Nekromanti Abstrakt ekonomi - Tips, tankar och idéer?

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Tjabba, tjena, hallå!

Jag har tänkt skriva ihop en kampanj till en grupp spelare som leder ett mindre legoknektskompani (tänk typ, max 20 pers inkluderat spelarakaraktärerna) i en fantasy-setting. Arbeten kommer inkludera jaga ned banditer, transportera/eskortera värdesaker, delta i mindre bataljer, fånga in desertörer, rovjäga furage till en större enhet, vanlig hederlig gravplundring osv... Varvat med det faktiskta arbetet att driva ett kompani, inkluderat att hålla soldaterna nöjda, se till att de har käk samt sold medan du samtidigt måste väva dig genom det nät av intriger som kallas för "inflytelserika människor som har cash nog att hyra dig".

Det är ganska rimligt att anta att pengar kommer spela en viktig del i kampanjen - dels för att det är hela anledningen till varför man driver ett legoknektskompani, och dels för att hantera ett företag så krävs det lite ekonomi. Betala solder, logistik, etc. Men jag är sjukt ointresserad av att räkna silvermynt, så jag letar efter ett mer abstrakt sett att sköta det på.

Nog måste det finnas ett någorlunda fungerande system skrivet redan? Någon som har några tankar, erfarenheter eller förslag?

Det ska inte vara för enkelt iheller, mind you, men någonting behövs mellan "räkna varenda silvermynt" och "du har ett värde mellan 1 och 3".
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Reign, spelet Reign är exakt vad du vill ha. Det funkar också som en add-on till andra system. Så man kan tex spela D&D med Reigns regler för legosoldats företaget.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,894
Location
Nordnordost
Jag håller med God45, du skall verkligen ta en titt på Reign. Kompanireglerna är fantastiska. De helt vanliga reglerna är också helt OK, om du nu inte spikat vilka regler du skall ha för kampanjen i övrigt kan de vara ett alternativ även där. Spelvärlden är lite weird, utan att bli gonzo dock, IMO, men det märks inte så mycket i reglerna.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Nu har jag ju egentligen inget val förutom att spana in Reign! Tror det får bli regel-varianten, tack för rekommendationen!
 
Top