Nekromanti Övervakningsstaten + Neotech

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Nå? Vilka teknologier har utvecklats för att hålla medborgarna i shack? Vilka stater uttnyttjar dessa möjligheter till det fullaste? Vad anser gemene medborgare vara för mycket och vad är okey? Hur fungerar interstats-utbytet om information angående andra länders medborgare?
"If you got nothing to hide, you got nothing to worry about"?


Sidofråga: Var är ISIS i Neotech? Förstörs de? Etablerar de sig? Installeras en ny halv-sekulär diktator alá gamla Syrien/Jordanien?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Lite OT på sidofrågan: Jag tycker att Anonymous krigsförklaring mot ISIS är så jäkla Neotech! ( http://money.cnn.com/2015/02/10/technology/anonymous-isis-hack-twitter/ ) Och jag ser gärna att sånt här dras både längre och hårdare i spelet.

Lite On topic så utgår jag ifrån att det övervakningssamhälle som marknaden redan idag ivrigt förespråkar bara kommer att bli värre. Och givetvis kommer det att utnyttjas av alla till fullo.

Dessutom är väl alla uppkopplade 24/7 i Neotech? Du kan ALDRIG gömma dig. Samtidigt gissar jag att det öppna internet vi har idag kommer att vara en utopisk dröm. Det blir abonnemang, konton, prenumerationer, säkerhetsnivåer (som kan köpas).

Det kommer säkert att finnas mer eller mindre laglösa fickor där man är "säker" men där vill man inte vara... :)

War on terror kommer att accelerera den här utvecklingen.

Äsch, jag har inte tid att fundera på det här nu, och bidrog inte så mycket, men det är intressant!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,190
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det känns jävligt svårt att sammanfatta eller skriva något generellt om detta, så jag förmår bara erbjuda några axplock, ????.

Till att börja med kan man nog ta för givet att alla peeps i Neotech är sjukt mycket mer luttrade än vi är idag. Tex är det inte många som på allvar höjer på ögonbrynen åt koncept som att betala för att -slippa- reklam (vem gör inte det liksom?), eller att bli filmade var de än befinner sig (ens i duschrum eller whatnot). Jag har redan i mitt vanliga tråkiga irl-liv observerat att kineser har extremt mycket högre tolerans för störande ljudmiljöer än vad svenskar har; tex är det i Kina okej att folk utanför restauranger står med megafon och skriker ut reklam för restaurangen ifråga. Människor i Neotech är sjukt härdade mot konstant blippblopp, kakafonier av muzak och jinglar och VR-bilder och reklamprojiceringar och glittriga 3xBaby-videor. Och hela nätet kommer givetvis se ut som taobao (fråga mig inte varför asiatiska sajter alltid har helt schizofrena upplägg, men nog fan är det framtiden! Åtminstone i Neotech).

Men det finns givetvis de som har fått nog! De som anser att tekniken och övervakningssamhället gått för långt och att mänskligheten är på väg att sugas ned i en stor avgrund av någon sorts avtrubbad, osexig och totalitär Skynet-mardröm. De främsta företrädarna för denna grupp är en subkultur som kallas nomo, och dessa kommer få massor av kärlek i planerade expansioner till Neotech. (Grundboken fokuserar dock på anon, en grupp som snarare rider på och utnyttjar mediabruset än kämpar mot det).

Vad gäller informationsutbyte är det givetvis så att information är en livsviktig resurs, som därmed genererar massor av € och ofta är föremål för ljusskygga affärer. Och det är här anon-fraktionen har sitt livsblod. De behärskar Lagren, nätet, bättre än några andra, och är därmed oumbärliga för megaföretagen i deras enorma informationskrig. Men även stater ger sig in i kampen - alla i Hongkong hyser en paranoid skräck för DDW, Kinas mäktiga underättelsetjänst, och hackergrupper i Afrika har lett revolutioner, kullkastat regimer och grundat nya och progressiva system.

De mest radikala försöken att kontrollera medborgare (dvs, analysera konsumenter) är förmodligen signerade Samsundai, Koreas hegemoniska megakorp, men deras verktyg för ändamålet har varit relativt analoga (till exempel att konvertera hela Koreas valuta till Samsundai Happy Points). Mer intressanta är isåfall kanske de olika typer av elektroniska certifikat man behöver för att öht röra sig mellan olika zoner i Pärldeltat utan att bli skjuten av kinesiska gränskommandot, eller det permanenta undantagstillståndet på Taiwan, upprätthållet av ett liknande zon-system. Olika korpar i Hongkong har upprepade gånger försökt utnyttja stadens laglöshet för att zerga hela luftrummet med spionbots och kameradrönare, men sura kverulanter tenderar att utnyttja samma laglöshet för att skjuta ned dem, så framgången har varit lite blandad. Man kan kallt räkna med att företagszonen i Central är ett av de mest övervakade områdena i världen, medan andra zoner är relativt fredade från dylika integritetsövergrepp.

Man måste dock komma ihåg att cyberögonkameran, som i sin nuvarande form dök upp på 2050-talet, gett helt nya möjligheter till övervakning och paranoia. Vissa peeps vloggar varenda sekund av sitt liv, och laddar upp allt de tittar på till cloudservrar. Begrepp som glasshole är väldigt stenålder i Neotech - vem fan filmar inte allt som händer med sina virrglas?

Med det sagt, man kan ju gå längre än till och med det - vissa wahhabiter och andra totalitära fundis har försett sina döttrar (och för den delen andra personer man vill kontrollera) med cyberögon som konstant och automatiskt videofeedar allt de ser och gör till externa servrar, där det senare kan övervakas. Hur fucked up det än kan låta har det dock också lett till att vissa saudiska gals blivit sjukt grymma hackare, och därmed extremt populära bland anon runt om i monde.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Ymir;n76203 said:
Det känns jävligt svårt att sammanfatta eller skriva något generellt om detta, så jag förmår bara erbjuda några axplock
Najs.
En tanke som slog mig var att i gamla Neotech så var Greenpeace uppköpt och ägdes av ett företag. Det vore as-najs om anonymous hade nått samma vägs ände, uppköpta av något medie-företag som använder det för att trash-talka olika företag och organisationer genom sina "leaks".
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,190
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Mundo;n76232 said:
Najs.
En tanke som slog mig var att i gamla Neotech så var Greenpeace uppköpt och ägdes av ett företag. Det vore as-najs om anonymous hade nått samma vägs ände, uppköpta av något medie-företag som använder det för att trash-talka olika företag och organisationer genom sina "leaks".
Ja, det är en asball idé, ska se vad vi kan göra av den! Greenpeace-konceptet är kvar, men utbroderat till något ännu mer grandiost. En tidig, klassisk händelse i Neotechs framtids-timelajn var att Kina köpte upp och förstatligade google, men givet den senaste tidens utvecklingar vet jag inte om det känns ens remotely plausibelt längre, så sannolikt ändrar vi det.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Jag ser fram emot att läsa detta. En hel del av det är urhäftigt i sig, och stora delar av det komer att låna sig väl till överstjälande till andra spelvärldar, inklusive Eon.
 
Top