Nekromanti [10M01] §11 Öppna bankkonto

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,658
Location
Värnhem, Malmö
Så, nu när vi har en kassör (men ännu inte firmatecknare; "ja" har inte fått majoritet i någon av omröstningarna än, så rösta!) kan vi ta det här med bankkonto också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Jag har ett förslag på att vi borde öppna ett.

Sveroks deal med Nordea är rätt OK, men nackdelen är att vi inte "äger" kontot, som jag förstått det, utan bara har förfoganderätt. I praktiken antar jag att det betyder att om vi är för inaktiva på ett par år så tar Sverok våra pengar. Å andra sidan är det en billig lösning, man slipper se 4-500:- försvinna i bankkostnader varje år. Även om det bara är i år Sverok garanterar att det är gratis...

Det känns värt att ta diskussionen. Tar vi ett Nordeakonto genom Sverok eller ett något-annat-konto själva?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag föreslår ett Sverok Nordea-konto om man nu kan lägga till internettjänster till det. Värt att forska i den detaljen i så fall. Annars så röstar jag för ett bankkonto med just internettjänster så att det blir så smärtfritt som möjligt för mig att ta hand om det. Förövrigt har jag Swedbank privat, så om vi inte kör på Nordea så röstar jag på Swedbank. Det har jag dessutom runt knuten och slipper därmed åka till Arboga. :gremwink:

... solvebring mailar i denna stund Sverok-kansliet med frågor kring detaljerna i deras avtal med Nordea.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Det kan absolut vara värt att ta samtalet. Hur ser övriga bankalternativ ut kostnadsmässigt?

Swedbank som har sitt arv i folkrörelserna kanske vet var hjärtat sitter och har förmånliga avtal för föreningslivet.

Annars finns ju dessa internetbanker som man ser på reklamen - vad de nu heter.

Skulle någon kunna ta på sig att snabbt sovra över de olika alternativen? Med tillräckligt hög google-fu borde det gå fort.

Själv sitter jag i processen och skriver på arbetsprov inför en utbildning nästa år, deadline 20/11.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Persson said:
Hur ser övriga bankalternativ ut kostnadsmässigt?
Swedbank drar omkring en femhundring. Det är där vår Nynäsfokuserade förening har sitt konto än så länge.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
solvebring said:
Jag föreslår ett Sverok Nordea-konto om man nu kan lägga till internettjänster till det. Värt att forska i den detaljen i så fall. Annars så röstar jag för ett bankkonto med just internettjänster så att det blir så smärtfritt som möjligt för mig att ta hand om det. Förövrigt har jag Swedbank privat, så om vi inte kör på Nordea så röstar jag på Swedbank. Det har jag dessutom runt knuten och slipper därmed åka till Arboga. :gremwink:
Finns det bankkonton man inte kan knyta internettjänster till numera?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
krank said:
solvebring said:
Jag föreslår ett Sverok Nordea-konto om man nu kan lägga till internettjänster till det. Värt att forska i den detaljen i så fall. Annars så röstar jag för ett bankkonto med just internettjänster så att det blir så smärtfritt som möjligt för mig att ta hand om det. Förövrigt har jag Swedbank privat, så om vi inte kör på Nordea så röstar jag på Swedbank. Det har jag dessutom runt knuten och slipper därmed åka till Arboga. :gremwink:
Finns det bankkonton man inte kan knyta internettjänster till numera?
Det vet jag ärligen inte, men det vore synd och skam om så vore fallet och vi stötte på problem på den fronten.
Känns alltid bra att vara på den säkra sidan och veta vilka alternativ man har.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Så, har tagit bort min e-postsignatur eftersom jag misstänker att den möjligen bidrar till att jag kan uppfattas som spam. Har därmed mailat kansliet på nytt.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,889
Location
The Culture
Så, har tagit bort min e-postsignatur eftersom jag misstänker att den möjligen bidrar till att jag kan uppfattas som spam. Har därmed mailat kansliet på nytt.
Sverok hade riksmöte i helgen. Det kan vara därför det dröjer att få ett svar från dem.

/tobias
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Gurgeh said:
Så, har tagit bort min e-postsignatur eftersom jag misstänker att den möjligen bidrar till att jag kan uppfattas som spam. Har därmed mailat kansliet på nytt.
Sverok hade riksmöte i helgen. Det kan vara därför det dröjer att få ett svar från dem.

/tobias
Jo tack, jag kom på det jag med och Ackerfors meddelade detsamma nu när han svarade. Lite pinsamt, hur sjutton kunde jag glömma en sådan sak? Sverok har ju basunerat ut det... Mja, skitsamma. Nu har jag fått svar i alla fall.

Svaret lyder:
Man kan lägga till internetbank med den andra blanketten "Tillägg
internetbank" som finns på hemsidan (http://www.sverok.se/forening/oppna-bankkonto/).

Det är jättelätt att ordna, allt ni behöver göra är att fylla i
blanketterna och skicka dem till oss, därefter kontaktar vi Nordea som
sätter upp ett konto. Det tar på sin höjd en månad från att vi får
ansökan till att ni kan börja använda ert konto.

Avtalet är med Nordeas huvudkontor vilket gör att ni inte behöver oroa
er för att bankkontoren inte vill sätta upp det åt er. När kontot väl
finns är det sedan inga konstigheter att använda det.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Detta gör att jag än mer röstar för ett sådan konto. Varför? Tja, vi kan få de tjänster vi behöver, det är gratis, Sverok sätter upp det och på så vis har vi all hjälp och de kontaktförmåner vi behöver därigenom. Det känns som att det är det säkrare och mest tillförlitliga alternativet och jag höjer därmed min hand för detta.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Jag delar din åsikt i detta Solvebring. Det är billigt och enkelt. En annan fördel är att en större del av vår ekonomi kan gå till "verksamheten" istället för administration. Vi får en roligare budget.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Folk tycks mest instämma och humma nu.
Ska vi möjligen dyka in i omröstning om För eller Emot "Sverok föreningsbankkonto hos Nordea" för att få saker att röra på sig?
 
Top