[Agency] Illustrationer

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Kort för den som inte läst några andra trådar om spelet: Agency är mitt kommande rollspel där rollpersonerna är agenter som jobbar för en Byrå och undersöker saker relaterade till en Avvikelse. Vad Avvikelsen är varierar från kampanj till kampanj och spelvärld till spelvärld; Agency är mer ett ramverk för att köra en viss typ av kampanjer än ett enhetligt, eget spel. Tänk Arkiv X, Conspiracy X och BPRD.

I alla fall, jag har haft en tanke om att göra alla illustrationer själv. Jag kan inte rita eller måla för fem öre, men jag är – tror jag – typ bruks-hyfsad på att göra kollage och lite enklare 3D.

Nu har jag testat att göra ett par bilder, och jag skulle vilja höra er åsikt – hur är de, på en skala från Neotech 2 till "funkar"? Just N2 är såklart lite av mitt skräckexempel här, just vad gäller kollage med foton och CGI. Ligger jag för nära det så blir det den traditionella lösningen istället, och jag börjar leta efter passande utomstående illustratörer…
 

Attachments

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag jobbar med 3D-grafik och är extremt kräsen. Antingen måste det, enligt mig, vara 100% fotorealistiskt eller så stiliserat att det är uppenbart att skaparen inte ämnat vara realistisk.
Jag tycker att du är väldigt nära den andra kategorin och tycker att bilderna är bra!
Tror att du kan komma undan med lite gammal hederlig photoshop-magi. Ta ut svängarna mer åt kollage-stilen eventuellt, kanske använda olika papperstexturer för olika delar. Lite glow på det vita spöket kanske.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag tycker att du är väldigt nära den andra kategorin och tycker att bilderna är bra!
Tack! Och ja, det är ju lite det jag siktar på. Det är väldigt lätt att fastna i försök-att-göra-fotorealism-träsket, och det kräver helt enkelt för mycket jobb. Plus att jag inte är säker på att det egentligen är rätt stil för ett rollspel; jag har ju själv rätt svårt för rena foton som illustrationer…

Tror att du kan komma undan med lite gammal hederlig photoshop-magi. Ta ut svängarna mer åt kollage-stilen eventuellt, kanske använda olika papperstexturer för olika delar. Lite glow på det vita spöket kanske.
Jag testade med glow på den vita besökaren; tyvärr tog det bort lite för mycket av silhuetten och detaljerna och det blev för svårt att riktigt se vad det var för något. Så jag övergav det.

Det där med texturer har du rätt i, det kommer jag nog fortsätta experimentera med. Ska överlag försöka hitta fler bra scratches-and-dirt-penslar och dito texturer.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
(För den eventuellt intresserade: Jag har i de större bilderna utgått från Public Domain-foton och matchat kameran i dem med programmet fSpy, återskapat miljön lite rufft i Blender för att få ljus och skuggor i 3D, skapat monoliten med Blenders röksimulering, exporterat 3d-miljön till Daz Studio där jag lagt in, poserat och renderat människorna (och även där matchat kameran), och sedan har alltsammans lagts ihop i Photoshop som smarta objekt så att jag kunnat jobba ickedestruktivt med färgjusteringar etc. Blev rätt nöjd med arbetsflödet och resultatet; jag brukar inte våga jobba med färg överhuvudtaget pga färgblind)

(Och porträtten är helt enkelt thispersondoesnotexist.com plus lite lätta PS-filter)
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
exporterat 3d-miljön till Daz Studio där jag lagt in, poserat och renderat människorna
Jag skulle nog exportera Daz-scenen till blender och renderat med cycles. Mycket bättre ray tracer, blir mjukare och finare snabbt utan mycket pill.
D
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag skulle nog exportera Daz-scenen till blender och renderat med cycles. Mycket bättre ray tracer, blir mjukare och finare snabbt utan mycket pill.
D
Jo, och när det funkar så har jag också gjort så – den vita besökaren är gjord på det sättet. Cycles <3

Däremot visade det sig att de där hazmat-dräkterna jag köpte för dyra kronor i Dazbutiken? Deras genomskinliga ansikts-visir överlever inte Daz-till-Blender-bryggan, eller något annat sätt jag hittat. Daz' exportfunktioner (eller andra funktioner) är ju som kanske bekant inte de bästa. Jag skulle säkert kunna spendera tid med att jävlas med transparensen, men i det här fallet valde jag att lägga tiden på att lära mig mer om Daz istället =)

Mycket av det här projektet har hittills handlat om att jag testat nya verktyg – jag har mest jobbat i 3ds Max när jag fipplat 3d tidigare, och lite lite i nån gammal version av Poser. Jag har experimenterat lite med Blender och Daz tidigare, men nu fick jag tillfälle att gå lite mer på djupet… Även om min okunskap fortfarande är stor, såklart. Jag gillar att lära mig nya saker =)

Men nu när jag vet hur man gör – och har testat på Daz lite mer – så kommer jag nog använda det programmet så lite som möjligt. Dvs bara när bryggan / exporten fallerar. Herregud vilket skitprogram… Bara det att tilt-axeln är låst till world så att man inte kan "lägga huvudet på sned" om man inte tittar åt precis rätt håll… Och det här med att man måste multiplicera brännvidden med 1.5 när man ska matcha kamera med andra program… Jag förstår nu varför Daz-forumet enbart är fullt av folk som inte kan något som "hjälper" andra som kan ännu mindre.

Men man får åtminstone ut helt okej människomodeller och det finns en massa kläder och skit som är praktiskt. Även om jag nog kommer att kollage:a in lite riktiga människoansikten om sådana ska synas i bild tror jag. Lite för mycket uncanny valley-skyltdockor fortfarande.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Hmm. Första bilden ser mer stiliserad ut än den andra, och den första tycker jag fungerar bättre. Så bild 1 funkar, bild 2, funkar inte riktigt än. De två personporträtten tycker jag känns...väldigt verkliga. Vilket jag tycker fungerar bra oavsett bilderna i övrigt är lätt stiliserade eller inte.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Däremot visade det sig att de där hazmat-dräkterna jag köpte för dyra kronor i Dazbutiken? Deras genomskinliga ansikts-visir överlever inte Daz-till-Blender-bryggan, eller något annat sätt jag hittat.
Man får nog lägga lite kärlek på att göra egna material i Blender med texturerna från DAZ.
 
Top