspel.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Ja, man kanske inte ska använda AI-bildgeneratorn när man ska fixa bilder till sin konstutställning, men kanske bättre när man vill ha (mer generiska) bilder till sitt rollspel.
Ja, det jag helst vill ha är mänskliga ansikten (typ tecknade mugshots snarare än fotorealistiska) och miljöbilder (inte heller fotorealistiska) anpassade för specifika genrer. Logotyper och kanske även anfanger hade också varit användbart.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Definitivt något som har löfte för fanproduktion och liknande redan nu. Det kommer att bli ännu vassare när det går at ta en bild och ge anvisningar om modifikationer på den "ja så, fast..."
Jag kombinerade ju thispersondoesnotexist med Artbreeder (där du kan ändra ögonfärg, hudfärg, storlek på näsa, etc) och fick följande:



Det går även att kombinera ansikten med varandra.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Ja, det jag helst vill ha är mänskliga ansikten (typ tecknade mugshots snarare än fotorealistiska) och miljöbilder (inte heller fotorealistiska) anpassade för specifika genrer. Logotyper och kanske även anfanger hade också varit användbart.
För tecknade ansikten är artflow helt outstanding och dessutom helt gratis.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Jag kombinerade ju thispersondoesnotexist med Artbreeder (där du kan ändra ögonfärg, hudfärg, storlek på näsa, etc) och fick följande:



Det går även att kombinera ansikten med varandra.
Okej. Så hur skulle Al Capones och drottning Silvias okända dotter se ut? Känns som en ball SLP för kommande dimensionsresor. Liksom hennes kille, okänd son till Ingrid Bergman och Rolf Lassgård.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Jag kan rekommendera appen Wombo Dream. Om man dessutom köper ett abonnemang (inte så dyrt med en månad) kommer man åt alla premium-stilarna (typ filter). Har hittills mest gillat stilarna Realistic och Ink. Det finns dock många andra, varav en del ger väldigt märkliga, trippade bilder. Om jag har förstått användaravtalet rätt är det fritt fram att använda bilderna som genereras i appen.

Efter att ha genererat några hundra bilder är jag övertygad om det här lär ta en betydande del av marknaden för illustrationer - bland annat i rollspel. Mycket blir bra, ibland verkligen oväntat bra. Man får pröva sig fram och se vilka ord som ger intressanta resultat. En helt ny typ av färdighet. Det är dock oftast svårt att få till det väldigt specifika. Exempelvis blir miljöer i regel bättre utan personer. Ansikten kan också bli bra med rätt valda ord. Man kan blanda riktigt knäppa kombinationer och få till spännande bilder som det hade varit svårt (och dyrt) att be en illustratör göra.

Appen är förstås ännu inte lika bra som en riktigt skicklig illustratör, men fullt i klass med en halvbra. Ärligt talat kan det vara svårt att få även en bra mänsklig illustratör att förstå vad man vill ha (bildbeskrivningar är en underskattad färdighet). En väsentlig fördel med AI är förstås att man kan kassera hur många bilder som helst. Hur pass högt folk värderar personligt gjorda bilder, att det finns mänsklig agens bakom, återstår att se. Att generera fram AI-bilder är, slår det mig, också en form av kreativitet - och väldigt kul! Jag som hade trea i bild får möjlighet att leka proffsig illustratör.
 
Last edited:
Top