Adventskalender med rollspelsinnehåll 2022

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
585
Location
Göborg
https://egentligtsubjekt.blogspot.com/2022/12/lucka-10-hur-man-blir-en-bra-spelledare.html I dagens lucka delar jag med mig av mina tankar om hur jag tycker man blir en bra spelledare. Håller ni med?
Lyhördhet handlar om mer än bara fråga om vad de vill ha ut av spelmötet. Jag håller med om att det är en mycket viktig förmåga. Jag är själv sjukt intresserad av ledarskap och hävdar där att förmågan till introspektion är den viktigaste förmågan för en ledare, jag tror att det kan gälla även spelledare. (Vad var det som gick bra eller dåligt under spelmötet? Varför snästes spelaren som ville använda Mekanik för att dyrka upp ett lås av?) Lyhördhet är mycket viktigt unders spelmötet så att någon inte blir bortglömd, det är särskilt lätt om gruppen spelar på distans att en dominant spelare helt tar över. Det är viktigt att SL "hör" att det är någon som inte får komma till tals och ger denne uppmärksamhet.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,001
Location
Umeå
hävdar där att förmågan till introspektion är den viktigaste förmågan för en ledare, jag tror att det kan gälla även spelledare
Håller med, men det är viktigt för alla som vill jobba inom ett team. Det gäller för alla kring spelbordet, även spelarna.
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Lyhördhet handlar om mer än bara fråga om vad de vill ha ut av spelmötet. Jag håller med om att det är en mycket viktig förmåga. Jag är själv sjukt intresserad av ledarskap och hävdar där att förmågan till introspektion är den viktigaste förmågan för en ledare, jag tror att det kan gälla även spelledare. (Vad var det som gick bra eller dåligt under spelmötet? Varför snästes spelaren som ville använda Mekanik för att dyrka upp ett lås av?) Lyhördhet är mycket viktigt unders spelmötet så att någon inte blir bortglömd, det är särskilt lätt om gruppen spelar på distans att en dominant spelare helt tar över. Det är viktigt att SL "hör" att det är någon som inte får komma till tals och ger denne uppmärksamhet.
Håller med! I många rollspelspoddar jag hört finns det en tendens att någon spelare blir åsidosatt av olika anledningar, och jag tycker det är intressant att höra hur spelledaren och de andra spelarna tar hand om det, om de gör de över huvud taget!
 
Top