Nekromanti [10M01] §7 Val av firmatecknare

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Ska vi ha en eller två? Hur många kan man ha eller vill vi ha?

Solvebring har varit duktig och bra. Det har Bobby också varit. Och Vicotnik. Och Persson. Och jag. En eller flera av oss, kanske? Jag vill inte, för jag har inte tid - åtminstone inte just nu på höstterminen.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ang. firmatecknare (Sveroks förenings-wiki)
cknaren/arna är den/de som kan skriva på saker i föreningens namn. Som firmatecknare har man rätt att öppna konto, ingå avtal, skriva under rekvisitioner och i princip vad som helst som normalt kräver en underskrift. Det finns två sätt att teckna firma på om man är fler än en firmatecknare: Var och en för sig eller i grupp. Om man gör det var och en för sig så kan varje firmatecknare agera självständigt. Gör man det i stället i grupp så krävs det att alla som ingår i gruppen skriver under.

Vilket som är bäst är en smaksak - vill man ha flexibilitet så är firmatecknare som agerar självständigt bra. Känner man att kontoll är bättre och/eller det rör en större förening med en större omsättning kanske firmatecknadne i grupp är att föredra. Det går även att välja flera grupper med firmatecknare om man så vill.

Kontotecknare har rätt att skyffla pengar in och ut på föreningens konto(n), men har inga övriga rättigheter. Firmatecknare är automatiskt även kontotecknare.
Eftersom vår förening är en Internetbaserad sådan, med medlemmar spridda över hela landet, så föreslår jag en firmatecknare, alternativt två (som grupp) som finns på samma ort.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
RÄTTNING
Ang. firmatecknare (Sveroks förenings-wiki)
Firmatecknare?

Firmatecknaren/arna är den/de som kan skriva på saker i föreningens namn. Som firmatecknare har man rätt att öppna konto, ingå avtal, skriva under rekvisitioner och i princip vad som helst som normalt kräver en underskrift. Det finns två sätt att teckna firma på om man är fler än en firmatecknare: Var och en för sig eller i grupp. Om man gör det var och en för sig så kan varje firmatecknare agera självständigt. Gör man det i stället i grupp så krävs det att alla som ingår i gruppen skriver under.

Vilket som är bäst är en smaksak - vill man ha flexibilitet så är firmatecknare som agerar självständigt bra. Känner man att kontoll är bättre och/eller det rör en större förening med en större omsättning kanske firmatecknadne i grupp är att föredra. Det går även att välja flera grupper med firmatecknare om man så vill.

Kontotecknare har rätt att skyffla pengar in och ut på föreningens konto(n), men har inga övriga rättigheter. Firmatecknare är automatiskt även kontotecknare.
Eftersom vår förening är en Internetbaserad sådan, med medlemmar spridda över hela landet, så föreslår jag en firmatecknare, alternativt två (som grupp) som finns på samma ort.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Förövrigt ställer jag inte upp som firmatecknare. Dels pga. att uppdraget känns obekvämt, dels för att jag inte vet hur mycket tid jag kommer kunna ge i framtiden, och dels för att jag i nuläget känner mig nog så koncentrerad på att se över det här rätt, därav få till en korrekt föreningensanmälan och se till att sköta mig väl som föreningens (iaf temporära - pga. att jag sköter anmälan) kontaktperson.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,658
Location
Värnhem, Malmö
Persson said:
De som väljs till ordförande och kassör var för sig.
Då vi nu har ordförande och kassör valda: är ni intresserade av att kandidera? Solvebring, du skrev att du inte ville; har du ändrat dig nu när du är kassör?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Bobby Magikern said:
Då vi nu har ordförande och kassör valda: är ni intresserade av att kandidera? Solvebring, du skrev att du inte ville; har du ändrat dig nu när du är kassör?
Jag vill inflika att jag tycker att det vore direkt lämplig om kassören vore en av firmatecknarna.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Nej. Jag skulle helst slippa den biten.
Förövrigt skulle jag i det fallet vilja läsa på Sveroks förordningar igen. Det vore om inte annat bra att vi dubbelkollar allting, eftersom det finns förordningar för att vissa poster inte får köras parallellt i vissa fall.

Dessutom är en firmatecknare ganska så mycket mer än en person som får teckna ett konto. Jag menar, en firmatecknare står för att teckna alla sorters avtal å förenings vägnar.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
krank said:
Bobby Magikern said:
Då vi nu har ordförande och kassör valda: är ni intresserade av att kandidera? Solvebring, du skrev att du inte ville; har du ändrat dig nu när du är kassör?
Jag vill inflika att jag tycker att det vore direkt lämplig om kassören vore en av firmatecknarna.
Jag har svårt att se hur man ska kunna göra sitt jobb som kassör utan att vara firmatecknare.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Persson said:
krank said:
Bobby Magikern said:
Då vi nu har ordförande och kassör valda: är ni intresserade av att kandidera? Solvebring, du skrev att du inte ville; har du ändrat dig nu när du är kassör?
Jag vill inflika att jag tycker att det vore direkt lämplig om kassören vore en av firmatecknarna.
Jag har svårt att se hur man ska kunna göra sitt jobb som kassör utan att vara firmatecknare.
Tja, det finns väl iof en poäng i det så jag blir väl så illa tvungen.
Nackdelen är dock att jag inte har någon Nordeabank i närheten, då Sverok har avtal med Nordea och därigenom erbjuder gratis Plusgiro-konto. Tillgängligast för min del är Swedbank.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
... Eller, ja, vetefan om de inte har Nordea i Arboga.
Nåväl, den biten ordnar sig när vi väl fått föreningen på plats och det är dags för att öppna konto.

Okej, blir det flera firmatecknare eller blir jag ensam?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Förövrigt finns det här en del tips kring kassörsuppgiften och tillhörande uppdrag, här!

I den texten (länk) finns följande rekommendation (bland flera) för större föreningar:
"Utse attestorer. Attestorer är de personer som har rätt att godkänna utbetalningar av föreningens pengar. Det är vanligt att föreningens ordförande och kassör är attestorer. Dessa ska inte förväxlas med firmatecknare, som har rätt att teckna avtal i föreningens namn. "
Är det något vi ska ta till oss och använda, eller ska vi hoppa allt extra?
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
solvebring said:
Persson said:
krank said:
Bobby Magikern said:
Då vi nu har ordförande och kassör valda: är ni intresserade av att kandidera? Solvebring, du skrev att du inte ville; har du ändrat dig nu när du är kassör?
Jag vill inflika att jag tycker att det vore direkt lämplig om kassören vore en av firmatecknarna.
Jag har svårt att se hur man ska kunna göra sitt jobb som kassör utan att vara firmatecknare.
Tja, det finns väl iof en poäng i det så jag blir väl så illa tvungen.
Nackdelen är dock att jag inte har någon Nordeabank i närheten, då Sverok har avtal med Nordea och därigenom erbjuder gratis Plusgiro-konto. Tillgängligast för min del är Swedbank.
Jag vet inte jag, om behovet av att vara nära en fysisk bank är så stort. Det viktiga är väl att du är nära dem på internet, tror jag?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag vet inte jag, om behovet av att vara nära en fysisk bank är så stort. Det viktiga är väl att du är nära dem på internet, tror jag?
Sant, kom också att tänka på det, att efter jag skaffat kontot ändå lägga till nättjänster för att sköta det hela. Jag sköter ju ändå t.ex. alla min privata bankärenden online. Att springa till banken är inget jag har någon större lust med.
 
Top