Nekromanti A Song of Ice and Fire

ManU77

Veteran
Joined
27 Nov 2013
Messages
63
Hej på er!

Finns det folk här som spelar A Song of Ice and Fire, rollspelet? Jag har börjat kika lite på det och hade gärna testat spela lite. Det verkar ändå rätt schysst. :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
ManU77;n295941 said:
Hej på er!

Finns det folk här som spelar A Song of Ice and Fire, rollspelet? Jag har börjat kika lite på det och hade gärna testat spela lite. Det verkar ändå rätt schysst. :)

Vi körde det lite, men tyckte systemet var lite väl bristfälligt. Subsystemet med att skapa hus ser på pappret coolt ut, men i verkligheten är det helt skevt. Finns dock en hel del förslag på husregler på nätet. Själva systemet var lite för lätt att "utnyttja". Jag vill inte kalla det för pwergejmiong, men när det finns val som uppenbart är optimala är det inget bra system. Själva grundmekaniken är det inget fel, men vi bytte system efter några omgångar.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,320
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag älskar spelet! Främst fluffet och beskrivningar som finns i kampanjboken. Reglerna är riktigt dåliga men är lätta att byta ut mot valfritt system som ni gillar. Som Måns nämnde är tanken om hur man skapar ett adleshus för RP att tillhöra bra tänkt men sämre utförd. Jag skulle rekommendera att titta på hur man skapar adelshus i reglerna och inspireras för att sedan husregla allt du inte är nöjd med, det är så min grupp gjort. Jag har varit SL i ”A song of ice and fire” rollspelet i flera år och det är ett av de spel jag haft roligast i. Världen är dock inte som bekant för alla, speciellt inte om det spelas så som böckerna eller serien fungerar. Spelarna i min grupp har valt att ha hög dödlighet för sina RP och att spelet om Järntronen är så dödlig som böckerna visar och jag tycker det passar. Samma sak gäller att min grupp valt att göra rollpersoner som är väldigt gråa på den ljus/mörka-skalan och även det skapar enligt mig den önskvärda stämningen som finns i Westeros.
 

ManU77

Veteran
Joined
27 Nov 2013
Messages
63
@Minimoni

Spännande! :) Jag skulle gärna testa spela det med någon som har längre tids erfarenhet. Då jag inte testat spela det än, utan bara läst i regelboken och sett andra spela på Youtube, så kan jag inte uttala mig om systemet överhuvudtaget. Jag gillar dock den enkelhet jag upplever att systemet har. Gillar även det hela med att skapa sitt eget adelshus. Tanken att spela i generationer lockar. :-D Synd att det verkar så svårt att hitta spelare...
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Instämmer i beskrivnibg ovan. Att powergejma är en vinnande taktik i strid och intrig eftersom en fiende två tre färdighetsnivåer under dig knappt kan skada dig. Reglerna för fältslag var så krångliga att jag rekomenderar dig att använda ett riktigt figurslagssystem istället.
Husen är dock roliga, men siffervärdena känns ibland väldigt skeva.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,320
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
ManU77;n295986 said:
@Minimoni

Spännande! :) Jag skulle gärna testa spela det med någon som har längre tids erfarenhet. Då jag inte testat spela det än, utan bara läst i regelboken och sett andra spela på Youtube, så kan jag inte uttala mig om systemet överhuvudtaget. Jag gillar dock den enkelhet jag upplever att systemet har. Gillar även det hela med att skapa sitt eget adelshus. Tanken att spela i generationer lockar. :-D Synd att det verkar så svårt att hitta spelare...
Var i Sverige håller du till? Om du någonsin skulle vara i närheten av Värmlands inavlade skogar så säg till, du är i såfall välkommen att spela med den grupp jag är SL för.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Jag slängde ihop ett Solar System-hack till AGoT med den fiffiga erfarenhetsmekaniken Impending Doom, vilket ersätter SS:s Transendence. Alltså, när en RP når max färdighetsnivå och rullar 4 framgångar så kryssasas doom-rutan och man vet att RPn kommer att förgiftas, sprängas, lönnmördas eller liknande inom det närmaste.

(I orginal SS så innebär det istället att man typ blir en halvgud, vilket ju inte alls är lika kul! :) )
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,320
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Måns;n295999 said:
Jag slängde ihop ett Solar System-hack till AGoT med den fiffiga erfarenhetsmekaniken Impending Doom, vilket ersätter SS:s Transendence. Alltså, när en RP når max färdighetsnivå och rullar 4 framgångar så kryssasas doom-rutan och man vet att RPn kommer att förgiftas, sprängas, lönnmördas eller liknande inom det närmaste.

(I orginal SS så innebär det istället att man typ blir en halvgud, vilket ju inte alls är lika kul! :) )
Jag körde en egen version av EON-systemet, inte det nyaste EON utan det innan. Det fungerade bra med Westeros och den dödliga och minst sagt oförlåtande värld som spelet utspelar sig i. Körde även EON-Krigsherren när det gällde fältslag, belägringar och liknande situationer.

Nu vet jag att alla inte gillar det systemet och har full förståelse för det men för oss fungerade det helt perfekt. Jag har aldrig provat det systemet du själv använde men jag tvivlar inte en sekund på att det var bättre än det system som finns med till ”A sorg of ice and fire”.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Jag gjorde en rätt så rejäl slakt av systemet i en annan tråd så jag har inte mer att tillägga än detta: Reglerna för att skapa din karaktär och ditt hus är tematiskt intressanta, men regelmässigt är det en jäkla röra. Spelet är inte ospelbart på något sätt alls - det är bara dåligt.

Min rekommendation är att använda dig av reglerna till ett annat fantasyrollspel och känner du redan till världen tillräckligt väl (har du läst böckerna en sväng vet du mer än vad rollspelsboken ger dig) så har du inget behov av boken alls. Fast många av bilderna är väldigt fina!
 

ManU77

Veteran
Joined
27 Nov 2013
Messages
63
Mmm... jag kanske håller mig borta från A Song of Ice and Fire i alla fall. Lite synd, men det verkar som att ni som spelat det är rätt överens om att det inte håller måttet. Tack för er input!
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Mundo;n296012 said:
Jag gjorde en rätt så rejäl slakt av systemet i en annan tråd så jag har inte mer att tillägga än detta: Reglerna för att skapa din karaktär och ditt hus är tematiskt intressanta, men regelmässigt är det en jäkla röra. Spelet är inte ospelbart på något sätt alls - det är bara dåligt.

Min rekommendation är att använda dig av reglerna till ett annat fantasyrollspel och känner du redan till världen tillräckligt väl (har du läst böckerna en sväng vet du mer än vad rollspelsboken ger dig) så har du inget behov av boken alls. Fast många av bilderna är väldigt fina!
Länk?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,320
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
ManU77;n296061 said:
Mmm... jag kanske håller mig borta från A Song of Ice and Fire i alla fall. Lite synd, men det verkar som att ni som spelat det är rätt överens om att det inte håller måttet. Tack för er input!
Tycker definitivt att du ska köpa spelet samt kampanjboken, världen och hela settingen är värd det i sig. Personligen skulle jag aldrig kunna köpa något rollspel om jag avfärdade spel på grund av reglerna då jag husreglar något i alla rollspel jag äger.
 

ManU77

Veteran
Joined
27 Nov 2013
Messages
63
@Minimoni

Kanske... jag gillar ju "känslan" i det, så att säga. Hur har du gått tillväga och husreglat?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,320
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
ManU77;n296092 said:
@Minimoni

Kanske... jag gillar ju "känslan" i det, så att säga. Hur har du gått tillväga och husreglat?
Jag tolkar det du säger som att du gillar settingen, antingen via böckerna, serien eller både och!? Det jag nu kommer föreslå är helt mina och min spelgrupps erfarenheter och åsikter och det finns garanterat andra här på forumet som har precis lika bra förslag på vilka regler och hur man skall använda dem för att få spelet att fungera på bästa sätt.

Men enligt mig så fungerar EON III-reglerna bäst när det dels gäller hur man skapar RP samt vilken motor spelet skall drivas med. Detta enligt många orsaker, dels är reglerna till EON III väldigt bra när man skapar RP då de ger spelarna en hel del gratis. RP och spelarna får på så vis mycket hjälp med hur RP har blivit den karaktär den är och ger också händelser som är lätta att skapa äventyr runt.

När det gäller EON III och reglerna så är de perfekta för att simulera just hur gritty Westeros och resten av ”Planetos” är. EON III-reglerna är också tacksamma på så sätt att man helt sonika kan strunta i de reglerna man inte gillar eller tycker är för komplicerade/onödiga, långsamma eller på annat sätt opassande för den historia man vill uppleva.

Jag och spelarna kom överens om att vi gillar ”raser”, ”kulturer” eller vad man nu önskar kalla dem. Därför så delade vi in Westeros invånare i ”First men”, ”Andals”, ”Valyrians”, ”Dornish” och ”Iron born”. Detta gäller då de spelbara folken i Westeros, vill man ha med folk från Bravos och ännu mer exotiska folkslag så får man som SL helt enkelt göra lite mer arbete innan kampanjen. Jag nöjde mig till en början med att sätta +/- grundegenskaper på de folk som nämnts. Gillar man inte att olika mänskliga folkslag ska ha olika förutsättningar så är det bara att strunta i att göra skillnad på dem. För oss i min grupp skapade det dock en bra multikulturell känsla med sprickor i som vi faktiskt uppfattar att Westeros är. Vi gjorde också så att det inte bara talas ett språk i Westeros utan att Andal är landets lingua francs men att Dornish, First men, Iron born och Valyrierna faktiskt också har egna språk. En del av detta stämmer överens med böckerna men annat förstärkte vi för att i vår mening göra settingen ännu mer intressant.

Det finns så mycket att berätta om hur just jag och min grupp gjort för att göra spelet så bra som möjligt för oss, men det är enklare om du ställer direkta frågor gällande vilka exakta delar av reglerna du undrar hur jag har gjort.

Jag förklarar gärna ännu mer om du är intresserad och jag tycker verkligen att Westeros och ”Planetos” är bland de bästa fantasy-världarna jag spelat eller varit spelledare i. Så att kämpa lite för att hitta en regelmotor man själv trivs med är helt klart värt de då världen verkligen är så bra! Läs Kampanjboken till A song of ice and fire och jag är nästan säker på att du kommer hålla med.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
ManU77;n296092 said:
@Minimoni

Kanske... jag gillar ju "känslan" i det, så att säga. Hur har du gått tillväga och husreglat?
Nu var ju inte frågan till mig men... Jag hade köpt kampanjboken (ja, kanske spelet med. Finns billig pocketvariant) och sedan använt antingen nya Eon IV:s regler eller ännu hellre Burning Wheel. BW känns som Westeros RPG. Det är bara att skita i alver, dvärgar och magi. Hårt, skitigt, farligt... Väldigt jordnära fantasy som hamnar i samma nivå som ASOIAF.

Eventuellt hade jag använt hus-systemet, men tweakat ordentligt. Finns som sagt en hel del husregler på nätet som funkar bra.
 

ManU77

Veteran
Joined
27 Nov 2013
Messages
63
@Måns

Har Burning Wheel, men har inte satt mig in i det alls egentligen. Har även EON IV och spelar det dessutom lite då och då. Jag gillar EON för dess karaktärsskapande process. Det tenderar att bli rätt intressanta rollpersoner av det. :-D EON är dessutom precis så farligt som jag önskar. Hm... alla alternativ! GAH! :-D
 

ManU77

Veteran
Joined
27 Nov 2013
Messages
63
@Minimoni

Hur står sig EON IV till det du gjort med EON III? Går fyran lika bra att använda?

Skapar ni hus på något sätt?

Hade varit intressant att ta del av de husregler du implementerat... du råkar inte ha dem nedskrivna i behändigt format? :p
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
ManU77;n296113 said:
@Måns

Har Burning Wheel, men har inte satt mig in i det alls egentligen. Har även EON IV och spelar det dessutom lite då och då. Jag gillar EON för dess karaktärsskapande process. Det tenderar att bli rätt intressanta rollpersoner av det. :-D EON är dessutom precis så farligt som jag önskar. Hm... alla alternativ! GAH! :-D
Jag har bara spelat Eon III och det är för tungt för mig. BW kan upplevas som tungt när man sitter med boken i handen, men det är oerhört enkelt när man väl har läst det. Skulle våga påstå att BW och Eon IV (jag har dock bara läst Eon IV) är väldigt lika. Men jag undrar om man inte få ÄNNU intressantare RP i BW :)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,320
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
ManU77;n296114 said:
@Minimoni

Hur står sig EON IV till det du gjort med EON III? Går fyran lika bra att använda?

Skapar ni hus på något sätt?

Hade varit intressant att ta del av de husregler du implementerat... du råkar inte ha dem nedskrivna i behändigt format? :p
Har inte husreglerna nedskrivna inom behändigt avstånd men just gällande hur jag valt skapandet av adelshus och liknande, det skulle jag kunna skicka till dig här på forumet inom några dagar.

Jag föredrar starkt EON III framför EON IV på grund av att EON III är betydligt mer detaljrikt och simulationistiskt. Detta är dock en smaksak och om du är bekant med EON IV så är jag säker på att det regelsystemet skulle fungera lika bra, det är helt enkelt en avvägningsfråga gällande vad man vill lägga mest vikt vid.

Gällande BW som Måns föredrar så har han säkert rätt att även det skulle fungera. Jag har personligen dock inga stora erfarenheter med BW men jag har hört bra saker om det. Men som sagt, jag skall kolla upp mina husregler gällande skapandet av adelsfamiljer i Westeros och skicka dem till dig så fort jag kommer hem. Är just nu på resande fot med jobbet men är hemma nästa vecka :)
 

ManU77

Veteran
Joined
27 Nov 2013
Messages
63
@Minimoni

Tackar! Uppskattar verkligen att folk tar sig tid och har tålamod med alla mina frågor. :)

EON III har jag också, men har inte spelat det på... decennier, känns det som. :-D
 
Top