Nekromanti [10M01] § 2. Val av mötesordförande, etc.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,863
Location
Stockholm
2. Val av mötesordförande, två mötessekreterare och två justerare

Har vi några förslag? Det går förstås bra att nominera sig själv.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: [Möte 1] 2. Val av mötesordförande, etc.

Mina nomineringar:
Mötesordförande: Bobby Magikern, Dante?
Mötesekreterare: Persson, Gurgeh?
Justerare: Kan själv tänka mig att vara en av dem. Jag har dock ingen erfarenhet av sådant. Fast jag antar att jag inte behöver kunna mer än att läsa kommande mötesprotokoll och stämma av det gentemot mötets innehåll..?
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Re: [Möte 1] 2. Val av mötesordförande, etc.

Nominerar mig själv till justerare och mötessekreterare, men tar mycket hellre den förra posten än den senare.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,863
Location
Stockholm
Jag ställer INTE upp som mötesordförande

solvebring said:
Mina nomineringar:
Mötesordförande: Bobby Magikern, Dante?
Tyvärr kommer jag inte att kunna vara inne på forumet så mycket som jag skulle önska denna helg. (50-årskalas och grejer.)

Jag skulle alltså vara en dålig ordförande, varför jag meddelar att jag inte ställer upp i valet av mötesordförande.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,893
Location
The Culture
Re: [Möte 1] 2. Val av mötesordförande, etc.

Justerare: Kan själv tänka mig att vara en av dem. Jag har dock ingen erfarenhet av sådant. Fast jag antar att jag inte behöver kunna mer än att läsa kommande mötesprotokoll och stämma av det gentemot mötets innehåll..?
Ja, det är mer eller mindre det en justerare gör, så det är ingen post som kräver någon erfarenhet.

/tobias
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,863
Location
Stockholm
Däremot kan jag vara sekreterare

Jag kan dock tänka mig att ställa upp som sekreterare, då dennes jobb inte tar vid förrän mötet är över.

Alltså: Jag nominerar mig själv till en av de två platserna som mötessekreterare.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Dante said:
2. Val av mötesordförande, två mötessekreterare och två justerare

Har vi några förslag? Det går förstås bra att nominera sig själv.
En anledning till att även bjuda in medlemmar som inte är med i styrelsen till att skriva på styrelsemötet är att det gör det lättare att fylla platserna i presidiet. Det är inte alls ovanligt att någon utan egen rösträtt tar rollen som till exempel mötesordförande - uppdraget kräver det inte, tvärt om är den individen i så fall mer neutral.

Jag är inte med i styrelsen, men jag får skriva här eftersom stadgarna ger mig den rätten:
Stadgarna said:
§13 Rösträtt
Alla medlemmar äger rösträtt på årsmöte. På styrelsemöten har endast närvarande ur styrelsen rösträtt, redaktionen för hemsidan www.rollspel.nu har yttranderätt.
Jag anser dok att styrelsen borde ha som praxis att även låta alla medlemmar ha yttranderätt, eftersom det bättre tar tillvara på de åsikter/kompetenser som finns bland dessa, samt inkluderar fler röster i beslutsfattandet. Detta tycks vara ett ganska naturligt ställe att ta upp denna fråga.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,555
Location
Rissne
Bearnie said:
Jag anser dok att styrelsen borde ha som praxis att även låta alla medlemmar ha yttranderätt, eftersom det bättre tar tillvara på de åsikter/kompetenser som finns bland dessa, samt inkluderar fler röster i beslutsfattandet. Detta tycks vara ett ganska naturligt ställe att ta upp denna fråga.
Brukar det inte finnas en punkt där man bestämmer vilka som har yttrande/rösträtt? Ofta brukar sånt avhandlas på "Fastställande av röstlängd" enligt min erfarenhet, men det är kanske formellt fel.

Låter som en bra praxis.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
krank said:
Bearnie said:
Jag anser dok att styrelsen borde ha som praxis att även låta alla medlemmar ha yttranderätt, eftersom det bättre tar tillvara på de åsikter/kompetenser som finns bland dessa, samt inkluderar fler röster i beslutsfattandet. Detta tycks vara ett ganska naturligt ställe att ta upp denna fråga.
Brukar det inte finnas en punkt där man bestämmer vilka som har yttrande/rösträtt? Ofta brukar sånt avhandlas på "Fastställande av röstlängd" enligt min erfarenhet, men det är kanske formellt fel.

Låter som en bra praxis.
Okej, inte ett så naturligt ställe då, om jag tänker efter. Det fina med en praxis är att det inte egentligen behövs ett styrelsebeslut för att driva igenom det, bara ett lite löst hållet samförstånd. Om inte någon styrelseledamot yttrar en avvikande åsikt eller motsätter sig så kan jag erbjuda mig att gå in i inställningarna och fixa. Det är väldigt många andra praktiska detaljer vi inte fattat formella beslut kring, liksom, och så måste det ju vara.

Styrelsebeslut övertrumfar naturligtvis löst hållna samförstånd.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Ang. praxis:

Bearnie said:
Jag anser dok att styrelsen borde ha som praxis att även låta alla medlemmar ha yttranderätt
Den skarpögde kan ha noterat att det även var tanken redan när jag öppnade det här forumet. Forumbeskrivningen stipulerar att:

Forumet där föreningen WRNU:s styrelse håller sina styrelsemöten. Som icke-medlem har du för närvarande läsrättigheter. Som föreningsmedlem har du även skrivrättigheter. Endast styrelseledamöter har rösträtt.
Så bra gick det att smyga igenom den praxisen. Det var Dante som till sist råddade färdigt med tillstånden i inställningarna, och han var ju inte införstådd. :gremwink:
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,863
Location
Stockholm
Re: Ang. praxis:

Jag ser ett problem (för sån är jag) med att vanliga föreningsmedlemmar ges skrivrättigheter här: Vi måste noga hålla reda på vem som är styrelseledamot (och har rösträtt) och vem som inte är det (och inte har det).

För min del tycker jag att det räcker om medlemmar kommunicerar med styrelseledamöter via Föreningsforumet.

På ett styrelsemöte vill man inte ha en massa medlemmar rännande medan man ska fatta beslut.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Re: Ang. praxis:

Dante said:
Jag ser ett problem (för sån är jag) med att vanliga föreningsmedlemmar ges skrivrättigheter här: Vi måste noga hålla reda på vem som är styrelseledamot (och har rösträtt) och vem som inte är det (och inte har det).

För min del tycker jag att det räcker om medlemmar kommunicerar med styrelseledamöter via Föreningsforumet.

På ett styrelsemöte vill man inte ha en massa medlemmar rännande medan man ska fatta beslut.
Instämmer med Dante i denna fråga.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: Ang. praxis:

Vicotnik said:
Dante said:
Jag ser ett problem (för sån är jag) med att vanliga föreningsmedlemmar ges skrivrättigheter här: Vi måste noga hålla reda på vem som är styrelseledamot (och har rösträtt) och vem som inte är det (och inte har det).

För min del tycker jag att det räcker om medlemmar kommunicerar med styrelseledamöter via Föreningsforumet.

På ett styrelsemöte vill man inte ha en massa medlemmar rännande medan man ska fatta beslut.
Instämmer med Dante i denna fråga.
Aja, då struntar vi i det. Det behöver ju vara konsensus i frågan. Carry on!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Ang. praxis:

Bearnie said:
Vicotnik said:
Dante said:
Jag ser ett problem (för sån är jag) med att vanliga föreningsmedlemmar ges skrivrättigheter här: Vi måste noga hålla reda på vem som är styrelseledamot (och har rösträtt) och vem som inte är det (och inte har det).

För min del tycker jag att det räcker om medlemmar kommunicerar med styrelseledamöter via Föreningsforumet.

På ett styrelsemöte vill man inte ha en massa medlemmar rännande medan man ska fatta beslut.
Instämmer med Dante i denna fråga.
Aja, då struntar vi i det. Det behöver ju vara konsensus i frågan. Carry on!
Good call! Att höja risken att vi får än fler inlägg att hålla ordning på är inte lockande.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,863
Location
Stockholm
Dante said:
2. Val av mötesordförande, två mötessekreterare och två justerare

Har vi några förslag? Det går förstås bra att nominera sig själv.
Det enorma gensvaret är nästan öronbedövande …
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Jag kan nominera mig som mötessekreterare, dock har jag inte tid eller erfarenheten av att vara ordförande så den rollen får någon annan ta.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,863
Location
Stockholm
Nomineringar just nu.

Mötesordförande: Bobby Magikern*

Mötessekreterare: Dante, Pilzeman, Vicotnik, Persson*, Gurgeh*

Justerare: krank, solvebring, Pilzeman

* Har ej sagt om de accepterar nomineringen eller ej.

Sedan: Det här tar för lång tid. Om varje punkt ska avhandlas i detta tempo är vi inte klara med mötet denna sida jul.
 
Top