Nekromanti [10M01] §5 Fastställande av dagordning

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,664
Location
Värnhem, Malmö
Den föreslagna dagordningen ser ut så här:

1. Mötet öppnas
2. Val av mötesordförande, två mötessekreterare och två justerare
3. Fråga om mötets stadgeenliga utlysande
4. Fastställande av röstlängd
5. Fastställande av dagordning
6. Val av styrelse
7. Val av firmatecknare
8. Beslut om att öppna bankkonto
9. Övriga frågor
10. Mötets avslutande

Kan vi godkänna den?

JA/NEJ
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Bobby Magikern said:
6. Val av styrelse
Styrelsen valdes av det konstituerande mötet, och det övertrumfar ett styrelsemöte. Hanterar frågan "val av styrelseordförande och kassör" så bör den döpas om.

Jag saknar även en punkt som addresserar hur styrelsen ämnar att hantera avstängda användare inom styrelsen, eftersom det känns viktigt att kunna sätta punkt till den diskussion som uppstod i samband med Vitulvs avstängning i augusti.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,550
Location
Rissne
Jag tycker att båda är bra idéer. Dagordningen som den ser ut nu var det jag som skrev, som ett utkast - och då jag inte fick några synpunkter fick det bli den, rakt av. Vi räknade nog med att det som behövde sättas dit skulle komma som förslag...
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Jag skulle även vilja lägga till en punkt under övriga frågor:

"Uppföljning av mötesformatet: Hur har det funkat? Vad kan göras bättre?"

Då är erfarenheterna som färskast, och de är viktiga att ta tillvara på när mötesformatet är så otestat, föreningen så nybildad och styrelsen består av sådana färskingar. :gremwink:
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,664
Location
Värnhem, Malmö
Bearnie said:
Jag skulle även vilja lägga till en punkt under övriga frågor:

"Uppföljning av mötesformatet: Hur har det funkat? Vad kan göras bättre?"

Då är erfarenheterna som färskast, och de är viktiga att ta tillvara på när mötesformatet är så otestat, föreningen så nybildad och styrelsen består av sådana färskingar. :gremwink:
Är det en vettig punkt på dagordningen? Är det inte bättre att bara ta det som en vanlig forumdiskussion efteråt?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,550
Location
Rissne
Bearnie said:
Jag skulle även vilja lägga till en punkt under övriga frågor:

"Uppföljning av mötesformatet: Hur har det funkat? Vad kan göras bättre?"

Då är erfarenheterna som färskast, och de är viktiga att ta tillvara på när mötesformatet är så otestat, föreningen så nybildad och styrelsen består av sådana färskingar. :gremwink:
Låter också som en bra idé.

Ska vi konstruera en ny, förbättrad dagordning med ändrade punkter och så?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,664
Location
Värnhem, Malmö
Bearnie said:
Bobby Magikern said:
6. Val av styrelse
Styrelsen valdes av det konstituerande mötet, och det övertrumfar ett styrelsemöte. Hanterar frågan "val av styrelseordförande och kassör" så bör den döpas om.

Jag saknar även en punkt som addresserar hur styrelsen ämnar att hantera avstängda användare inom styrelsen, eftersom det känns viktigt att kunna sätta punkt till den diskussion som uppstod i samband med Vitulvs avstängning i augusti.
Om vi tar fram en ny dagordning, tar vi omröstningen här eller i en ny tråd?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,550
Location
Rissne
Så vi kan rösta om den, menar jag. Eller hur det nu funkar.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Ordningsfråga:

Bobby Magikern said:
Kan vi godkänna den?

JA/NEJ
Mötet går till beslut direkt när punkten öppnas. Det innebär att medan jag föreslår ändringar och tillägg till liggande förslag så röstar samtidigt mötet på det förslaget.

Att inte ge tid till diskussion och yrkande är ett olyckligt tillvägagångssätt på flera vis. Nu står presidiet inför valet att diskvalificera mina yrkanden eller diskvalificera den voteringen där de flesta röstberättigade deltagarna redan röstat.

Jag menar att presidiet gick till beslut alldeles för tidigt, och att beslutet tjänar på att först ta hänsyn till eventuella yrkanden och diskussion i den här och andra frågor. Nu ansågs mötesdeltagarna informerade nog att gå till beslut direkt, viklet jag menar inte stämmer, eftersom mina yrkanden aldrig beaktades.

Jag yrkar av dessa anledningar på att voteringen ogiltigförklaras och att presidiet istället avsätter minst ett dygn till diskussion, samt att de därefter formulerar ett förslag som tar hänsyn till mina och eventuellt andras förslag till ändringar och tillägg på dagordningen.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Bobby Magikern said:
Bearnie said:
Bobby Magikern said:
6. Val av styrelse
Styrelsen valdes av det konstituerande mötet, och det övertrumfar ett styrelsemöte. Hanterar frågan "val av styrelseordförande och kassör" så bör den döpas om.

Jag saknar även en punkt som addresserar hur styrelsen ämnar att hantera avstängda användare inom styrelsen, eftersom det känns viktigt att kunna sätta punkt till den diskussion som uppstod i samband med Vitulvs avstängning i augusti.
Om vi tar fram en ny dagordning, tar vi omröstningen här eller i en ny tråd?
Bordlägg den frågan till annat möte så kan vi konstituera oss så fort som möjligt.
Föreslår alltså en bordläggning.

btw. Redaktionen har enligt stadgarna yttranderätt vilket är en helt annan sak än förslagsrätt och rösträtt. Yttranderätt är en funktion som många organisatoner använder, detta är till för att organisationen finner ett mervärde i att den andra parten (i detta fall redaktion) har möjlighet att yttra sig och svara på frågor. Jag har däremot aldrig varit med om att yttranderätt betyder förslagsrätt vilket innebär att parten kan påverka dagordningen.
Redaktionen bör alltså inte ha möjlighet att lägga fram förslag i alla fall inte i rollen som redaktionsmedlem.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Bobby Magikern said:
1. Mötet öppnas
2. Val av mötesordförande, två mötessekreterare och två justerare
3. Fråga om mötets stadgeenliga utlysande
4. Fastställande av röstlängd
5. Fastställande av dagordning
6. Val av styrelse
7. Val av firmatecknare
8. Beslut om att öppna bankkonto
9. Övriga frågor
10. Mötets avslutande
Det konstituerade årsmötet gav styrelsen i uppdrag att "registrera föreningen hos Sverok och ansöka om ekonomiska bidrag", enligt årsmötets protokoll punkt 15.1*. Detta återfinns dock inte alls i föreslagen dagordning, trots att solvebring bemödat sig med att sammanställa en ansökan.

Jag yrkar därmed på att till att till dagordningen föra punkten "Registrera föreningen hos Sverok", som av teknisk nödvändighet bör hamna efter såväl "val av styrelseordförande och kassör" (enligt mitt ändringsyrkande, då) samt "Beslut om att öppna bankkonto".

*Utdrag: 15.1 Samverkan: Redaktion och Förening
solvebring lyfte frågan om hur föreningen och hemsidan Rollspel.nu bäst ska förhålla sig till varandra. Tre förslag lyftes under diskussionen:
1.Att föreningen och hemsidan hålls som helt separata organisationer
2.Att föreningen tillsätter hemsidans redaktion
3.En kompromiss, där föreningen föreslår redaktion och ägaren har vetorätt

Bearnie kom med följande förslag:
- Mötet ger styrelsen i uppdrag att registrera föreningen hos Sverok och ansöka om ekonomiska bidrag.
- När styrelsen vet vilka ekonomiska medel föreningen kommer att handha ska styrelsen kalla till medlemsmöte med avsikt att besluta om budget och villkor till hemsidan

Mötet beslutar att följa Bearnie förslag.
 
Top