D&D 5E - Vilket köpbart äventyrssupplement/dunge är bäst?

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,738
Location
Stockholm
Ska köpa något till ett av barnen som jag ska hjälpa att spelleda. Vilket officiellt köpbart 5E-jox/dunge är bäst? Vad ska undvikas?

Jag är personligen lite sugen på Tomb of Annihilation, är den bra eller skit?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
Jag är personligen lite sugen på Tomb of Annihilation, är den bra eller skit?
Har spelat början på ToA, och tyckte det var riktigt spännande. Lite annan "feel" med dinosaurier och djungelutforskande, med rätt intressanta regler och en stor karta att fylla ut. Det är dock också den enda av 5E:s kampanjer jag är överhuvudtaget bekant med, så kan inte riktigt jämföra med något annat. :)
 

Tjocken

Veteran
Joined
30 Jan 2019
Messages
90
Location
Kalmar
Jag tycker att deras starter set är riktigt bra. Men introduktionsregler och ett ganska långt äventyr.
ToA är en lång kampanj men jag gilar den skarpt, har spellett ungefär halva hittils och det tog ett halvår med veckovisa spelmöten á 3-4 timmar.
Jag kan höja ett varningens finger för Descent Into Avernus.
Det är ganska obalanserat, i alla fall i början så striderna behöver balanseras om ifall man inte startar med högre nivå på karaktärerna. Min grupp genomled 3TPKs på 3 spelmöten och då tonade jag ändå ner det lite, men tydligen inte tillräckligt.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,986
Location
Ett häxkräl
Tomb of Annihilation är bra, men det är ett svårt, potentiellt sett mycket långt äventyr med en brutalt svår och klurig slutdunge.

Jag rekommenderar The Wild beyond the Witchlight: knasigt och skruvat och det går att lösa nästan helt utan strid. Kanske den bästa funhouse dungeon någonsin i slutet.

Lost Mines of Phandelver är okej och har fördelen att vara kort.

Rime of the Frostmaiden är coolt och har massor av bra smådungar, men helheten håller inte ihop. Kan nog bli bra om man dumpar berättelsen i boken, gör en ryktestabell och kör det som en pointcrawl.

Jag vill avråda från Storm Kings Thunder, du kan hitta en recension jag skrivit här.

Det är de jag har läst eller spelat. Har bläddrat i/läst delar av Avernus och Mad Archmage, och inget av dem känns ens i närheten av ToA eller TWbtW.
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,294
Jag är personligen lite sugen på Tomb of Annihilation, är den bra eller skit?
Jag läste nyligen ToA och första halvan var något av det bästa jag läst. Synd att så stor del (sista hälften) av äventyret består av en gigantisk dungeon som inte känns superintressant. Om jag någonsin kör ToA, vilket jag vill, kommer jag köra tills att det blir TPK, och hoppas på så vis slippa köra hela äventyret.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,986
Location
Ett häxkräl
Jag läste nyligen ToA och första halvan var något av det bästa jag läst. Synd att så stor del (sista hälften) av äventyret består av en gigantisk dungeon som inte känns superintressant. Om jag någonsin kör ToA, vilket jag vill, kommer jag köra tills att det blir TPK, och hoppas på så vis slippa köra hela äventyret.
Ja, jag känner typ samma sak. Sandlådan är grymt bra (det ojämförligt bästa enskilda delen av allt jag har läst i WotCs hela äventyrsproduktion) och jag gillar den näst sista dungen också, med sina fraktioner och allt. Men slutdungen funkar inte alls för mig. Och hela upplägget med att gruppen ska leta igenom flera hundra hexar för att hitta slutet på äventyret är också rätt trist.

Betyg på delarna.
Basen 5.
Sandlådan 5.
Näst sista dungen 4.
Slutdungen 2.

Helheten? 3 om jag har en dålig dag, 4 en bra. Trots allt braigt i äventyret kommer jag aldrig köra det. TWbtW skulle nog kunna bli av. Känns också som det barnvänligaste äventyret till 5e.

@RasmusL, jag lägger gärna ut texten lite mer om äventyren ovan om du har några frågor.
 
Last edited:

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Top