Nekromanti Aberrant

Red Dust

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
129
Location
Gotland/ Lund.
En av mina kamrater har införskaffat Aberrant som enligt honom är ett superbt superhjältespel. Som gammal serietidningsfanatiker så väntar jag med spänning på att få göra en "rip-off" av min barndoms superhjältar. Men frågan är, hur bra tycker ni att det funkar. Jag vet att många har klagat på Storytellings regelsystem och tyckt att det var "sunk", men jag bryr mig inte så mycket om det. Helt enkelt sagt, är det bra för någon som vill spela en karaktär som larvar runt i trikåer och mantel?

M.v.h.

Red Dust.
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Blir det inte lite trist om rollspersonerna i en kampanj alltid är:

a) Utklädda i färgglada tights
b) Så übermäktiga att de kan utplåna hela nationer

Upplys mig, ty jag har aldrig spelat superhjältespel...

/R
 

Lord Gehenna

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
58
Location
Göteborg
Blir det inte lite trist om rollspersonerna i en kampanj alltid:
a) kryper runt i gamla grottor
b) dödar monster för XP och pengar

Ärligt talat, Superhjältar i rollspel (och i serier för övrigt) är sällan SÅ mäktiga. De är kanske mäktigare än karaktärer i andra spel, men deras motståndare är oftast matchande om inte mäktigare.

Vad gäller Abberant så har jag också funderat på det, men har inte köpt just för att det är ett White Wolf-spel. Jag är osäker huruvida jag vill ha WoD-stämning i ett superhjältespel.


- Lord Gehenna -
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Lite Spoiler-varning på det här, kanske...

I White Wolf-spelet Trinity, som utspelar sig ca 70 år efter Aberrant, så kan man läsa att de sk. "Aberrants" var människor med überkrafter som blev "corrupted" och höll på att förinta hela jorden...i Trinity är alltså Aberrants Ondskan (med stort O) som rollpersonerna skall slåss emot.

Detta kanske tyder på att stämningen i Aberrant är lite WoD-aktig? Eller jag vet inte...men kanske...

/R, morgontrött
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Så vitt jag vet är Aberrant ett "dark superhero"-rollspel. Jag har läst ett par recensioner av det någonstans, men minns inte så mycket mer.
Måste dock säga att jag tycker flertalet fantasy-kampanjer som går tillräckligt långt ofta antar en viss superhero-stämning. Därför hävdar jag att de flesta som spelat rollspel någon gång har varit mycket nära superherorollspel utan att riktigt veta om det (eller snarare utan att riktigt tänka på det).

-Gaxar, som aldrig spelat superhero men kan tänka sig att det vore kul att experimentera med
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Aberrant utspelar sig _inte_ i WoD och använder sig av samma modifierade Storytellingsystem som SF-spelet Trinity - en i mitt tycke avsevärd förbättring där flera konstigheter har rätats ut och systemet blivit betydligt mer strömlinjeformat.

Världen skiljer sig från traditionella superhjältevärldar i så måtto att man antar att världen faktiskt väsentligen förändras av att det börjar dyka upp människor med seriöst övermänskliga krafter. I traditionella superhjälteserier brukar hjältarna nöja sig med att spöa upp superskurkar - men de bryr sig aldrig om världens väsentliga problem som miljöförstöring, svält etc. En central del i Aberrant är att det existerar en enormt stor och resursstark organisation knuten till FN, Projekt Utopia, som på olika sätt försöker koordinera supervarelsernas verksamhet så att man kan förbättra världen lite mer väsentligt (t ex har hela det etipiska höglandet förvandlats till grönskande fält och djungel, och Addis Abeba (Etipoiens huvudstad) har gått från att vara ett fattigt skithål till att vara världens nya trend-stad). Men inte alla gillar Projekt Utopia och deras metoder...

Jag tycker det är lämpligast att beskriva Aberrant som en korsning av superhjältespel och konspirations-spel...så i den bemärkelsen att mycket tonvikt läggs på intriger och plotter så är det likt WoD, antar jag. Men de bästa/troligaste inspirationskällorna är förmodligen serierna The Authority och Planetary (båda skrivna av Warren Ellis) och kanske i någon mån Alan Moores Top Ten, Kurt Busieks Astro City och Grant Morrisons JLA.

Dessutom tycker jag att Aberrants superkraftssystem gott och väl duger om man skulle vilja köra en allmän superhjältekampanj - så man kan använda bara reglerna om man vill, men då missar man en rätt cool och genomtänkt spelvärld.

mvh
Örnie
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
I Aberrant har man inte tights, man har Eufiberdräkter...och ofta är man i sin civila identitet ju...
Vad gäller den andra synpunkten om övermäktiga rollpersoner, så visst, en normal Aberrantkaraktär kan lätt spöa kanske 10 männsikro på en gång, och det är lite av meningen...men det finns ju alltid andra Aberrants (eller Novas som de föredrar att kalla sig) som är tuffare...

mvh
Örnie
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: Aberrant igen

I Aberrant har man inte tights, man har Eufiberdräkter...och ofta är man i sin civila identitet ju...
Vad gäller den andra synpunkten om övermäktiga rollpersoner, så visst, en normal Aberrantkaraktär kan lätt spöa kanske 10 männsikro på en gång, och det är lite av meningen...men det finns ju alltid andra Aberrants (eller Novas som de föredrar att kalla sig) som är tuffare...

mvh
Örnie
 

Red Dust

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
129
Location
Gotland/ Lund.
Aberrants Assemble

Tack för den ganska utförliga kommentaren av Aberrant. Det verkar som om det skulle kunna vara någonting för oss, men jag tror att vi kommer att modifiera "världsbilden" något, förmodligen mer åt "serietidningsvarianten" (personen som köpte det mumlade något om för få "styrkegrupperingar". Ett plus i kanten för att du nämnde "Astro City" som inspirationskälla, den är j*vligt bra tycker jag.

Tack för det,

Red Dust.
 
G

Guest

Guest
Aberrant är inte WOD. Aberrant, Trinity och det tredje spelet som uspelar sig på 1920-talet är sitt eget universum med eget tema.
 
Top