[Agency] – Äventyr eller uppdrag?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Nu när jag skrivit klart till Universums Öde och Rotsystem-kampanjboken och översättningen av Ödesväktarna är iväg på korr, så är det enda faktiska aktiva skrivprojekt jag har mitt kommande drömprojekt Agency.

I korthet om spelet (inte så mycket en spoiler, mer att jag vill göra det lätt att skippa):
Agency är ett remverk, "generiskt" på samma sätt som Gumshoe i det att spelvärlden generellt byts ut men spelstilen är densamma. Grundboken (eller grundhäftena, blir det nog) består till nära 100% av spelledar- och spelartekniker för att generera spelvärldar, kampanjer och äventyr. Det finns ett litet regelsystem också, typ samma som i Kutulu och Rotsystem, men det är egentligen mest en bisak.

Iallafall: Rollpersonerna är Agenter som på uppdrag av en Byrå skickas ut för att undersöka Mystiska Saker. Vad de Mystiska Sakerna är beror på hur man konstruerar sin spelvärld; man ska kunna spela Delta Green eller Arkiv X eller BRPD eller något helt annat, är tanken.


Nu funderar jag på termen för "äventyr". Hittills har jag kallat dem "Uppdrag", eftersom alla äventyr i Agency är tänkta att vara just uppdrag. Då känns "äventyr" som en överflödig term. Och så färgas texten av det, att det hela tiden påminns om att man gör uppdrag snarare än irrar runt som klassisk äventyrargrupp.

Å andra sidan tycker jag egentligen ganska illa om när man byter namn på saker. Om spelledaren bara är en helt vanlig spelledare tycker jag hen ska heta "spelledare", inte "berättare" eller "regissör" eller "mother". Om spelarna bara är spelare så tycker jag inte de ska vara "aktörer". Och så vidare. Jag tycker att det finns en poäng i att använda sig av etablerad standardiserad nomenklatur, eftersom det minskar risken för missförstånd. Jag snubblar ibland när jag läser vissa spel: "vänta, vem var det som var berättaren nu igen? Var det SL? Men spelarna berättar ju också?". Det blir helt enkelt smidigare om man använder standardtermer istället för att försöka vara så jäkla speciell och märkvärdig.

Så. Vad tycker ni? Uppdrag eller äventyr? Eller scenarie? Eller något helt annat?

(I övrigt är det ganska standard i Agency: Spelledare, spelare, rollperson, kampanj och så vidare. Spelvärldarna kallas "moduler"; men det känns inte ostandard. Och i många fall är det ju inte så mycket "världar" som det är tillägg till vår värld, typ "det är vår värld fast det finns telepater")
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Jag tycker man ska välja termer som passar spelet, för det bidrar till en sammanhållen känsla och en identitet — i synnerhet om det handlar om något som faktiskt inte är helt identiskt med något väletablerat. Här hade jag inte tvekat en nanosekund att välja Uppdrag!

Mina 5 öre,

C
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Jag håller med Fiktionslek, i alla fall så länge termen inte är alltför avvikande eller svårhanterlig. Ställer mig alltså definitivt bakom "uppdrag".
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Uppdraget är något som existersr i scenariot .

Scenariot är det man spelar , i kväll skall vi spela scenariot bröd och benrangel . Bröd och benrangel är scenariot .

när spelarna senare stöter på mystisk person i spetsig hatt som figurerar i scenariot bröd och benrangel och hen ber spelarna att gå till benrangel byn och hämta det magiska brödet som finns där då har man plötsligt uppdraget , uppdraget är att hämta brödet .
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Uppdraget är något som existersr i scenariot .

Scenariot är det man spelar , i kväll skall vi spela scenariot bröd och benrangel . Bröd och benrangel är scenariot .

när spelarna senare stöter på mystisk person i spetsig hatt som figurerar i scenariot bröd och benrangel och hen ber spelarna att gå till benrangel byn och hämta det magiska brödet som finns där då har man plötsligt uppdraget , uppdraget är att hämta brödet .
Frågan är: Om alla scenarier i ett visst spel är uppdrag, man har en färdigdefinierad arbetsgivare – det finns inga mystiska personer i spetsig hatt i Agency – finns det då en poäng med att hålla isär scenario och uppdrag?

Det här är ju inte så mycket en fråga om hur det funkar i rollspel överlag, utan bara vad jag ska kalla det i just spelet Agency.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Frågan är: Om alla scenarier i ett visst spel är uppdrag, man har en färdigdefinierad arbetsgivare – det finns inga mystiska personer i spetsig hatt i Agency – finns det då en poäng med att hålla isär scenario och uppdrag?

Det här är ju inte så mycket en fråga om hur det funkar i rollspel överlag, utan bara vad jag ska kalla det i just spelet Agency.
Utifrån din förklaring så kan jag tycka att uppdrag är en alldeles utomordentlig term
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Uppdrag, så slipper du också fundera på krångel kring om rp kommer ta sig an äventyret eller ej — spelar man uppdrag är det underförstått att RP tackat ja till att utföra det som ska göras.
 

Loffeboll

Veteran
Joined
11 Mar 2019
Messages
160
Håller med om uppdrag. Huvudanledningen till att undvika avvikande nomenklatur är ju för att undvika förvirring, men termen "uppdrag" tycker jag är så tydlig att förvirring knappast kan uppstå :p
 

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
Jag vill bara instämma med många tidigare röster att ”uppdrag” låter perfekt för det här spelet.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Även om jag tycker det är löjligt där många byter namn bara för att ha något eget, så känns det inte så i detta fall. Från det som beskrivits så låter "uppdrag" mycket bättre än "äventyr" i detta sammanhang.

Eller, ja, jag tycker nog "äventyr" låter direkt fel. Lite som om M skulle skulle säga till Bond "jag har ett nytt äventyr för dig."
 
Top