Nekromanti 4 tärningsspel för 1 handling

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Jag har inte hittat någon tråd om detta men om det finns så hänvisa mig gärna.

Jag läser Eon IV, har inte spelat än. Det finns Utamingingar (med fast Svårighetsgrad som bestäms av SL) och Konflikter (där Motståndarlaget används).

När det gäller Utmaningar så ska man slå tre handlingsslag, helst med olika färdigheter för att inte drabbas av avdrag på -2T6.

Betyder detta att alla handlingar ska göras med tre tärningsslag och tre färdigheter? Dyrka upp en dörr, hoppa över en klyfta, spåra en alv, söka igenom ett rum. Har jag uppfattat det rätt?

Om jag dessutom misslyckas så ska jag slå ett fjärde tärningsslag, komplikationsslaget, för att se om handlingen "bara" misslyckas, eller om allt går åt helvete.

Jag är skeptisk till alla tärningsslag och hoppas att jag missuppfattat något. ;)
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Hejsan,
De flesta handlingar kan göras med ett slag och ett eventuellt komplikationsslag, men bara om det är i en dramatisk eller farlig situation. Detta finner du på sida 153.

För fördjupade handlingar kan man använda reglerna i Utmaningar & konflikter (där man slår 3 slag). Detta lämpar sig bättre för handlingar som löper över längre tid eller som involverar flera spelare (då man kan fördela de 3 slagen till olika rollpersoner). I denna situation har man heller inte något komplikationsslag.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,397
Location
Umeå
Men många tärningsslag blir det - en diceroller på laptop/platta/mobil är i stort nödvändigt för SL vid strider.
 

Famine

Veteran
Joined
23 Nov 2014
Messages
39
Fast i strid blir det vad märkt än så länge färre slag än tidigare versioner..
 
Top