Diskussion om AI-genererade bilder

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Program som kan generera bilder från text-input har funnits ett tag nu men dom har varit halvkassa och mest lite skoj (exempelvis dalle mini). Men på sistone har de blivit riktigt bra. Jag följer dalle2-tråden på reddit och det är sjukt vad bra bilder som kommer ur den. Dom är ju användbara på riktigt! Tänk vad billigt det kommer bli med illustrationer till ditt rollspel när detta blir allmängods.

Eftersom väntetiden på att pröva dalle2 är ca 3 månader håller jag till godo med midjourney. Den är inte, enligt mig, i närheten av lika kompetent som dalle2 verkar vara men fortfarande sjukt användbar.

Jag skrev exempelvis "concept art of mysterious tower in a swamp, monsters lurking in the background" och fick denna bilden:
midjourney1.jpg

Jag skrev "hobbit with fox head painted by Goya" och fick denna bilden:
midjourney2.jpg


Det är sjukt användbara grejer! Känns som lite snabb retouch kan göra dom fullt dugliga att publicera. Om inte annat utgör dom fantastisk inspiration - det där träsktornet är exempelvis helt sjukt. Det är som att programmet har rört ihop ordet träsk och torn och skapat ett träsktorn. Det var inte vad jag hade tänkt mig men nu när jag ser det gillar jag det.

En sak jag märkt är att midjourney är askass på att skapa anatomiskt korrekta människor, vad man än gör ser det ut som om Salvador Dali målat dem med vänsterhanden. Så det kan vara en stor begränsning.

Vad tror ni? Kommer ni börja använda detta till era grejer? Jag vet att jag kommer göra det.
 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Oerhört coolt! Posta gärna fler AI-bilder.

Träsktornet är verkligen originellt och flippat. Börjar genast tänka på vad det skulle kunna vara. Det ser levande ut.

Självklart går det att skiva en hel bok (ett bestiarium!) utifrån sådana bilder.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Det är onekligen framtiden. Man har redan börjat sett det på itch.io. Det är sjukt coolt även om det är lite läskigt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Jag har ännu inte haft ett projekt som behöver den sortens bilder, men har jag det så blir det nog att prova. Jag tänker att ju längre man väntar, desto bättre blir teknologin.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Fin bild! Hur påverkas algoritmen av att du lägger till ”concept art”? Blir det riktigt dåliga ibland också?
Det påverkar inte så mycket tror jag eftersom midjourney ändå verkar föredra att göra målade grejer. Jag vill mest försäkra mig om att det inte blir ett "foto".
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Testade lite olika stilar:

"Woodcut of futuristic Tom Cruise"



"Lassie as ascii art"



"Magical tower as manga"
Flera började använda "manga" men ingen av dem såg direkt manga-lik ut.



"oil painting black and white landscape with a full color woman in dress"

 
Last edited:

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Det är onekligen framtiden.
Fan vad skönt det ska bli när allt kreativt arbete tagits över av datorburkarna. Musik, skrivande och målande. Då kan de där jävla kreativa sitta och kludda och tuta i sina trumpeter och vi andra kan bah "ah, superfint hörru, men jag föredrar nog den här AI-genererade grejen".

(PS. Riktig konst kommer förstås fortfarande människor behöva göra. DS.
PPS. Ett tag till i varje fall. DS.)
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Testade lite olika stilar:

"Woodcut of futuristic Tom Cruise"


"Lassie as ascii art"


"Magical tower as manga"
Flera började använda "manga" men ingen av dem såg direkt manga-lik ut.



"oil painting black and white landscape with a full color woman in dress"

Visst blir man lite besatt av att sitta och trycka fram grejer?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
"Jan Tschichold drunk fairies on the street"
Försökte med en grafisk designer, men det funkade inte så väl



"sketch of elven long sword"



"brutalist dino omanovic"
Var någon snubbe som skrev "Dino Omanovic" så jag testade själv. Blev ... annorlunda.

 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Fan vad skönt det ska bli när allt kreativt arbete tagits över av datorburkarna. Musik, skrivande och målande. Då kan de där jävla kreativa sitta och kludda och tuta i sina trumpeter och vi andra kan bah "ah, superfint hörru, men jag föredrar nog den här AI-genererade grejen".

(PS. Riktig konst kommer förstås fortfarande människor behöva göra. DS.
PPS. Ett tag till i varje fall. DS.)
Det enda som kan rädda mänsklig konst är ju typ "the resurrection of the author" och att vi börjar lägga massa vikt vid tillkomst, intention och bakgrund. Annars kan vi skita i allt och bara slöklicka fram nya bilder, musikstycken och romaner. Som vanligt med sci fi-tekniken så blir det ett steg tillbaka i kulturen.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Det enda som kan rädda mänsklig konst är ju typ "the resurrection of the author" och att vi börjar lägga massa vikt vid tillkomst, intention och bakgrund. Annars kan vi skita i allt och bara slöklicka fram nya bilder, musikstycken och romaner. Som vanligt med sci fi-tekniken så blir det ett steg tillbaka i kulturen.
Jag tror inte att en AI någonsin kan ersätta konstnärer och artister efter som konst är 99% kontext och intention. När Andy Warhol ställde ut en förpackning för (soap pads?) på ett galleri var det en stor grej (99% kontext och intention), ingen kan påstå att någon hantverksskicklighet var inblandad iaf. Maskiner har ingen intention och kan därför inte skapa "riktig" konst.
Däremot tror jag att det kommer att bli svårt att livnära sig på illustrationer och bilder med lägre verkshöjd.... och i rollspelsvärlden där folk inte har råd att betala en artist och där vi ofta ser samma trötta clip-art i bok efter bok, där kommer det få riktigt stor effekt.

Så ser jag på saken iaf
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Jag tror inte att en AI någonsin kan ersätta konstnärer och artister efter som konst är 99% kontext och intention. När Andy Warhol ställde ut en förpackning för (soap pads?) på ett galleri var det en stor grej (99% kontext och intention), ingen kan påstå att någon hantverksskicklighet var inblandad iaf. Maskiner har ingen intention och kan därför inte skapa "riktig" konst.
Däremot tror jag att det kommer att bli svårt att livnära sig på illustrationer och bilder med lägre verkshöjd.... och i rollspelsvärlden där folk inte har råd att betala en artist och där vi ofta ser samma trötta clip-art i bok efter bok, där kommer det få riktigt stor effekt.

Så ser jag på saken iaf
Absolut. Jag skulle nog skrivit "mänsklig kultur" istället för "mänsklig konst" i föregående inlägg!
 
Top