Nekromanti 28 gratisäventyr and counting

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Jag håller fortfarande på med 20.000-teckenprojektet på discordia.

Än så länge har jag publicerat 28 äventyr, och skriver på det 29:e.

De ligger under en Creative Commons-licens på sidan, så feel free att tanka hem, modda och spela.

20KTP på discordia
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tsianphiel said:
Jag håller fortfarande på med 20.000-teckenprojektet på discordia.

Än så länge har jag publicerat 28 äventyr, och skriver på det 29:e.

De ligger under en Creative Commons-licens på sidan, så feel free att tanka hem, modda och spela.

20KTP på discordia
Ville bara säga att jag verkligen alltid diggat det här projektet extra mycket bland allt det finfina arbete du gör. Du ska ha big cred för detta. Jag tycker det är super med folk som engagerar sig på det här sättet och går in för schysst gratismaterial. Sedan så är det ju en kul grej i sig - 20.000 tecken per äventyr, det sätter både krav och gränser.

Nå, för även om man inte spelar ju de rollspel som presenteras genom de här olika äventyren så är det en stor hög med läsvärd inspiration - alla gånger.

Keep it up!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Har följt projektet redan från början och tycker att det är riktigt, riktigt ballt. Har inte riktigt haft tid att läsa alla äventyr, men ser fram emot någon form av Print-on-Demand i framtiden =)
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,294
Location
Göteborg, Lindome
Tsianphiel said:
De ligger under en Creative Commons-licens på sidan, så feel free att tanka hem, modda och spela.
Grymt fräckt att du dessutom lagt det under en öppen licens. Men jag kan inte hitta vilken CC-licens du använder. Allt jag såg i det äventyr jag kollade på var en CC-logga.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
krank said:
Har följt projektet redan från början och tycker att det är riktigt, riktigt ballt. Har inte riktigt haft tid att läsa alla äventyr, men ser fram emot någon form av Print-on-Demand i framtiden =)
+1 Indeed. Vore hur fett som helst om allt släpptes i en "scenariobok" a la p-o-d.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Man skulle inte kunna tänka sig en fet zipfil eller liknande för dem som vill ta hem alla de färdiga äventyren på en gång? =)
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Det beror helt på hur jag har det med tid. PoD ställets högre krav på kvalitet än att bara slänga ut en PDF på en blogg. Folk betalar för det, och då tycker jag inte att jag kan vara lika släpphänt med exempelvis speltest och korrläsning.

I dagsläget nej.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Speltest? Inte då, inte för ett sådant projekt. Det tycker i alla fall inte jag att man kan ställa krav på. Det förstör ju hela lekfullheten. Och folk som köper boken vet ju vad det är - en bunt samlade scenarion i halvfärdigt format som hellre agerar inspiration och starters än ett fullfjädrade scenarion - därav att de just är skrivna med max 20.000 tecken. Det skulle ju liksom bli en... inspirationsbok för rollspelare. =)
Låt för den delen en kort baksidetext informera om det.

Så ser jag det i alla fall, och jag skulle bli glad att ha den.

Du spelar väl heller inte allt som du skriver under på i Fenix, fast det är en officiell tidskrift?

Förövrigt så finns det säkert folk som vill korra. Det brukar inte vara så svårt. Det beror på iof vilken sorts korr du vill ha. Jag menar, att snoka upp stavfel och keffa meningar kan väl gemene man klara av. Jag skulle t.ex. kunna tänka mig att korra en del av materialet. Inte allt dock, det är ju så mycket. Ett i grunden välfungerande språk har du ju förövrigt innan. Kunde gemene rollspelare korra kranks spel så torde de klara en sådan sak också.

Vad gäller layout så säger folk att t.ex. A5-formatet inte är så speciellt krävande. För sådana format kan man mer eller mindre hälla ned texten i former kort och gott. Tror det var Arfert som sade det... Nå, så om någon skulle layouta det i all enkel mening så vore det nog helt okej.

Håll det simpelt, säger jag. Det är ju halva grejen med snabba POD-utgivningar över lag. Det är ju halva nöjet med sådana projekt - att de är vad de är, enkla men spännande. Lekfulla! Det gäller ju förövrigt en hel del mindre indieproduktioner as it is.

Det här är iof helt min personliga uppfattning, men jag tror på det. Helt klart.
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Speltest? Inte då, inte för ett sådant projekt. Det tycker i alla fall inte jag att man kan ställa krav på.
För min del fungerar det så här: När pengar kommer in i bilden ställer jag mycket högre krav på kvalitet. Även om du och Krank fattar att det inte är en "perfekt" sammanställning, så har jag ett perfektionistdrag som inte är att leka med. Alltså skulle det ta avsevär tid innan jag var nöjd med äventyen.

Du spelar väl heller inte allt som du skriver under på i Fenix, fast det är en officiell tidskrift?
Jo, men ibland begränsar det sig till att göra rollpersoner och sedan testa specifik mekanik enbart genom att rulla tärningar.

Vad gäller layout så säger folk att t.ex. A5-formatet inte är så speciellt krävande.
"Folk" har inte ett perfektionistiskt drag :gremcrazy:

Håll det simpelt, säger jag.
Det är precis det jag gör genom att välja att inte publicera. Allt utöver blir bara onödig press. Just nu är det kul att skriva äventyren. Skall jag lägga på press i form av att "någon gång i framtiden kommer jag att publicera äventyren i bokform också" så blir det inte roligt längre.

Jag säger inte helt nej, men i dagsläget så är det inte aktuellt.
 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Precis samma fråga jag tänkte ställa. Vart ska jag börja?

Jag antar att det blir spökskallarna till changeling: the lost och terror i trakorien till expert. De är de enda två system jag känner till av de du betat av. Sen låter ju testamenetet till a dirty world intressant också.

Okej, nu har jag läst de tre. Jag gillar att karaktärerna är så jordnära, i alla tre äventyren. Jag gillar också spökskallarna för stämningen och namnen. Jag skule gärna antingen leda spökskallarna eller spela det.

Ser fram mot ditt Eclipse Phase äventyr!
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Det är lite av en kuggfråga, för jag är egentligen inte nöjd med några av dem. Tanken med dem är ju att skriva snabba äventyr som inte nödvändigtvis är särskilt genomtänkta, just för att jag skall släppa min perfektionism lite.

Men de jag gillar mest är de som utspelar sig i Sverige, eftersom jag tycker om när äventyren fokuserar lite närmare hemma. Det är ett par till som kommer att utspela sig i närheten av eller i Stockholm/ Göteborg/ Malmö.
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Tack.

En del av äventyren är ganska nära knutna till systemen, men grundidéerna kan man säkerligen anpassa till andra sammanhang om man vill.
 
Top