Nekromanti [11MO02] §8 Övriga frågor - förening/forum

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,833
Location
Stockholm
Jag har en övrig fråga:

Vi måste reda ut hur förhållandet mellan föreningen och forumet ska se ut.

Ska föreningen ha någon sorts mandat att påverka forumet och dess redaktion?

Ska styrelsen ha det?

Min hållning i frågan är: Nej. Föga förvånande, då jag tyckte att en Sverok-förening direkt kopplad till Rollspel.nu var en dålig idé.

Föreningens medlemmar är en liten minoritet av forumets användare (och styrelsen en ännu mindre). De bör inte automatiskt kunna företräda alla de användare som inte är föreningsmedlemmar.

Varje enskild användare är såklart välkommen med synpunkter på och kritik mot hur forumet drivs. Men jag ser inte att redaktionen skulle behöva fästa större vikt vid sådan kritik bara för att det kommer från en förenings- eller styrelsemedlem.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Alltså. Det är ju därför vi ska hålla ett medlemsmöte? Om du läser §5 så ser du förslaget på tidpunkt.

Under medlemsmötet ska vi diskutera vad föreningens syfte och kärnverksamhet är. I samband med det kommer vi även att diskutera föreningens relation till hemsidan.

Du har ännu inte varit aktiv på §5 så jag föreslår att du går in där och kommenterar valet av mötestid och om du tycker det behövs förtydligas om något särskilt skall tas upp.

https://www.rollspel.nu/threads/53368/post-684623
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,833
Location
Stockholm
Jo, jag har sett den.

Men jag tyckte att det här inte alls har något med föreningens »kärnverksamhet« att göra, varför jag tog upp det här.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Vän av ordning said:
Jo, jag har sett den.

Men jag tyckte att det här inte alls har något med föreningens »kärnverksamhet« att göra, varför jag tog upp det här.
Fast det har det. Ämnet förening - forum och dess relation är ju inte nytt och det är därför vi beslutade att hålla i ett medlemsmöte.

Dessutom är frågan för stor för att styrelsen skall kunna fatta ett legitimt beslut. Precis som du skrev tidigare har vi få medlemmar men ännu färre styrelsemedlemmar.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,833
Location
Stockholm
Persson said:
Dessutom är frågan för stor för att styrelsen skall kunna fatta ett legitimt beslut. Precis som du skrev tidigare har vi få medlemmar men ännu färre styrelsemedlemmar.
Jag skulle vilja gå ett steg längre och påstå att föreningen heller inte kan fatta ett beslut i frågan – i alla fall inte utan att redaktionen ställer sig bakom det.

Eller, föreningen kan ju bestämma hur man ska förhålla sig till forumet – men inte tvärtom.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Vän av ordning said:
Persson said:
Dessutom är frågan för stor för att styrelsen skall kunna fatta ett legitimt beslut. Precis som du skrev tidigare har vi få medlemmar men ännu färre styrelsemedlemmar.
Jag skulle vilja gå ett steg längre och påstå att föreningen heller inte kan fatta ett beslut i frågan – i alla fall inte utan att redaktionen ställer sig bakom det.

Eller, föreningen kan ju bestämma hur man ska förhålla sig till forumet – men inte tvärtom.
Ja. Självklart?
 
Top