Nekromanti Actionmomenten

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Vilka nya spel hanterar action och dess moment på ett realivt enkelt, snyggt och spännande sätt?

Att rekommendera sitt egenutvecklade spel är bara tråkigt...
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Vad menar du med action? Att springa från explosioner och köra fort, såna grejer? Ett sånt spel har jag nog aldrig stött på, varken nytt eller gammalt.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,120
Har hört folk snacka sig varma om biljakterna i endera versionen av James Bond-rollspelet, men har inte testat det själv.

http://rpgknights.com/chase-scenes-i...playing-games/

Ja inte bara biljakter, utan alla former av chase scenes. Ta en kik, ta en funderare. Det känns iaf som required reading om man funderar på hur action ska skötas.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,203
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Fiasco hanterar action trevligt. TechNoirs sätt ser trevligt ut. FATE ... men inget av detta är särskilt nytt. Nytt och inovativt på ett trevligt inspirerade vis skulle jag nog vilja få tips om. Så man kan tugga i sig några till.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Det är inte hela spelet som är bra på det här. Jag skulle till och med säga att spelet som helhet är lite av "anti-action"...

Men specifikt skill challanges från DnD (vilket är något jag ganska nyligen blev medveten om) tycker jag har riktigt bra potential för skapa en bra känsla av action:

 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
zonk;n314984 said:
Har hört folk snacka sig varma om biljakterna i endera versionen av James Bond-rollspelet, men har inte testat det själv.

http://rpgknights.com/chase-scenes-i...playing-games/

Ja inte bara biljakter, utan alla former av chase scenes. Ta en kik, ta en funderare. Det känns iaf som required reading om man funderar på hur action ska skötas.
Ägt och sålt James Bond.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Tre solar;n314978 said:
Vad menar du med action? Att springa från explosioner och köra fort, såna grejer? Ett sånt spel har jag nog aldrig stött på, varken nytt eller gammalt.
Bland annat. Men action är inte bara stridsmoment.

Hur räddar man livet på någon som är svårt skadad och får in en spännande situation av det hela. Slå för "Första hjälpen" räcker lixom inte.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
ceruleanfive;n314987 said:
Personligen tycker jag att Blades in the Dark kan leverera ganska vettig action med bra flyt.
Nytt eller gammalt spel?

På vilket sätt levererar det det vettig action. Är det bara strid?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,001
Location
Ereb Altor
Fail forward i högt tempo. Det är så det brukar se ut på film. Så en utdragen konflikt i Solar System exempelvis.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,723
Location
Eskilstuna
PAX;n314995 said:
Nytt eller gammalt spel?

På vilket sätt levererar det det vettig action. Är det bara strid?
2017 tror jag. I grunden fokuserar det på kriminella stötar, men själva resolveringsmekaniken skulle egentligen gå att lyfta ut till andra typer av scenarion. Reglerna är samma för strid, rörlighetshandlingar, låsdyrkning, övertalningsförsök, etc.

Det finns flera anledningar varför jag upplever att det hanterar action vettigt. Här är några på rak arm:
• Inga initiativslag eller olika faser av handlingar – saker sker helt enkel i en rimlig ordning, en handling i taget.
• Inga slag för SLPs – enbart rollpersonerna slår handlingsslag. Misslyckat för rollpersonen kan ofta innebära lyckat för SLPn och vice versa.
• Enkelt att utläsa resultat. Små pölar med 1–5 tärningar, högsta siffran räknas. Inte en massa olika tabeller att slå i för olika typer av handlingar.
• Icke-binära utfall. Handlingar är i princip aldrig ”misslyckade” – motgångar tillför nya komplikationer, vilket gör att det alltid händer någonting med narrativet.
• Statka uppmaningar att beskriva hur man gör saker, inte bara vad man gör. Tenderar att ge lite mer målande och dynamiska handlingsbeskrivningar.
 
Top