Nekromanti 10 Fenix artiklar om eon som man bör ha läst

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
innan man dör...


Så, jag tänkte köpa på mig ett par fenix tidningar som redan kommit ut och undrar över vilka artiklar i fenixtidningens historia som är intressant för mig som EON fan.

Tidningen med artikeln om Utmark känns som given, men har ni någon lista eller tips på nummer att köpa, och varför?
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Kan rekommendera ett skräckäventyr med the Ring vibbar som kom ut för länge sen. Tror hela Fenix hade ett skräcktema då. Förutom Utmark är Trollbane bra också.

Inte enbart för Eon men jag gillar Dan Johanssons artikel om "Merform" som kom för ett nummer för länge sen också. Jag spelleder utefter det sättet just nu och det funkar jättebra.
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
1) Artikeln om Baroniet Trollbane i Soldarn är väldigt bra.
2) Sen så finns ju artikeln om sanari-bosättningen i Thalamur.
3) Äventyret skaldens färd är också ett måste.
4) Tarkas beskrivs bra i en artikel också.
5) Lalasta, en ö i ö-världen, beskrivs ingående i en fenix.
Det är de jag kommer på på rak arm.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Min personliga favorit är nog den ganska nya artikeln om Pärlemorhavet i Skugglandet, fast jag favoriten Trollbane har jag faktiskt inte läst...

Så gillar jag Utmark också, men det kan också bero på den nostalgi och de minnen som är länkade till det äventyret snarare än artikeln :gremwink:

Tarkas-artikeln var bra också, men jag vill minnas att den kändes lite kort.

Jag hoppas att de faktiskt planerar att lägga upp de där gamla artiklarna så man slipper köpa på sig gamla nummer bara för att få dem - även om det är trevligt med sådant som stöder Fenix.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Enshadi said:
Kan rekommendera ett skräckäventyr med the Ring vibbar som kom ut för länge sen. Tror hela Fenix hade ett skräcktema då. Förutom Utmark är Trollbane bra också.

Inte enbart för Eon men jag gillar Dan Johanssons artikel om "Merform" som kom för ett nummer för länge sen också. Jag spelleder utefter det sättet just nu och det funkar jättebra.
Jag har ett temanummer om konspirationer vill jag minnas, vet du vilket nummer skräcktemat handlar om? Har personligen aldrig agerat spelledare eller spelare under ett äventyr med skräcktema.

Merform vet jag inte vad det är? Kan du utveckla det? Samt än en gång, vet du vilken nummer det är? :gremcool:


Vandraren said:
1) Artikeln om Baroniet Trollbane i Soldarn är väldigt bra.
2) Sen så finns ju artikeln om sanari-bosättningen i Thalamur.
3) Äventyret skaldens färd är också ett måste.
4) Tarkas beskrivs bra i en artikel också.
5) Lalasta, en ö i ö-världen, beskrivs ingående i en fenix.
Det är de jag kommer på på rak arm.
Samtliga låter intressanta, har du exemplaren hemma så du kan kolla upp vilket nummer det är?

Regmolar said:
Min personliga favorit är nog den ganska nya artikeln om Pärlemorhavet i Skugglandet, fast jag favoriten Trollbane har jag faktiskt inte läst...

Så gillar jag Utmark också, men det kan också bero på den nostalgi och de minnen som är länkade till det äventyret snarare än artikeln :gremwink:

Tarkas-artikeln var bra också, men jag vill minnas att den kändes lite kort.

Jag hoppas att de faktiskt planerar att lägga upp de där gamla artiklarna så man slipper köpa på sig gamla nummer bara för att få dem - även om det är trevligt med sådant som stöder Fenix.
Jag har artikeln om pärlemorhavet, förbannat grymt bra artikel vilket författaren till den borde få en ros, eller iaf en eller två kramar för!

Utmark känns också som en artikel jag -bara måste ha- speciellt om den tar upp Urkhath i den (se Tiraker tråden)
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Jag har ett temanummer om konspirationer vill jag minnas, vet du vilket nummer skräcktemat handlar om?
Jag tror det var Fenix fjärde nummer eller så; leta nedifrån och upp i deras lista. Det är en blodig getdemon eller något på framsidan.

Samtliga låter intressanta, har du exemplaren hemma så du kan kolla upp vilket nummer det är?
Kolla deras kompletta innehållsförteckning i vartenda utgivet nummer istället, så kan du se namn och ämne på alla artiklar som publicerats där till Eon: http://speltidningen.se/utgiv.asp

Jag har artikeln om pärlemorhavet, förbannat grymt bra artikel vilket författaren till den borde få en ros, eller iaf en eller två kramar för!
Tja, det är väl bara att PM:a Ymir och ... äsch, jag är säker på att jag vet vem den andra författaren är men har glömt bort... söker du på "Pärlemorhavet" så kan du nog hitta tråden där jag rosade artikeln när den publicerades, ifall du vill veta vem den andre var ^^

Utmark känns också som en artikel jag -bara måste ha- speciellt om den tar upp Urkhath i den (se Tiraker tråden)
I sagda tråd sammanfattar jag också mer eller mindre _allt_ som den artikeln säger om Urkhath, om jag inte minns fel :gremwink:
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Japp, jag får kolla in länken.

Även fast det inte står så mycket om Urkhath så har jag iaf det som står där på tryck i häftigt typsnitt!
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Hittade inte vart det stod om Merform. När jag går igenom min Fenixsamling ordentligt så kanske. Men iaf så handlar det om att spelarna ikläder sig inflytelserika huvudpersoner i en kampanjvärld som bygger på intriger och maktspel. Sedan spelar varje huvudperson varje spelmöte själv och övriga spelare är då biroller. På det sättet är huvudpersonen i centrum under just det spelmötet. Rekommenderar det iaf.

Något jag inte rekommenderar däremot är den sadistiska listan av hur mycket trauma, smärta och blodsförlust diverse olika tortyrsmetoder ger, tillsammans med mer eller mindre relevant info om olika avrättningsmetoder i Mundana. Detta måste vara konsturerat av en sjuk och ondskefull hjärna (läs: Dr Deo).
 
Top