Presentation 56 år and still a virgin...

Silmarina

Veteran
Joined
31 Jul 2022
Messages
5
Rollspels-virgin alltså. Heh... Så här är det: Jag vill testa rollspel men är för trög/prestationsnojjig för att våga kontakta nån grupp som kan introducera mig. Jag har en uppfattning om att det är skitkul, men det kan också visa sig att det inte alls är min grej när jag väl ska spela själv. Kan man på nått sätt testa lite ensam innan man tar klivet ut ur garderoben? Jag ser att det finns soloäventyr, men det måste vara svårt att börja med när man aldrig spelat? Soloäventyr online? Finns det nåt sånt jag kan testa?
Tacksam för alla förslag som kan sparka igång mig.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Hej och välkommen.

Får man fråga vart i vårt avlånga land du hör hemma ?

Det blir lättare att peka dig i rätt riktning om man vet vilken stad du huserar i .
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Välkommen till forumet.

För att göra saker _ännu_ mer skrämmande och komplicerade så gömmer det sig en väldig massa olika strömningar under paraplyet "Rollspel", olika spel som spelas på olika vis och med olika spelupplevelser. Och den mänskliga komponenten är enorm, två grupper kan på pappret spela samma spel, men det är två helt olika grejer de fokuserar på.

Att hitta rätt spel/grupp kan kräva några försök. Så om du tror på idén med rollspel, men det inte riktigt klickar med första gruppen du testar med, så kan det vara så att du fortfarande kan ha kul i hobbyn med en annan grupp.

Lycka till med dina kommande steg in i hobbyn.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Det kan också vara informativt att titta/lyssna på några actiual plays, om du inte redan gjort det. Det är inte så mycket min egen melodi, men hänger man i ett tag får man en känsla för hur folk spelar och vilka aspekter man uppskattar själv (även APs man inte gillar kan vara rätt lärorika på det viset).
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,830
Location
Off grid
Kan man på nått sätt testa lite ensam innan man tar klivet ut ur garderoben?
Hej och välkommen!

Soloäventyr och att man spelar ensam med sin spelledare har såklart sina förtjänster. Men det som verkligen skiljer bordsrollspelen från t.ex datorspelen är att det är en genuint grym social uppmevelse.

Att direkt få feedbacken från de andra spelarna och att kunna skapa saker tillsammans är sjukt roligt.

Så jag skulle vilja rekommendera dig att spela med en grupp direkt! Det är ingen tävling och man kan inte riktigt göra fel. Det är inget som står och faller med din prestation och förhoppningsvis kommer du fort in i det!

De flesta grupper är dessutom bra på och tycker om att få in nybörjare så det brukar inte vara nåt bekymmer. Man får då också snabbt en bild av hur olika spelare spelar hur det funkar i stort och vad olika personer gillar.

Så släpp sargen och kör bara! Det finns inget att oroa sig för!

//EvilSpook
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,505
Location
Göteborg
Rollspels-virgin alltså. Heh... Så här är det: Jag vill testa rollspel men är för trög/prestationsnojjig för att våga kontakta nån grupp som kan introducera mig. Jag har en uppfattning om att det är skitkul, men det kan också visa sig att det inte alls är min grej när jag väl ska spela själv. Kan man på nått sätt testa lite ensam innan man tar klivet ut ur garderoben? Jag ser att det finns soloäventyr, men det måste vara svårt att börja med när man aldrig spelat? Soloäventyr online? Finns det nåt sånt jag kan testa?
Tacksam för alla förslag som kan sparka igång mig.
Kul att du är sugen på att testa! Jag skulle inte heller varit bekväm med att hoppa in i en grupp där man inte känner någon. Här är några andra tips.

Actual Plays. Som flera har påpekat redan är actual plays på YouTube ett bra sätt att få koll på hur rollspel funkar. Det finns flera bra svenska, eller så kollar man upp de som är mest poppis, Critical Role.

Solospel. Solospel är ett bra sätt att testa på egen hand. Det finns alla möjliga varianter, från ganska styrda till väldigt fria.

Klassiska spelböcker - där man hoppar mellan olika sidor beroende på vilka val man gör - är lätta att komma in i. Inga förkunskaper behövs. Och det finns en del som är riktigt bra. Många gillar Ensamma vargen, men det finns också modernare äventyr som riktar sig till vuxna. Lost in Austen och Weirding Woods får väldigt mycket kärlek.

Sedan finns det många bra ”riktiga” rollspel som går att spela solo också. Men testa några av de andra grejerna först, så blir det lättare att greppa hur man gör.

Appar. Det finns bokliknande solospel till mobilen också, till exempel 80 Days, som bygger vidare på Jorden runt på 80 dagar av Jules Verne. Andra spel av samma spelstudio får också superfina omdömen.

Konvent. Det hålls rollspelskonvent några gånger per år och ibland (ofta?) finns det prova-på spel att anmäla sig till. Kanske SF-bokhandeln också har något liknande ibland?

Kompisar. Bjud in två kompisar på fika plus spel och bara kör! Det var så många lärde sig förr. Börja med ett enkelt spel - jag gillar Ur varselklotet - och förbered dig genom att läsa boken. När dina kompisar dyker upp gör ni rollpersoner, du förklarar lite hur det funkar och ni kan provspela äventyret i boken.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Solo-äventyren är en närbesläktad aktivitet, men fortfarande rätt olika än att faktiskt kunna interagera med andra spelare eller spelledare.

Det som gör det knepigt är att det också finns många olika sätt att spela på, och även om vissa spel lockar till sig vissa spelartyper, så har det mer med den specifika spelgruppen att göra. Så även vi hyfsat erfarna rollspelare brukar behöva leta oss fram när vi inte redan har en spelgrupp. Även om vi vet att vi gillar rollspel, så vet vi inte hur vi kommer att fungera med just denna grupp och upplägg.

Men, rollspel är i mångt och mycket "let's pretend" med lite eller mycket struktur. Med andra ord, liknande vad många lekte som barn. Så längre gruppen inte tycker att du behöver kunna en massa regler innan så blir tröskeln ganska låg. Detta oberoende om det är från synpunkten att man lär sig eftersom, att regler bara är något spelledaren behöver hålla reda på, eller för att man helt enkelt inte har en massa regler (mekaniken kan vara väldigt enkel eller obefintlig).

Vissa speltyper spelas över en några timmar. Antingen det som kallas för One-shots som är korta äventyr som är tänkta att klaras av på ett spelmöte, men det finns också det som brukar benämnas Samberättarspel. Samberättarspelen brukar ha mycket enkel regelmekanik, fokus på drama, och att kunna spelas på bara några timmar.

Sedan kan nog flera spelgrupper tänka sig att låta dig gästspela. Min egna spelgrupp som just nu spelar ett science fiction rollspel har pratat om möjligheten att t.ex. låta någon hoppa in tillfälligt och spela en passagerare eller liknande. Liknande upplägg kan nog fungera även för många fantasy-grupper, men även för nutida settings.

Så, var bara öppen med att du inte vet vad som passar dig ännu, så finns det nog många möjligheter att mjukstarta. :)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
Nu under Covid så exploderade det med massor av spel online. Här på forumet brukar vi testa varandras spel, testa olika tekniker eller bara köra någon one-shot. Det är enkelt att haka på och testa. Ofta brukar det bli spel över Discord så du behöver det programmet, en webbläsare och en mikrofon (kan köra via Discord på telefonen exempelvis).

Om detta känns som en grej för dig kan jag ge mer information. :) Du slipper ta dig någonstans och du slipper träffa folk. Bara dyka upp och spela.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Du kan också om det känns läskigt att spela med en grupp irl eller att prata med främlingar eller sätta på sin cam inför främlingar (vid rollspelande över nätet ) leta reda på pbp .

Pbp betyder play by post .

Alltså spelledaren skriver på låt oss säga detta forum ett scenario ni står inför . Ni har nu färdats i 4 veckor när ni når den lilla staden vindklippa , törstiga och ivriga att få tvätta av er resdammet beger ni er mot stadens värdshus , när ni tar er fram genom en trång gränd hör ni ett skrik .

Då svarar du genom text vad din rollperson gör tex min rollperson Alven laundriel greppar sitt svärd och springer i rask takt i riktning mot skriket .

Sedan svarar spelledaren . När du kommer fram ser du att källan till skriket är en ung kvinna som håller på att bli rånad av 3 män som är ut som sjömän, dom stinker av spritångor .

Sedan svarar du laundriel hoppar på den närmsta mannen och försöker ävväpna hen .

Osv osv osv

Nackdelen med det är att det ibland kan ta lång tid för storyn att gå framåt beroende på hur aktiva övriga spelare samt spelledaren är på att skriva och svara .

Det finns dock vissa pbp som tex har som krav att man måste posta minst ett inlägg på 100 tecken varje dag så spelet inte står stilla .
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,218
Gå på konvent! Där finns många möjligheter till att gå testa på rollspel, utan att behöva vara med i en grupp. Skulle rekommendera BSK, som äger rum under alla helgona-helgen i Borås. Där kommer det garanterat finnas flertalet trevliga individer som väldigt gärna visar upp hur fantastiskt det är med rollspel. BSK är dessutom inte så jättestort, utan mer ett av myskonventen, vilket är rätt skönt.
 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
222
Hej
Du kanske redan har gjort detta men jag förslår att du kan läsa några rollspel för att få en bredare syn på vad som kan vara din kopp med te.

Några böcker som utifrån min synvinkel kan vara bra för nybörjare är Vindsjäl, mutant år noll eller Ur Varselklotet som föreslogs tidigare.

Dungeons & Dragons är ju stort så kanske kan även det vara av intresse.

Du kan ju alltid fundera på vad du är mest sugen på för genre och försöka leta upp något som passar eller fråga här.

Varför skall man läsa rollspel om man inte vet om man ens skall spela det?

De flesta spel har ett litet avsnitt om vad rollspel är samt hur du kan tänkas spela det. Utöver de så kanske böcker (eller PDF filer) ger lite mer kött på benen.

Utöver de så finns de rätt mycket skrivet på forumet om olika rollspel samt olika sätt att spela.

Lycka till
 

Silmarina

Veteran
Joined
31 Jul 2022
Messages
5
Herregudrun! Här har jag varit och slitit i trädgården hela dagen och har detta gensvar när jag loggar in! Är rollspelare typ de bästa människorna? Nu har jag tips att plöja igenom som kommer att hålla mig sysselsatt ett tag. 😀 Tack så himla mycket!
 

Silmarina

Veteran
Joined
31 Jul 2022
Messages
5
Kul att du är sugen på att testa! Jag skulle inte heller varit bekväm med att hoppa in i en grupp där man inte känner någon. Här är några andra tips.

Actual Plays. Som flera har påpekat redan är actual plays på YouTube ett bra sätt att få koll på hur rollspel funkar. Det finns flera bra svenska, eller så kollar man upp de som är mest poppis, Critical Role.

Solospel. Solospel är ett bra sätt att testa på egen hand. Det finns alla möjliga varianter, från ganska styrda till väldigt fria.

Klassiska spelböcker - där man hoppar mellan olika sidor beroende på vilka val man gör - är lätta att komma in i. Inga förkunskaper behövs. Och det finns en del som är riktigt bra. Många gillar Ensamma vargen, men det finns också modernare äventyr som riktar sig till vuxna. Lost in Austen och Weirding Woods får väldigt mycket kärlek.

Sedan finns det många bra ”riktiga” rollspel som går att spela solo också. Men testa några av de andra grejerna först, så blir det lättare att greppa hur man gör.

Appar. Det finns bokliknande solospel till mobilen också, till exempel 80 Days, som bygger vidare på Jorden runt på 80 dagar av Jules Verne. Andra spel av samma spelstudio får också superfina omdömen.

Konvent. Det hålls rollspelskonvent några gånger per år och ibland (ofta?) finns det prova-på spel att anmäla sig till. Kanske SF-bokhandeln också har något liknande ibland?

Kompisar. Bjud in två kompisar på fika plus spel och bara kör! Det var så många lärde sig förr. Börja med ett enkelt spel - jag gillar Ur varselklotet - och förbered dig genom att läsa boken. När dina kompisar dyker upp gör ni rollpersoner, du förklarar lite hur det funkar och ni kan provspela äventyret i boken.
Tack för flera bra tips. Konvent trodde jag var för de redan frälsta, men det kanske är nåt.
Jag har letat lite på YouTube efter svenska Actual Plays, men hittar inte direkt nåt. Jag hittar nåt livevent från Rollspelsklubben med deltagare som mest flamsar, (det känns inte representativt) och nåt mer där ljudet var ganska dåligt, vilket gjorde att det var svårt att förstå vad som hände. Det finns ju mycket engelskspråkigt, och det funkar ju, men om det finns bra svenska skulle jag vilja kolla. Kan du tipsa om vad jag ska söka på?
 

Silmarina

Veteran
Joined
31 Jul 2022
Messages
5
Gå på konvent! Där finns många möjligheter till att gå testa på rollspel, utan att behöva vara med i en grupp. Skulle rekommendera BSK, som äger rum under alla helgona-helgen i Borås. Där kommer det garanterat finnas flertalet trevliga individer som väldigt gärna visar upp hur fantastiskt det är med rollspel. BSK är dessutom inte så jättestort, utan mer ett av myskonventen, vilket är rätt skönt.
Det var ett mycket bra tips! Konvent trodde jag bara var för de redan frälsta. Det kan bli en tripp till Borås i höst. 🙂
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Det finns ju mycket engelskspråkigt, och det funkar ju, men om det finns bra svenska skulle jag vilja kolla. Kan du tipsa om vad jag ska söka på?
De flesta är poddradio, tex Svartviken spelar på svenska och det finns många fler. På Youtube är det mindre vanligt men exempelvis Rollspelsmåndag finns där.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Tack för flera bra tips. Konvent trodde jag var för de redan frälsta, men det kanske är nåt.
Jag har letat lite på YouTube efter svenska Actual Plays, men hittar inte direkt nåt. Jag hittar nåt livevent från Rollspelsklubben med deltagare som mest flamsar, (det känns inte representativt) och nåt mer där ljudet var ganska dåligt, vilket gjorde att det var svårt att förstå vad som hände. Det finns ju mycket engelskspråkigt, och det funkar ju, men om det finns bra svenska skulle jag vilja kolla. Kan du tipsa om vad jag ska söka på?
Här har du rollspel actual play på svenska

 
Top