Nekromanti AD&D det första Storytelling spelet?

Hunden

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
110
Location
Borlänge
Om det inte vore för AD&D Xp system så skull spelet kunna ha varit det första Storyteller spelet. Finns inget regelsystem för icke strids relaterade situationer. Speledaren har alltså full frihet att bestäm vad som kommer att hända och om man lyckas eller inte med det man vill göra, snudd på friform då det inte finns några regeler för detta överhuvud taget. Stridssystemmet är enklare än det flesta WOD spel. Även spellsen i AD&D är enklare att tolka än WODs olika förmågor.

Om det inte vore för Xp systemmet och Hps så är ju AD&D ett storyteller spel. AD&Ds levlar är ju ungefär som Vampires generationer, Mages Areate(kommer inte ihåg hur det stavas) osv. Så levlarna finns ju i WOD spelen också fast då med andra namn men dom gör det samma som Ad&d levlarna.

Väntar bra på att få se WOTC sälja D&D3 som Dungenos&Dragons the storytelling game.
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Nja...

I Spelführerns Handbok (DungeonMasters Guide) står det att SL kan och bör använda tärningsslag för att bestämma huruvida en rollsperson klarar vissa situationer eller ej. Vanligast är att man slår 1T20 under grundegenskapen.

Dessutom finns det en hel kasse (för det mesta onödiga) regler för icke-stridssituationer, t.ex. hur man bänder upp dörrar, hittar hemliga gångar, och så vidare...

/R
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Jag håller helt och hållet med dig. Jag har i flera år hävdat att AD&D i princip är det enda "riktiga" stårytälling-spelet på marknaden - just på grund av de sanslöst enkla reglerna, och även avsaknaden av regler när det gäller tex färdigheter. Man påtar helt enkelt ihop en liten bakgrund till RP´n, och därigenom ser man vad som är rimligt eller inte att RP´n kan.

/Tobbe
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Yep, det är ett annat sätt att säga det på ;-)
Men...jag skulle nog inte säga att reglerna är dåliga, men däremot så saknas de i många fall helt och hållet! När man så här i efterhand, med "moderna" rollspel i bakhuvudet, ser på AD&D så är det faktiskt sanslöst underhållande att det gjordes rollspel som i stort sett helt och hållet saknar regler för färdigheter o. dyl. ;-)

/Tobbe - AD&D är på nåt sätt....gulligt! ;-)
 
Joined
21 May 2000
Messages
13
Location
Stockholm
Re: Nja...

Tjeena! Jag tror förstås att grabbarna är ironiska. När AD&D blir storytelling har det förlorat sin hack´n slash charm. För en tolv år sedan spelade vi Tempel of Elemental Evil och om AD&D är storytelling så stod vi upp till knäna i storytelling (avlivade monster), men vad kul vi hade...Those where the days.
 

Jogge

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
23
Location
Luleå
Re: Färdigheter

Är det bara jag som har kapitlet om profiencies ( eller hur det nu stavas) i min ADD players guide (revised ed)?
Det är ju en frivillig regel... men kapitlet finns med i alla fall...

/Jogge - ADD stårrytälling??? nä!
 
G

Guest

Guest
Re: Färdigheter

Jag tror inläggen handlar om 1st edition då det bara fanns en alternativ lista att slå på tills Dungeoneer's Survival Guide dök upp.

-Warduke
 

HashBrain

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
1
Location
Borlänge, Sverige
Tjena! Jag tror knappast att Ad&D spelades som "storytelling". Det kördes nog nästan som ett krigsspel när det kom. Jag tror att t ex rollspelsmomenten var nästan obefintliga efter som det INTE existerade regler för ett sådant.

Jocke - ex Anv.Namn Spelförfattaren
 
Top