[Agency] Exempel på pussel-ledtrådar?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
En pussel-ledtråd är en ledtråd som är delad i två eller flera delar.
En ensam del säger generellt ingenting alls, utom att "du kommer att behöva något mer för att få ut något".
Tillsammans ger pusselbitarna en riktning eller handling, eller ger konkret kunskap.

De är relaterade till filter – filter är listor med platser/personer/annat, där man genom att jämföra listorna kan skapa en kortare lista, t.ex. av vilka platser/personer som dyker upp på alla. Men jag vill ändå skilja dem från filtren eftersom jag tänker att filtren kräver en annan arbetsmetod när man konstruerar dem.

Så. Jag vill, i Agency, ge exempel på pussel-ledtrådar. Gärna minst tio exempel som är distinkta från varandra.

Just nu har jag fastnat lite i mitt eget huvud, och behöver er hjälp. Jag har bara två ännu så länge:
  • Initialer
    • Pusselbit 1: En massa människor man stöter på under utredningen.
    • Pusselbit 2: Initialer nedskrivna i en bok som någon tappat på brottsplatsen.
  • Krypto
    • Pusselbit 1: En dekrypteringsmjukvara som hittats på den misstänkte gärningsmannens laptop.
    • Pusselbit 2: En krypterad fil på ett USB-minne som hittades i fickan på offret.
Tanken med pussel-ledtrådar är att de ska kunna erbjuda ett "Hey! Waitaminute…"-ögonblick till spelarna. Som därmed får tillfälle att känna sig lite kluriga, eftersom de lyckades passa ihop något de redan hade med något nytt för att få fram något användbart.

Kommer ni på några bra? Eller finns det något smart sätt att kategorisera olika typer av pussel-ledtrådar? Då kan man ju ge en lista med såna kategorier istället, och tänka att sammanhanget/spelvärlden/etc kan bidra med det specifika…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Jag har grunnat lite mer på det här, och fick nyss den här tanken:

Initialernas egenhet är att de är en identifierare med oklar pekning. Det kan generaliseras och utökas, och bli fler exempel:
  • En specifik parfymdoft, Lukten av en speciell tobak
  • Ett smeknamn som beskriver specifik anatomi, klädsel eller annat
  • Ett fotografi av en del av något, en del av en logotyp
  • Ett serienummer, oklart vilken databas det kommer från
  • En sko, en handske, ett halvt hjärt-smycke
  • Ett fotavtryck eller fingeravtryck (om man inte har tillgång till en CSI-scifi-databas)
  • En krukskärva från en specifik utgrävning
  • Ett glas vin med mycket speciell smak
  • En karta över ett område, med lokalt identifierade rutor – man måste ha kartan för att förstå att "E3" syftar till en ruta, men utan "E3" är kartan för ospecifik
Det vill säga, det gemensamma är att "Pusselbit 1" är något som kan användas för att identifiera något men bara om man har tillgång till en uppsättning (1+) av olika "något" så man kan se vilken av dem det identifierar.

Kryptots egenhet är att det är lås+nyckel. Det kan också generaliseras och utökas, om än inte lika mycket:
  • En klubb som kräver ett visst lösenord för att släppa in rollpersonerna
  • Ett skrin som bara kan öppnas med en specifik nyckel (om inte innehållet ska förstöras)
  • Ett kassaskåp som bara kan öppnas med en specifik kombination

Finns det en meningsfull skillnad mellan de två, eller kan lås+nyckel helt enkelt beskrivas som en delmängd av ledtrådar oklar pekning?

Ska man kanske fokusera mer på lås-metaforen än på pusselbitarna? "Låsta ledtrådar"?

Där man antingen kan ha en identifierare med oklar pekning (initialerna) som behöver kombineras med faktiska saker som kan identifieras, eller ha mer bokstavliga nycklar (lösenord, kombinationer) som behöver användas för att öppna eller ge tillgång något…

Initialerna ger information vem/vad/vart, nycklarna ger praktisk tillgång…

Hm. Känns som en hyfsat fruktsam riktning…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Nu valde jag i slutänden att förpassa krypto/lås-delen till den separata rubriken om "hinder", alltså sånt som står i vägen för att man ska kunna få ledtråden. Och "Pussel-ledtrådar" fick fortsätta vara sådana här. Men jag nådde i varje fall mitt mål med tio tydliga exempel!

Under den här rubriken kan man se hur det blev.

Tack för ert deltagande =) Ibland behöver man helt enkelt skriva ner saker…
 
Top